پزشکی و سلامت

سبزی‌های مفید برای دیابتی‌ها

 

سبزی‌هایی نظیر ذرت،‌ باقالی، نخود سبز و کدو حلوایی به دلیل اینکه هم در خانواده‌ سبزیجات و هم در گروه نان و غلات جای می‌گیرند، حاوی نشاسته بوده که مصرف بی رویه آن‌ها به افراد دیابتی توصیه نمی‌شود.

پیام فرهبخش متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: به دیابتی‌ها توصیه می‌شود که بر اساس هرم غذایی مبادرت به مصرف غذا کنند و از همه‌ی گروه‌های غذایی از قبیل نان و غلات، شیر و لبنیات، گوشت‌ها، سبزیجات و میوه‌ها استفاده کنند.

 

وی افزود: سبزی ‌ها را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛ دسته اول سبزی‌های غیر نشاسته‌ای مانند سبزی خوردن، خیار، گوجه فرنگی، کاهو، کلم، هویج، کرفس و قارچ هستند که به دلیل داشتن فیبر مناسب هم سطح قند و هم کلسترول را تا حدودی مهار می‌کنند و به افراد دیابتی توصیه می‌شود آن‌ها را مصرف کنند.

 

فرهبخش تصریح کرد: دسته‌ی دوم سبزی‌های نشاسته‌ای نظیر ذرت، باقالی، نخود سبز و کدو حلوایی هستند که علاوه بر اینکه در خانواده سبزیجات جای می‌گیرند، در گروه نان و غلات نیز قرار دارند، پس به این علت جزء مواد حاوی نشاسته هستند که حتما باید شمارش و سپس مصرف شوند، بنابراین مصرف بی رویه این سبزی‌ها به افراد دیابتی توصیه نمی‌شود.

 

این متخصص در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از سبزی‌های غیر نشاسته‌ای برای دیابتی‌ها آزاد است و سبزی‌های نشاسته‌ای به دلیل اینکه باید میزان کربوهیدرات آن‌ها شمارش شود، فقط محدودیت مصرف دارند اما ممنوعیت مصرف ندارند، پس فرد دیابتی به هیچ وجه منع غذایی نداشته و باید در استفاده از برخی غذاها خود را محدود کند.

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا