پزشکی و سلامت

چه بخوریم تا کبدی سالم داشته باشیم؟

چگونه کبد را پاک سازی کنیم؟

آیا میدانستید داشتن کبد سالم باعث میشود حال بهتر و انرژی بیشتری داشته باشیم؟ فردی که کبد سالمی نداشته باشد مشکلات پوستی ،سردرد، حساسیت، اضافه وزن، احساس خستگی و کسلی، مشکل تنفسی دارد و برخی خوراکی ها را نمیتواند تحمل کند. پس باید مواد غذایی بخوریم که کبد را در وضعیت مطلوبی قرار دهد.

خوراکی های مفید برای کبد به دو قسمت تقسیم میشوند:

1- خوراکی هایی که کبد را سم زدایی و تصفیه میکنند.

2- مواد غذایی که پر از آنتی اکسیدان هستند و وقتی کبد در حال پاکسازی و سم زدایی است از کبد مراقبت میکند.

سالم سازی کبد با مواد غذایی زیر

 پیاز و سیر

سیر آنتی اکسیدانی به نام آلیسین دارد که به دلیل داشتن ترکیب سولفوردار باعث میشود سم زدایی و پاکسازی کبد بهتر انجام شود. مواد افزودنی موجود در خوراکی ها، آلودگی جیوه و هورمون استروژن به کمک سیر کبد را پاک میکند.

ترکیب آب لیمو ترش تازه و آب داغ

در صورتی که ناراحتی معده ندارید یک لیوان آب داغ بردارید و آب لیمو ترش تازه ای را بگیرید و در آن بریزید و صبح ناشتا آن را بخورید. این کار باعث افزایش تصفیه کبد و سم زدایی آن میشود و کبد را پاکسازی میکند. این معجون همچنین روده و معده را پاکسازی میکنند، باعث تحریک تولید صفرا میشوند و حرکات روده ای را زیاد میکند.

کلم (مانند کلم بروکسل، کلم قمری، بروکلی، کلم پیچ و گل کلم )

یکی از سم زداهای قوی و مفید برای کبد انواع کلم ها هستند زیرا باعث خنثی شدن برخی سموم از بدن میشوند. سمومی مانند افلاتوکسینی که در بادام زمینی هست و نیتروزامین هایی که در دود سیگار یافت میشوند.

گلوکوزینولات ماده ای در کلم ها است که باعث تولید آنزیم هایی در کبد میشود که برای سم زدایی نیاز است.

چغندر:

باعث جذب فلزات سنگین میشود و  نیز عمل افزایش تصفیه خون میشود.

کنگر فرنگی یا آرتیشو

کنگر فرنگی باعث افزایش تولید صفرا میشود. صفرا به وسیله روده سم های بدن را از بین میبرد. نیم ساعت بعد از خوردن آن تولید صفرا تا 100% افزایش میابد.

میوه هایی که  آنتی اکسیدان دارند.

زمانی که کبد میخواهد سم زدایی شود رادیکالهای آزاد زیادی تولید میشوند که سلامت کبد را به خطر می اندازند کار میوه های آنتی اکسیدان دار این است که کبد را در برابر رادیکالهای آزاد حفظ میکنند. این میوه ها عبارتند از توت فرنگی ، طالبی، زغال اخته، آلو، پرتقال، کشمش، تمشک، گلابی، شاتوت، سیب و گریپ فورت سرخ

سیب

سیب به دلیل داشتن پکتین به فلزات سنگینی که در بدن وجود دارند میچسبد خصوصا در روده بزرگ و فلزات سنگین را از بدن دفع میکند تا سم زدایی را افزایش دهد.

آسانترین روش درمان خانگی کبد چرب (Fatty Liver) چیست؟

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا