فرهنگ و هنر

روایت بازیگر نقش شمر در سریال مختار

 

برای هر کار نمایشی از بازیگرانی دعوت به همکاری می‌شود و از من هم برای بازی در سریال مختارنامه دعوت به عمل آمد.

دوست داشتم که نقش دیگری را در مختارنامه بازی کنم، اما هیچ‌گاه این موضوع را با میرباقری درمیان نگذاشتم

ابتدا خوشحال شدم که قرار است در این پروژه عظیم شرکت کنم، اما وقتی گفتند که نقش شمر را برایم در نظر گرفته‌اند، کمی جا خوردم. در ابتدا برایم سنگین بود اما زمانی که داوود میرباقری گفت که برای این نقش فقط تو را درنظر دارم، پذیرفتم که ایفاگرش باشم. دوست داشتم که نقش دیگری را در مختارنامه بازی کنم، اما هیچ‌گاه این موضوع را با میرباقری درمیان نگذاشتم. فارغ از نگرانی‌های اولیه‌ام، بابت بازی در نقش شمر بن ذی‌الجوشن نگرانی‌ای به دل راه ندادم.

گر نگهدار من آن است که من می‌دانم / شیشه را در بغل سنگ نگه می‌دارد

چه کسی مرا برای این نقش انتخاب کرده بود؟ به گمانم کارگردان در این ماجرا نقش اول را نداشته و نظر کس دیگری در کار بوده است. اطمینان داشتم مشکلی برای بازی در این نقش برایم پیش نخواهد آمد. آگاهی و سطح فکر مردم هم بالا رفته است و دیگر مثل گذشته‌ها نیست که با بدمن‌ها و شخصیت‌های منفی کارهای نمایشی به‌خصوص آثار مذهبی برخورد و چالش داشته باشند. مردم پذیرفته‌اند که ما فقط بازیگریم و نقش‌های مختلفی را بازی می‌کنیم.

برای ایفای شخصیت شمر در سریال مختارنامه از کسی و جایی الگو نگرفتم. دوست نداشتم کپی‌کاری کنم یا سفارش و توصیه‌ای بپذیرم. هر چه بود برداشت‌های خودم از این شخصیت و راهنمایی‌های کارگردان بود. دیدنی‌ها و شنیدنی‌هایی از تعزیه‌هایی که در کودکی دیده بودم با خود داشتم. همه تلاشم را به کار گرفتم تا شمری را بازی کنم که برای تماشاگر باورپذیر باشد؛

نه خیلی غلو شده و نه خیلی پیش‌پا افتاده؛ شخصیتی که مردم باورش کنند. متاسفانه درباره این شخصیت در تاریخ منابع و مآخذ زیادی وجود ندارد. تنها در دو منبع به شکل مختصر و کوتاه به او پرداخته شده است؛ در جنگ صفین در لشکر حضرت علی(ع) بوده و در راه اسلام شمشیر می‌زده و در واقعه کربلا کمر به قتل امام حسین(ع) بسته است.

میرباقری به بازیگر الگو نمی‌دهد. می‌گوید تو بازیگری و وظیفه‌ داری که نقش را پیدا کنی و به آن برسی. من هم تمهیداتی را در نظر گرفته و کارهای خاصی کردم تا به نقش برسم. میرباقری کارم را دید و پسندید و من هم همان را حفظ کردم و فقط شکل و فرم به آن دادم. نمی‌دانم چقدر موفق بوده‌ام، اما همه تلاشم را کردم که شمر درستی را از آب و گل دربیاورم.

جام جم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا