آرایش و زیبایی

روش های رایج از بین بردن موهای زائد

از بین بردن موهای زائد بدن مساله ای است که همه ما با آن سر و کار داریم. برای انجام این کار چندین روش وجود دارد: اصطلاح، وکس، کرم موبر یا استفاده از لیزر. برای از بین بردن موهای زائد رعایت برخی نکات می تواند روند کار را آسان تر نماید و همچنین در پایان کار رضایت بیشتری داشته باشید.

تیغ

اگر برای رفع موهای زائد و اصلاح آنها از تیغ استفاده می کنید مراقب باشید احتمال دارد مقداری باتیغ بریدگی ایجاد شود، پیشنهاد ما این است قبل از تیغ زدن دوش بگیرید تا بدن مرطوب و فولیکولهانرم شود این کار از رویش مو به داخل جلوگیری می کند.

وکس

وکس به خصوص وکس گرم یکی از موثرترین روش ها است اما مقداری دردناک است، این روش پوست را نرم و زیبا می کند و تا سه هفته مو نمی روید اما ممکن است باعث قرمزی شود و تا چند ساعت از بین نرود و برای افرادی که مشکلات وریدی و انعقادی دارند توصیه نمی شود.

کرم موبر

کرم روش عالی است و هیچ گونه دردی ندارد و بیماری ایجاد نمی کند اگر چه قبل از این که کل موضع را کرم بزنید بایستی تست کنید تا آلرژی زا نباشد. فواید این روش سریع بدون درد بودن آن است و پوست را نرم میکند اما موها از ریشه بیرون نمی آید و حاوی مواد شیمیایی است و ممکن است برای اندام تناسلی مضر باشد.

لیزر

لیزر موهای زائد روش موثر اما گران قیمت است و نیاز دارید حداقل ۸ جلسه انجام شود تا کاملا از بین رود، فراموش نکنید که در این روش ها حتما باید به متخصص پوست مراجعه کنید چون انواع مختلفی لیزر درمانی وجود دارد.

آیا وکس کردن برای پوست مضر است؟

وکس کردن، اپیلاسیون، لیزر کردن و غیره هیچکدام به لحاظ پزشکی آسیبی برای پوست ندارند مگر اینکه افراد دارای حساسیت پوستی بوده و مشکلات پوستی قبلی داشته باشند. اشخاصی که مثلا خشکی مفرط پوست یا بیمارهای قدیمی پوستی یا اگزما دارند قبل از وکس یا اپیلاسیون یا هر روش دیگری باید با پزشک خود مشورت کنند تا دچار مشکلات جانبی نگردند.

نکاتی قبل از شروع از بین بردن موهای زائد بدن

اگر می خواهید موهای زائد بدن را خودتان از بین ببرید، رعایت برخی نکات می تواند روند انجام کار را آسان تر نماید.

 تیغ مناسب

اگر فردی هستید که به کرات پوست خود را اصلاح می کنید، ممکن است در پوستتان احساس خشکی کنید. بنابراین در هنگام انتخاب تیغه اصلاح، تعداد تیغه ها را مد نظر قرار دهید. تیغ های اصلاح ۳ تیغه را انتخاب کنید زیرا ۵ تیغه ها می توانند زیر پوست را اصلاح کنند که این عمل در خانم هایی که پوست های حساسی دارند می تواند باعث ایجاد موهای درون روئیده یا سوزش بر اثر استفاده از تیغ اصلاح شود.

 وکس مناسب

در صورتی که می خواهید خودتان عمل وکس را انجام دهید، بهتر است مراقب باشید! انواع مختلفی از وکس در بازار موجود است. اگر بخواهید محصول جدیدی را امتحان کنید، لازم نیست که آن محصول با نوع پوست شما همخوانی داشته باشد. قبل از خرید وکسی که نوع و یا بوی خاصی داشته باشد، از یک فرد متخصص و حرفه ای در این زمینه مشاوره بگیرید.

 استفاده از محصولات مناسب

در صورتی که می خواهید موهای زائد را از طریق وکس از بین ببرید، پیش از استفاده از وکس، از محصولات مناسب و با کیفیت خوب استفاده کنید. ۱۰ دقیقه قبل از شروع عمل وکس، از پودر بچه استفاده کنید. پودر بچه رطوبت را جذب می کند و موجب می شود عمل وکس راحت تر انجام شود.

 وکس را چندین و چند بار انجام ندهید

در صورتیکه پوست خود را وکس کرده اید و موهای زائد به کلی حذف نشده اند، آن قسمت را چندین و چند بار وکس نکنید. در صورت انجام چنین کاری، پوست شما تحریک شده و احتمال ایجاد موهای درون روئیده بیشتر می شود.

طبق دستورالمعل انجام دهید

در صورتیکه ترجیح می دهید از کرم های دفع موهای زائد استفاده کنید، طبق دستورالعمل نوشته شده روی جعبه آنها عمل کنید. استفاده از این کرم ها به دلیل آنکه درد کمتری ایجاد می کنند خوب است، اما در صورتیکه دقت لازم را به خرج ندهید ممکن است آلرژی زا باشند. نگذارید این کرم ها به مدت طولانی روی پوستتان باقی بمانند.

 برای وکس کردن بهتر است موها بلند باشد

برای اینکه نتیجه وکس خوب باشد و پوست را شفاف تر کرده و از بین بردن موهای زاید به طور کامل انجام شود بهتر بگذارید موهایتان کاملا بلند شود. وکس کردن موهایی که تازه از ریشه سر بیرون آورده اند خیلی خوب انجام نمی شود و موها به طور کامل کنده نمی شوند.

 وکس نباید خیلی داغ شود

برای استفاده از وکس به مقدار مناسب آن را گرم کنید وکس اگر زیاد داغ شود پوست را می سوازند و باعث تاول زدن پوست می شود بنابراین دمای وکس تا ۶۰ درجه سیلیسیوس مناسب است.

بعد از وکس تا چند ساعت پوستتان را آب نزنید

آب می تواند سبب عفونت پوستی بعد از وکس شود برای پاک کردن باقیمانده وکس از روغن بچه استفاده کنید و برای دوش گرفتن یا شستن صورت بگذارید چند ساعتی بگذرد.

در زمانی که تبخال زده اید هرگز وکس نکنید

وکس کردن وقتی که جوش چرکی یا تبخال یا زخمی روی پوست دارید باعث انتشار ضایعه روی پوست می شود و همه پوستتان را درگیر می کند. برای وکس کردن باید بگذارید تبخال یا زخم یا عفونت روی پوستتان به طور کامل بهبود یابد.

از کرم موبر استفاده کنم؟

کرم های موبر یا انواع اسپری‌ از بین برنده مو هم از دیگر گزینه هایی هستند که می توانند به کارتان بیایند. نکاتی که باید هنگام استفاده از این کرم یا اسپری موبر به آن ها توجه داشته باشید، شامل موارد زیر می شود:

  • حتما قبل از استفاده از این مواد، آن ها را روی بخش کوچکی از پوست اطراف آرنج تست کنید و مطمئن شوید نسبت به کرم موبر صورت و بدن حساسیت ندارید.
  • نحوه استفاده را به دقت مطالعه کنید.
  • اگر موهای ضخیمی دارید بهتر است برای اصلاح سراغ گزینه های دیگری بروید؛ چون معمولا طی زمانی که مجاز هستید کرم را روی پوست قرار دهید، موهای ضخیم از بین نمی روند و کرم باید مدت بیشتری روی بدن بماند که باعث آسیب دیدن پوست خواهد شد.
  • بعد از استفاده از کرم موبر، پوست خشک می شود. در صورتی که در دستورالعمل کرم مانعی در نظر گرفته نشده، از لوسیون ها یا آبرسان های ترجیحا بدون بو استفاده کنید.
چند نکته تکمیلی
  • هنگام استفاده از ژیلت یا تیغ اصلاح از فوم اصلاح برای بدن و خمیر ریش برای اصلاح صورت استفاده کنید و هرگز تیغ را روی سطح پوست خشک نکشید.
  • بعد از اصلاح از مرطوب کننده ها استفاده کنید تا مانع خشک شدن پوست شوید.
  • دستگاه های اصلاح مو معمولا یا برقی هستند یا با باتری و شارژ کار می کنند. بسته به شرایطی که دارید دست به انتخاب بزنید.

برای زیرپوستی نشدن مو چه کنم؟

مشکل زیر پوستی شدن مو به خصوص در مورد خانم هایی که اپیلاسیون می کنند یا حتی از اپیلیدی استفاده می کنند، زیاد اتفاق می افتد. برای اینکه تا حد امکان جلوی زیر پوستی شدن مو را بگیرید، بهتر است بعد از هر یک الی دو بار استفاده از اپیلیدی یا اپیلاسیون کردن، اصلاح را با استفاده از تیغ انجام دهید. در عین حال استفاده از لایه بردارها هم به شما توصیه می شود.

استفاده از تیغ باعث بیشتر شدن مو می شود؟

اگر از قدیمی ها بپرسید از بین بردن موهای زائد با استفاده از تیغ، باعث بیشتر شدن آن ها می شود یا نه، طوری سرشان را به نشانه تایید تکان می دهند که فکر می کنید باورشان بر اساس یک دنیا تحقیقات علمی و تجربه است.

واقعیت اما این است که تراشیدن موهای زائد به وسیله تیغ باعث زیاد شدن آن نمی شود؛ بنابراین اگر تا الان نگران این قضیه بودید و به علت ترس از زیاد شدن موی زائد سراغ استفاده از تیغ نمی رفتید، از حالا به بعد با خیال راحت این کار را انجام دهید.

مجله اینترنتی زندگی سالم

سپیده پوربابایی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا