پزشکی و سلامت

سردرد و علت های آن از زبان دکتر بهزاد خلیل‌پور

سردرد و علت های آن از زبان دکتر بهزاد خلیل‌پور

در این مقاله به بررسی دو نوع سردرد عصبی و میگرنی و علائم و نشانه‌های آن و پس از آن به بررسی طب سوزنی در درمان آن‌ها می‌پردازیم.

سردرد عصبی:

ابتلا به سردرد اغلب به علت گرفتگی عضلات گردن یا قسمت‌هایی از سر رخ می‌دهد. شاید نام دیگری که بتوان بر این نوع سردردها نهاد، سردرد استرسی باشد. شدت این قبیل سردردها از کم تا زیاد تغییر می‌کند؛ ولی گاهی آزردگی ناشی از این قبیل سردردها از سردرد میگرنی نیز بیشتر است. سردردهای عصبی به‌طورمعمول از پشت سر شروع و به سایر نقاط سر ‌منتشر می‌شود. این درد به‌صورت درد فشارنده است و از نیم‌ساعت تا چندروز ممکن است به‌طول انجامد. در سردرد عصبی، عضلات شانه،گردن و گاهی فک و صورت نیز حالت گرفتگی و دردناکی دارند.گاهی حتی درد به دست نیز انتشار می‌یابد و بیشتر یک‌طرفه است.

علت سردرد عصبی:

سردرد عصبی دارای علل مختلفی است؛ ولی یکی از علل بسیار رایج این نوع سردرد، درگیری‌های عضلات ناحیه‌ی گردن است که خود را به‌صورت سردرد نشان می‌دهد. یکی از حقایق این نوع سردردها این است که برای بسیاری از افراد حتی برخی از پزشکان ناشناخته‌اند و حتی به درمان‌های دارویی نیز به‌خوبی پاسخ نمی‌دهند.
بسیاری از افراد مبتلا به سردرد عصبی به علت نداشتن اطلاع و با تصور ابتلا به سردرد میگرنی، تنها درمان دارویی می‌گیرند؛ غافل از اینکه در این قبیل سردردها، درمان غیردارویی که عوارض کمتری نیز دارد، تاثیرگذار است.

طب سوزنی در درمان سردرد عصبی

در بیماران مبتلا به سردرد عصبی، طب سوزنی بسیار مفید و در کاهش درد موثر است. با طب سوزنی می‌توان استرس را کم و به بهبود سردرد کمک کرد.

سردرد میگرنی:

میگرن واژه‌ای است شایع که امروزه درباره‌ی بسیاری از سردردها به‌کار می‌رود و تعداد بسیار زیادی از بیماران را می‎بینیم که با تشخیص میگرن، داروهای زیادی مانند داروهای آرام‌بخش و خواب‌آور یا داروهای ضدتشنج استفاده می‌کنند. سردرد میگرنی از جمله سردردهایی است که افراد زیادی از آن رنج می‌برند.
تئوری شایع پزشکی درباره‌ی علت ایجاد سردردهای میگرنی آن است که اسپاسم (گرفتگی عضلانی) غیرطبیعی که به‌دنبال آن شریان‌های مغز به‌طور غیرطبیعی گشاد می‌شوند، باعث بروز سردردهای میگرنی می‌شود.
اسپاسم اولیه باعث می‌شود خون‌رسانی به چشم مختل شود؛ به‌همین دلیل قبل از بروز سردرد، بعضی افراد دچار اختلال بیماری می‌شوند.

علایم سردرد میگرنی:

سردردهای میگرنی به آن‌دسته از سردردها اطلاق می‌شود که حملات پی‌درپی سردرد شدید را دارند. در این‌دسته از سردردها، احساس دردهای نبض‌دار و ضربانی و تپنده در یک طرف سر وجود دارد. گاهی این سردردها با تهوع و استفراغ همراه است و در فرد مبتلا حساسیت به نور و صدا بسیار افزایش می‌یابد. طول این دوره بیماری بین چهار ساعت تا سه روز به‌طول می‌انجامد و اغلب بسیار آزاردهنده است. سردرد میگرنی در زنان بسیار شایع‌تر و حتی نسبت آن سه برابر است.

کارکرد طب سوزنی در درمان میگرن:

در سال‌های اخیر اثرات طب سوزنی در درمان سردردهای میگرنی به اثبات رسیده است. طب سوزنی، درمانی بدون خطر و بدون عوارض است و هیچ‌گونه عارضه‌ی جانبی و هیچ زیانی برای بیمار ندارد. از نظر علمی نیز اثبات شده که طب سوزنی با تحریک سیستم‌های خاص انرژی باعث ترشح اندروفین و در آخر، بی‌دردی می‌شود. از طرفی سروتونین را در مغز افزایش می‌دهد که باعث کاهش دردهای میگرنی می‌شود.

علت سردرد چیست؟

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا