آموزش

رفع خستگی با ماساژ کف دست

شاید هیچ‌کس بعد از یک روز سخت کاری، توجه چندانی به دست‌های خودش نداشته باشد؛ اما واقعیت این است که ما بیش از آنچه فکرش را بکنیم، از دست‌های خود استفاده می‌کنیم. بنابراین باید ماساژ کف دست را هم مانند ماساژ گردن و شانه‌ها، جدی بگیریم. پس از این به بعد، هر وقت احساس خستگی کردید، با ماساژ کف دست انرژی خودتان را بالا ببرید. در این مقاله با ماساژ کف دست بیشتر آشنا می‌شوید.

ابتدا دست‌های خود را آماده کنید

۱. دست‌بندها و آویزها را جدا کنید

پیش از شروع ماساژ کف دست و انگشت‌ها، هر انگشتر، دست‌بند یا ساعتی که در دست دارید، درآورید.

۲. دست‌های خود را مرطوب کنید

بهتر است ابتدا کمی کرم یا روغن به دست‌تان بمالید و در حین ماساژ هم پوست خود را نرم نگه دارید. با این روش، انگشت‌هایتان راحت‌تر روی پوست حرکت می‌کنند و اصطکاک زیاد، باعث تحریک پوست نخواهد شد. اما بعضی‌ها هم توصیه می‌کنند کرم و روغن به دست‌تان نمالید، چون همین کشیده شدنِ پوست، باعث آزادسازی فاسیا (Fascia) یا همان نیام می‌شود.

۳. دست‌های خود را شل کنید

دست‌ها و انگشت‌های خود را تکان بدهید. دست‌هایتان را تا جایی که می‌توانید کشش بدهید و بعد مشت کنید. مچ دست را خم کنید و دست‌تان را چند بار بالا و پایین کنید. پیش از آغاز ماساژ کف دست این کارها را حدود یک دقیقه انجام بدهید.

۴. نوک انگشت‌های هر دو دست را فشار دهید

فشاری که به انگشت‌ها می‌آورید باید محکم باشد، اما باعث درد نشود. برای هر نوک انگشتی، چند ثانیه کافی است. پس از فشار بر نوک و انتهای انگشت‌ها، به نوک انگشت برگشته و دوباره به آن فشار بیاورید، این بار از یک جهت دیگر.

از تکنیک‌های مختلف ماساژ استفاده کنید

ا. تنفس کنید

همین‌طور که از این تکنیک‌ها استفاده می‌کنید، دیافراگم را منبسط کنید و از راه بینی نفس بکشید (یعنی تنفس شکمی) و هوا را از راه دهان بیرون بدهید. اهمیت تنفس هم به همان مقدار ماساژ است. بهتر است پیش و پس از ماساژ، ده بار نفس عمیق بکشید.

۲. بیشتر کار را با شست‌تان انجام بدهید

یکی از دست‌های خود را بالا بیاورید و انگشت‌ها را صاف نگه دارید. بعد با دست دیگرتان، آن دست را بگیرید؛ طوری که انگشت‌های این دست، پشت دست اول، رو به بالا و شست‌تان هم روی کف دست اول باشد.

۳. شست‌تان را روی کف دست دیگر حرکت بدهید

این روش برای ماساژ کف دست، در قسمت پایین انگشت‌ها و شست بسیار مؤثر است. با شست خود روی کف دست فشار بیاورید و این کار را با حرکت‌های کوتاه و دایره‌وار انجام دهید. بالا و پایین و به طرفین حرکت کنید و از داخل تا خارج کف دست را ماساژ بدهید.

آن‌قدری فشار بیاورید که احساس ناراحتی نکنید. با فشارهای کم شروع و بعد کم‌کم فشار را بیشتر کنید.
با این روش نقطه‌هایی را پیدا می‌کنید که درد می‌کنند یا دچار سفتی شده‌اند.

۴. استخوان‌های دست را پیدا کنید

این استخوان‌ها دراز هستند و مانند ادامهٔ انگشت‌ها، به‌سمتِ کف دست می‌روند. کف دست، بین استخوان‌ها را نیشگون بگیرید و به‌سمتِ بالا بروید. همین‌طور که ماساژ می‌دهید، فشارهای کمی هم وارد کنید.

۵. از انگشت‌ها هم استفاده کنید

وقتی به انگشت رسیدید، آن را با نیروی مناسب فشار بدهید. شست خود را روی هر انگشت بالا و پایین ببرید، از انتهای انگشت شروع کنید و کم‌کم به‌سمت نوک آن بروید.

دو طرف انگشت را هم فشار بدهید. این کار را برای تک‌تک انگشت‌ها تکرار کنید.

روی بافت ماهیچه تمرکز کنید

۱. جای دست‌ها را عوض کنید

دستی را که با آن ماساژ می‌دهید، عوض کنید؛ طوری که دست‌تان، درحالی‌که انگشت‌ها رو به پایین باشند، روی دست دیگر باشد. شست‌تان هم باید روی کف دست دیگر باشد. حالا می‌توانید روی نقطهٔ فشار کف دست‌تان، بین شست و انگشت اشاره کار کنید؛ این نقطه بسیار حساس است.

۲. به سراغ فاصلهٔ بین شست و انگشت اشاره بروید

در این ناحیه ماهیچه‌ای وجود دارد که بیشتر فشار دست را تحمل می‌کند. در اینجا باید ماساژ عمیقی بدهید. این کار را می‌توانید با نیشگون توسط شست و انگشت اشاره، یا با استفاده از بندهای انگشت انجام بدهید.

۳. روی ناحیهٔ پُرتنش فشار بیاورید

با استفاده از شست و انگشت اشاره، حرکت‌های ریز و دایره‌واری انجام بدهید تا تنش موجود در این ناحیه آزاد شود. تا جایی که احساس ناراحتی نمی‌کنید، فشار را حفظ کنید. این روش درد ملایمی به همراه دارد که ناراحت‌کننده نیست، اما مدتی طول می‌کشد تا به آن عادت کنید.

دست را محکم نگه دارید و آن‌قدر روی نواحی پُرتنش فشار بیاورید تا گرفتگی در آن نواحی از بین برود. این فرایند را روی پوست بین همهٔ انگشت‌ها تکرار کنید.

۴. ساعد خود را ماساژ بدهید

اگر متوجه شدید بیشتر درد دست‌تان از شست می‌آید، می‌توانید این کار را تا ساعد، در سمت انگشت شست، ادامه بدهید. یکی از ماهیچه‌های شست تا نزدیک بازو ادامه دارد، پس نباید این دلیل احتمالی درد دست را نادیده بگیرید.

۵. دست خود را تکان بدهید

پس از اتمام ماساژ کف دست خود، دست‌تان را باز و بسته کنید و انگشت‌ها را تکان بدهید. حالا همین ماساژ را روی دست دیگر انجام بدهید.

مجله اینترنتی زندگی سالم

مهدی فیروزی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا