مشاوره زناشویی

روش های جدید درمان ناباروری

واریکوسل شایع ترین علت ناباروری قابل برگشت مردانه است و با عمل جراحی ۷۰ درصد کیفیت اسپرم و ۵۰ درصد میزان حاملگی افزایش می یابد. پیوند مجدد واز در کسانی که سابقه وازکتومی دارند، روشی کم هزینه و احتمال موفقیت بالا و میزان حاملگی ۶۰ درصد دارد.

به دلیل هزینه کم و درصد موفقیت بالای این اعمال جراحی در مقایسه با روش های آزمایشگاهی، ترجیح این است که ابتدا این روش ها انجام گیرد و در صورت عدم پاسخ یا موارد خاص از روش های آزمایشگاهی کمکی استفاده شود.

 درمان ناباروری

۱-تلقیح اسپرم داخل رحم IUI

۲-لقاح خارج رحمیIVF

۳-میکرواینجکشن ICSI

۴-تلقیح نطفه بداخل رحم GIFT

۵-تلقیح نطفه بارور شده داخل لوله رحمیZIFT

۶-تخمک اهدایی

۷- اهدای جنین

۸-رحم جایگزین

درمان ناباروری با تلقیح اسپرم داخل رحم IUI

لازمه درمان ناباروری این است که خانم تخمک موثر و دارای حرکت تولید کند. دراین روش مایع انزال شوهر بعد از شستشو و جداسازی اسپرم های زنده و متحرک، همزمان با زمان تخمک گذاری وارد رحم همسر می شود. مدت زمان استراحت در منزل حدود یک روز می باشد.

روش درمان ناباروری با تلقیح اسپرم داخل رحم IUI در موارد کاهش تولید اسپرم یا کاهش حرکت اسپرم یا مشکلات موکوس گردن رحم کاربرد دارد. حداکثر تا چهار بار از این روش استفاده می شود و احتمال حاملگی حدود ۳۵ درصد است.

درمان ناباروری با لقاح خارج رحمی IVF

درمان ناباروری به وسیله این روش در مواردی که آندومتریوز شدید باشد یا اختلالات لوله های رحمی باشد یا اگر مرد مشکل شدید اسپرم مثل تعداد کم داشته باشد، روش انتخابی است.

بعد از تحریک تخمک گذاری، با هدایت سونوگرافی و با سوزن مخصوص تخمک ها جمع آوری می شوند. اسپرم همزمان و بعد از آماده سازی و شستشو در مجاورت تخمک ها قرار گرفته و لقاح در شرایط آزمایشگاهی صورت می گیرد. روز بعد از بارور شدن تخمک ها جنین تقسیم شده و جنین مناسب داخل رحم انتقال داده می شود.

میزان موفقیت این عمل حدود ۲۵ درصد است.

درمان ناباروری با میکرواینجکشن ICSI

در موارد تعداد بسیار کم اسپرم این عمل کاربرد دارد.

ابتدا تخمدان ها توسط دارو تحریک شده و سپس تخمک ها جدا می شود. سپس اسپرم سالم با دستگاه میکرو اینجکشن وارد تخمک می شود. ۴۸ ساعت بعد، جنین های مناسب تقسیم شده داخل رحم منتقل می شوند.

ICSI نسبت به IVF گرانتر است.

در ICSI میزان موفقیت بیش از ۲۴ درصد می باشد.

درمان ناباروری با تلقیح نطفه داخل رحم GIFT

درمان ناباروری در این روش تخمک و اسپرم جداگانه آماده شده و از طریق لاپاراسکوپی داخل لوله رحمی منتقل می شود. این روش نیاز به لوله رحمی سالم دارند.

درمان ناباروری با تلقیح نطفه بارور شده داخل لوله رحمی ZIFT

تخمک از تخمدان ها به دست آمده و با اسپرم در محیط بیرون لقاح انجام داده وزیگوت (جنین تک سلولی) توسط لاپاراسکوپی به لوله رحمی منتقل می شود.

درمان ناباروری با تخمک اهدایی

در مواردی که خانم تخمک ندارد یا کیفیت تخمک مطلوب نیست، انجام می گیرد. سن اهدا کننده ترجیحا بین ۲۰ تا ۳۴ سال باید باشد. انتقال رویان ۳-۵ روز بعد از بارورسازی روی می دهد.

اهدای جنین

بیمارانی که تحت IVF  قرار می گیرند، ۵۰ درصد جنین های آنها استفاده نشده و می توانند فریز جنین انجام دهند. بنابراین می توان از جنین این افراد با رعایت مسایل شرعی و قانونی استفاده نمایند. این روش بیشتر در خانم های یائسه یا در زوجینی  که مشکلات شدید بیضه یا تخمدان دارند استفاده می شود.

رحم جایگزین چیست؟

این روش درمان ناباروری زمانی است  که جنین های یک زوج نابارور به رحم یک زن بارور سالم منتقل می شود و بعد از حاملگی و زایمان به والدین اصلی خود تحویل داده می شود.

این روش در بیماران فاقد رحم یا سابقه سقط های مکرر قابل انجام است.

مجله اینترنتی زندگی سالم

دکتر کیوان آقامحمدپور فوق تخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری و ناباروری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا