پزشکی و سلامت

رژیم غذایی برای حامله شدن

رموز باروری سریع

تاثیر تغذیه بر جنسیت

حتما تا کنون شنیده اید که میگویند داشتن برنامه غذایی خاص جنسیت کودک را میتوان تعیین کرد. در گذشته مردم به این موضوع اعتقاد بیشتری داشتند. اما از نگاه پزشکی این مسئله بی پایه و اساس است. اما برای کسانی که قصد بارداری دارند و میخواهند سریعتر حامله شوند برنامه های غذایی مفیدی وجود دارد که اگر طبق آن عمل کنند شانس بارداریشان افزایش میابد.

تغذیه سالم برای باردار شدن

اولا بدانید با رعایت این رژیم غذایی شانس بارداری افزایش میابد اما بارداری قطعی نیست. این رژیم ده گام دارد که کاملا از نظر پزشکی تایید شده هستند و باعث تقویت نیروی جنسی در زنانی میشود که بیماری های اختلالات سیستم ایمنی، پلیپ رحمی، کیست رحمی، اختلال در تخمک‌گذاری و یا لوله‌های رحمی آسیب‌ دیده دارند.

البته باید از سلامت شوهر خود هم اطلاع داشته باشید زیرا مشکلات سیستم ایمنی در مردان،  اسپرم‌های معیوب و تعداد  ناکافی اسپرم هم باعث کاهش شانس بارداری میشود. پس این رژیم برای زوجهایی ست که مرد سالم باشد. رژیم زیر را شروع کنید. البته نیازی نیست ده گام را همزمان با هم انجام دهید کم کم این تغییرات را در برنامه غذاییتان ایجاد کنید.

تغذیه سالم برای باردار شدن

مرحله اول

از خوردن کلیه فست فودها، بیسکوییت، شیرینی‌ها و کیک‌ها پرهیز کنید زیرا حاوی چربی های اشباع زیادی هستند.

مرحله دوم

از روغن های کانولا و زیتون در غذاهای خود استفاده کنید زیرا اینها روغنهای غیر اشباع گیاهی هستند.

مرحله سوم

پروتئین های گیاهی را بیشتر از پروتئین های حیوانی استفاده کنید مثلا مصرف خشکبار، حبوبات و قارچ را افزایش دهید و مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید.

مرحله چهارم

از مصرف غلات کامل فراوری شده و کربوهیدراتها بپرهیزید. حبوبات، غلات سبوس‌دار، سبزیجات و جو بخورید زیرا اینها جزو کربوهیدراتهای خوبند.

انواع شیرینی، پاستا، کلوچه، نان سفید، برنج، کیک و ماکارونی از نوع کربوهیدرات‌ های مضر هستند. مصرف کربوهیدرات‌ های مضر، انسولین خون را کاهش داده که در نتیجه سطح تستوسترون در خون افزایش میابد و در تخمک گذاری اختلال ایجاد میشود.

برای داشتن بدنی سالم تر از خوراکی های فراوری شده بپرهیزید و کربوهیدراتهای مضر را کنار بگذارید و نیاز بدن خود را به کربوهیدراتها از کربوهیدراتهای مفید به دست آورید.

مرحله پنجم

سعی کنید شیر معمولی استفاده کنید. چربی شیر، ماست و بستنی تا حد 3 درصد مجاز است. پس یک یا دو وعده در هر روز لبنیات بدون کاهش چربیشان مصرف کنید تا قدرت بارداری افزایش یابد.

مرحله ششم

باید سایر ویتامین های گروه B و یک مولتی ویتامین شامل فولیک اسید در رژیم غذاییتان بگنجانید. به همه زنانی که در سن حاملگی هستند توصیه میشود دست کم ۴۰۰ میکروگرم روزانه این ویتامینها را به صورت مکمل به بدنشان برسانند و در دوران بارداری این مقدار به ۶۰۰ میکروگرم در روز میرسد. دقت کنید مولتی ویتامین حتما باید فولیک اسید و ویتامین های B خصوصا فولات (ویتامین B۹) داشته باشد. فولات  شانس بارداری را افزایش میدهد و از خطر سقط جنین می کاهد.

مرحله هفتم

در رژیم غذای آهن مورد احتیاج بدن،  از مکمل‌های دارویی، میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات تامین میشود. البته طبق تحقیقات زنانی که مرتب مولتی ویتامین ها و مکمل های آهن یا مکمل‌های دارویی غنی‌ شده با آهن مصرف میکردند نسبت به زنانی که رژیم غذایی عادی داشتند سریعتر باردار شدند و مشکلات کمتری در باردار شدن داشتند.

باید بدانید با اینکه گوشت قرمز آهن زیادی دارد اما نباید برای تامین آهن بدن تنها از آن استفاده کرد زیرا مصرف گوشت قرمز قدرت باروری را کاهش میدهد. بهترین راه برای تامین آهن موردنیاز بدن مکمل دارویی است که شامل حداقل ۴۰ میلی‌گرم آهن و ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید باشد.

مرحله هشتم

سعی کنید رطوبت بدن خود را با نوشیدن آب حفظ کنید. روزانه یک لیوان شیر با چربی طبیعی بنوشید تا به بهبود تخمک گذاری کمک کنید. نوشابه های گازدار نخورید. نوشیدن نوشابه های گازدار کافئین دار تخمک گذاری زنان را با اختلال روبرو میکند. البته قهوه با اینکه کافئین دارد مشکلی ایجاد نمیکند  زیرا حاوی آنتی‌ اکسیدان‌ است و به همراه آب نوشیده درست میشود و خطری برای بارداری ایجاد نمیکند.

مرحله  نهم

برای افزایش شانس بارداری باید وزن متعادلی داشت. زنانی که BMI یا ضریب توده بدنی آنها خیلی بالا یا خیلی پائین باشد ممکن است در بارداری خود به مشکل بربخورند. بهترین مقدار BMI 20 الی 24 است که اصولا با کاهش وزن بین 5 تا 10 درصد میتوان به این مقدار رسید. البته در اکثر مواقع کاهش 7.5 درصد وزن عملی تر است. مثلا کسی که 75 کیلوگرم باشد باید 6 کیلو از وزنش بکاهد . اگر BMI  شما از ۱۸.۵ کمتر است وزن خود را افزایش دهید و اگر BMI شما بین 25 تا 30 است وزنتان را کاهش دهید تا شانس بارداریتان زیاد شود.

مرحله دهم

سعی کنید فعالیت بدنی مناسبی داشته باشید. ورزش آخرین قدم در رژیم بارداری است. اگر منظم ورزش نمیکنید در انجام آن زیاده روی نکنید زیرا زیاده روی در ورزش از چربی بدن میکاهد که برای بارداری مفید نیست. پیاده روی را در برنامه روزانه خود قرار دهید. ورزش با وزنه، دوچرخه‌ سواری، دویدن و شنا هم توصیه میشود.

بهترین غذاها برای دوره بارداری چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا