آرایش و زیبایی

ریش گذاشتن برای مردان مفید است یا مضر؟

بعضی‌ها گمان می‏ کنند ریش گذاشتن برای مردانی مناسب‌تر است که فرصت یا تمایل چندانی برای رسیدگی به خود ندارند درحالی که قاعده این است که آقایانی باید ریش بگذارند که زمان کافی برای رسیدگی به آن را دارند و در غیر این صورت شاید بهتر باشد ریش خود را بتراشند.

واقعیت این است که ریش گذاشتن فواید بسیار زیادی دارد؛ مثلا از نظر علمی به اثبات رسیده مردانی که ریش دارند، کمتر به سرطان پوستدچار می ‏شوند زیرا موی صورت میزان مواجهه پوست با اشعه‏ های مضر آفتاب را 90 تا 95 درصد کاهش می‏ دهد. در واقع ریش آقایان مثل ضدآفتاب عمل می‏ کند. هرچه تراکم ریش بیشتر باشد، SPF ضدآفتابتان بالاتر است. اشعه ‏های مضر آفتاب در خط مستقیم به پوست می ‏تابند. وقتی آقایی ریش دارد، اشعه‏ های آفتاب به موی صورتش برخورد کرده و می‏ شکنند درنتیجه به پوست آسیب نمی ‏رسانند.

یکی دیگر از فواید ریش، مرطوب نگه داشتن پوست است. ریش از خشکی پوست در مواجهه با نور آفتاب و باد پیشگیری می‏ کند. ریش و سبیل همچنین با پیشگیری از ورود هاگ و گرده گیاهان به دستگاه تنفسی، احتمال ابتلا به آلرژی‏های تنفسی را کاهش می‏ دهند. از همه مهم‏تر، ریش نوعی درمان طبیعی برای پیشگیری از پیری زودرس پوست صورت است.

ریش از پوست در برابر آسیب‏های محیطی مثل سرما و باد هم محافظت می‏ کند. پوست افرادی که ریش ندارند، در اثر مواجهه پوست با نور آفتاب، باد و سرما سریع‏تر خشک و چروکیده می ‏شود. افرادی که عادت به تراشیدن موی صورت خود دارند، معمولا دچار مشکلاتی از جمله عفونت فولیکول مو می‌شوند اما در افرادی که ریش می ‏گذارند، بروز این نوع مشکلات کمتر است.

نکته آخری که می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که ریش در مردانی که دچار سرماخوردگی و گلودرد می‌شوند، تا حدودی می‌تواند نقش درمانگری ایفا کند و باعث گرم نگه‌داشتن گلو و بهبود سریع‏تر ‏شود.

اما تمام این فواید به شرطی به دست می‌آید که آقایان فرصت کافی برای رسیدگی به بهداشت ریش خود را داشته باشند. توصیه می‌شود روزانه ریش خود را با آب و شامپو بشویید، شانه کنید و در حد متناسب، اندازه آن کوتاه نگه دارید.

دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده، متخصص پوست، رییس مرکز تحقیقات پوست و سلولهای بنیادی

 
منبع : salamatiran.com

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا