کودکان

روش های مختلف پیشگیری و درمان پوسیدگی دندان در کودکان

پیشگیری و درمان پوسیدگی دندان در کودکان | پوسیدگی دندان عارضه‌ای است که در آن اسیدهای تولید شده توسط باکتری‌ها در دهان به مینای دندان آسیب می‌رسانند. این باکتری‌ها در پلاک دندان قرار دارند. اسید باعث می‌شود مینای دندان و عاج دندان زیرین نرم شوند، و منجر به آسیب وخیم شونده می‌شود و نتیجه‌ی آن ایجاد یک حفره یا سوراخ در دندان است.

دندان‌های اولیه، که با عنوان دندان‌های شیری نیز نامیده می‌شوند، نگهدارنده‌های فضا برای دندان‌های دائمی هستند. اگر کودکتان قبل از اینکه دندانش آماده‌ی افتادن باشد، دندان شیری را از دست داد، دیگر دندان‌های مجاور فضای خالی را به زور و با فشار پر می‌کنند. این امر مانع از در آمدن دندان‌های دائمی خواهد شد. این به لبخند کودک شما آسیب می‌رساند. همچنین یک دندان شیری پوسیده، می‌تواند آبسه کند، که یک رخداد دردناکی است که شما نمی‌خواهید کودک عزیزتان آن را تجربه کند.

دلایل پوسیدگی دندان در کودکان

دلایل متعددی برای پوسیدگی دندان در کودکان وجود دارد. آنها عبارتند از:

غذا و نوشیدنی‌ها

در حالی که آب نبات چوبی‌هایی که کودک شما می‌مکد نقش مهمی در پوسیدگی دندان دارند، اما تنها عامل نیستند. در واقع، هر چیزی که کودک شما می‌خورد، می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان شود. کودکانی که به طور مرتب تغذیه می‌خورند بیشتر از کودکانی که زیاد چیز نمی‌خورند مستعد پوسیدگی دندان می‌باشند.

آبمیوه‌ها، نوشیدنی‌های ورزشی، نوشابه‌ها و حتی شیر می‌توانند باعث ایجاد حفره‌ها در دندان شوند. از این رو، اگر فرزند شما اغلب این مواد را بخورد، دندان‌هایش با این نوشیدنی‌ها پوشیده می‌شوند. در نتیجه، باکتری‌های تولید کننده اسید در شیارها و حفره‌های دندان‌ها قرار می‌گیرند، و منجر به کرم خوردگی دندان‌ها می‌شوند.

بیشتر بخوانید : جلوگیری از بوی بد دهان برای کودکان

عارضه‌های پزشکی

برخی از عارضه‌های پزشکی می‌توانند خطر کرم خوردگی دندان‌‌ها را افزایش دهد. به عنوان مثال، اگر فرزند دلبندتان از آلرژی‌های مزمن رنج می‌برد، ممکن است از دهان تنفس کند که این امر باعث کاهش جریان بزاق می‌شود. وقتی جریان بزاق کاهش می‌یابد، احتمال کرم خوردگی دندان‌ها افزایش می‌یابد. همچنین، استنشاق کننده‌های آسم نیز می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شوند. این پوسیدگی ناشی از دارو است.

علائم پوسیدگی دندان در کودکان

در هر کودک نشانه‌های مختلفی از پوسیدگی دندان آشکار می‌شود. برخی از علائم رایج پوسیدگی عبارتند از:

  • تغییر در رنگ دندان- دندان ممکن است یک لکه‌ی سیاه داشته باشد.
  • درد هنگام خوردن یا گاز زدن چیزی
  • بوی بد دهان

درمان پوسیدگی دندان در کودکان

درمان پوسیدگی دندان در کودکان

معدنی شدن دوباره یا رمینرالیزاسیون

در صورتی که فقط یک لکه‌ی سفید روی دندان وجود دارد، دندانپزشک اطفال یک درمان فلوراید را پیشنهاد می‌کند، که در طی آن دندانپزشک ژل فلوراید را اعمال می‌کند یا سطح دندان را جلا می‌دهد تا دوباره معدنی شود. پس از آن، پزشک ممکن است یک خمیر دندان دارای فلوراید را برای تعمیر قسمت آسیب دیده دندان و مقلوب کردن پوسیدگی تجویز کند.

پر کردن

پر کردن برای حفره‌ها و سوراخ‌های دندان‌ها است. این روش شامل حذف بخش پوسیدگی دندان و سپس پر کردن آن با رزین آمالگام یا سرامیک است. معمولا، آمالگام برای دندان‌های مولر است، جایی که لازم نیست دندان زیبایی داشته باشید. از سوی دیگر، اگر یک دندان در قسمت جلویی دهان نیاز به پر کردن داشته باشد، دندانپزشک برای پر کردن سرامیک رنگ دندان را انتخاب می‌کند.

بیشتر بخوانید : چطور با وجود ارتودنسی نخ دندان بکشم ؟

درمان عصب کشی دندان

درمان عصب کشی دندان یک روش دندانی است که برای درمان عفونت در مرکز دندان (سیستم کانال ریشه) مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای درمان عفونت در کانال ریشه، باکتری‌ها باید حذف شوند. پس از حذف باکتری، کانال ریشه پر می‌شود و دندان با پر کردن محکم چسبیده می‌شود.

روکش

هنگامی که یک دندان کودک خیلی پوسیده شده باشد، و استفاده از مواد پرکننده دیگر احتمالا موفق نخواهد بود، دندانپزشکان اطفال توصیه می‌کنند که دندان با روکش دندان ترمیم شود، به خصوص اگر روی دندان درمان پالپ انجام شده باشد. پس از حذف پوسیدگی، دندانپزشک کودک یک روکش پیش ساخته درست شده از فولاد ضد زنگ را روی دندان کودک نصب کرده و می‌چسباند.

پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان

در اینجا چندین نکته وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید تا مطمئن شوید مرواریدهای سفید کودکتان از آسیب حفره‌ها در امان هستند.

یشگیری از  پوسیدگی دندان در کودکان

یشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان

رعایت بهداشت دهان و دندان

بر غذاهایی که کودکتان می‌خورد نظارت کنید

کودکان تمایل به خوردن غذاهایی با قند و نشاسته بالا دارند. شیرینی‌ها و دیگر چیزهای لذت بخش را برای مواقع خاص نگه دارید.

میان وعده بین وعده‌های غذایی را محدود کنید

پس از مسواک زدن کودک نباید چیزی بخورد یا بنوشد

قانونی بگذارید که پس از مسواک زدن کودکتان نتواند چیزی بخورد یا بنوشد. چنانچه کودک می‌خواهد چیزی بنوشد اجازه دهید آب ساده و غیر شیرین بنوشد. به یاد داشته باشید که در هنگام خواب جریان بزاق کاهش می‌یابد. از این رو، با بزاق کم، دندان‌ها قادر به اصلاح خود نیستند.

معاینه‌های دندانپزشکی

معاینه‌های منظم دندانپزشکی باید انجام شوند. این کار به دندانپزشک کودکان امکان خواهد داد که دندان‌های کودک شما را برای نشانه‌های اولیه و انجام اقدامات اصلاحی بررسی کند. همچنین دندان پزشک در صورتی که روی دندان‌های کودکتان جرم گرفته باشد آنها را تمیز می‌کند. هر 6 ماه یکبار کودک خود را برای معاینه به دندانپزشکی ببرید.

دسترسی به منبع : methods of prevention and treatment of tooth decay in children

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا