آرایش و زیبایی

درمان تیرگی لب

لب یکی از جذابیت های ظاهری به خصوص در زنان است. به همین دلیل وجود مشکلات مختلفی مانند خشکی پوست آن می تواند ظاهر صورت را دستخوش تغییر قرار دهد. برخی از مشکلاتی که برای لب های ما ایجاد می شوند، مانند خشکی لب به سادگی قابل درمان هستند. ضمن این که این مشکلات تغییرات زیادی روی ظاهر ایجاد نمی کنند. اما مشکلاتی مانند لکه سیاه روی لب کاملا آشکار هستند و درمان آن ها خیلی ساده نیست.

برخی از افراد نیز از داشتن این لکه ها روی لب احساس شرم می کنند. عوامل متعددی در ایجاد لکه سیاه روی لب و تغییر رنگ پوست لب نقش دارند. سبک زندگی مدرن، برخی داروها و عادات غذایی خاص، همگی از عواملی هستند که باعث ایجاد چنین تغییراتی می شوند. در عوض روش های خانگی نیز برای درمان لکه سیاه روی لب وجود دارد. در ادامه این مطلب می خواهیم دلیل و روش های درمان لکه سیاه روی لب را نیز توضیح دهیم.

علل ایجاد لکه سیاه روی لب

برخی از علل شایع ایجاد لکه های سیاه بر روی لب عبارتند از:

کمبود ویتامین B

کمبود این ویتامین مهم باعث می شود روی لب های تغییر رنگ ایجاد شده و لکه ها سیاه مشهود تر شود. کمبود ویتامین های گروه B در بدن، علاوه بر لکه سیاه روی لب، باعث ایجاد مشکلات دیگری نیز بر روی آن ها می شوند. ترک خوردن گوشه لب و التهاب این نواحی و همچنین شیوع عفونت های قارچی روی لب از جمله مهم ترین عوارضی است که کمبود ویتامین B برای لب های ما دارد.

عدم تعادل هورمونی

منظور از عدم تعادل هورمونی در این مطلب، عدم تعادل در ترشحات هورمون تیروئید است. وقتی هورمون های تیروئیدی ما به درست تولید و منتشر نشوند می توانند در ابتدا خشکی لب را به همراه داشته باشند. اما به مرور زمان و در دراز مدت، عدم تعادل در غده تیروئید باعث ایجاد لکه های سیاه روی لب خواهد شد.

استفاده ار رژلب های قدیمی و تاریخ گذشته

بسیاری از ما تصور می کنیم که لوازم آرایش تاریخ گذشته، به خصوص رژ لب، در صورتی که وارد دهان نشود، نمی تواند برای بدن مضر باشد. اما این تصور غلط است. استفاده از رژ لب تاریخ گذشته می تواند با ایجاد لکه سیاه روی لب به ما بیاموزد که هرگز نباید از لوازم آرایش تاریخ گذشته استفاده کنیم.

ابزارهای دندانپزشکی

گاهی اوقات خدماتی که از دندانپزشکی دریافت می کنیم باعث ایجاد چنین لکه هایی می شوند. به عنوان مثال ارتودنسی که صحیح نصب نشده باشد ممکن است منجر به ایجاد چنین عوارضی شود. اگر دندانپزشک تشخیص دهد که این لکه ها به دلیل نصب غیر اصولی ابزارهای دندانپزشکی ایجاد شده است، با استفاده از لیزر می توانید آن ها را از بین ببرید.

خشکی لب

خشکی پوست یکی از امراضی است که می تواند پوست لبرا خشک و ترک دار کند. بعد از ایجاد این عوارض، ترک های ایجاد شده محل مناسبی برای ایجاد عفونت است. عفونت هم یکی از عللی است که می تواند به ایجاد لکه سیاه روی لب دامن بزند.

وجود رنگدانه زیاد روی لب

رنگدانه ها بدن، مسئول ایجاد رنگ پوست نواحی مختلف هستند. به همین دلیل گاهی اوقات، نقاط سیاه بر روی لب ها، توسط رنگدانه های اضافی روی پوست آن ایجاد می شود.

سرطان

یکی از نشانه های سرطان نادر لب وجود لکه های سیاه بر روی آن است. اگر قرار باشد لب به دلیل سرطان به این لکه های مبتلا شود، اغلب این لب پایین است که چنین عوارضی بر روی آن ایجاد می شود. ضمن این که وجود این سرطان علاوه بر تغییر رنگ لب ها می تواند توده نیز در لب به وجود آورد. این نوع سرطان معمولا زمانی رخ می دهد که لب ها زیاد در معرض نور خورشید قرار داشته باشد. به همین دلیل کسانی که شغلشان در محیط ها باز است، بیشتر به این نوع سرطان مبتلا می شوند.

سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل

نیکوتین موجود در سیگار می تواند منجر به تشکیل نقاط سیاه بر روی لب ها شود.

دیگر علل ایجاد این لکه ها
  • وجود آهن اضافه در بدن
  • مصرف زیاد نوشیدنی های گرم کافئین دار مانند چای و قهوه
  • زبان زدن و گاز گرفتن مداوم لب ها

روش های درمان خانگی لکه سیاه روی لب

خوشبختانه، لکه های سیاه روی لب را می توان با روش هایی که در ادامه معرفی می کنیم، درمان کرد:

استفاده از آبلیمو

آبلیمو یکی از داروهای خانگی طبیعی برای لکه های سیاه است. لیمو دارای خواص سفید کنندگی است که می تواند به شما کمک کند که از شر لکه های سیاه پوستتان خلاص شوید. برای استفاده از این روش به شیوه زیر عمل کنید:

  • آب نصف لیمو را بگیرید.
  • شب ها قبل از خواب با یک تکه پنبه آبلیمو را روی نقاط سیاه بمالید.
  • اجازه دهید لب در هوای آزاد خشک شود.
  • این کار را هر شب و به مدت چند هفته تکرار کنید.
استفاده از سرکه و یا چغندر

به غیر از راه حل ذکر شده در بالا، شما همچنین می توانید از سرکه سیب و یا چغندر بر روی لب های خود استفاده کنید. این مواد نیز سفید کننده هستند و در باز گرداندن رنگ طبیعی لب به شما کمک می کنند. از سرکه به همان شیوه آبلیمو استفاده کنید. اما از چغندر می توانید به شیوه زیر استفاده کنید:

  • مقداری چغندر را رنده کرده و هر شب قبل از خواب آن را فقط بر روی لکه ها قرار دهید.
مخلوط گلیسیرین و گلبرگ گل رز

یکی دیگر از گزینه های درمانی لکه های سیاه روی لب استفاده از گلیسیرین و گل رز است. در واقع گلیسیرین با رطوبت خود و گل رز نیز با اثر خفیفی که در لکه بری دارد به شما کمک می کند. این روش برای کسانی که به دلیل سیگار کشیدن چنین لکه هایی را تجربه کرده اند مفید است. برای درمان به شیوه زیر عمل کنید:

  • یک عدد گلبرگ رز را با دو قطره گلیسیرین خوب بکوبید.
  • بعد از تبدیل شدن مواد به خمیر، قبل از رفتن به رختخواب آن را روی لکه ها ماساژ دهید.
  • اجازه دهید مخلوط تا صبح روی لب ها بماند.
  • این کار را هر شب و به مدت چند هفته تکرار کنید.
رعایت رژیم غذایی سالم

برای داشتن رژیم غذایی مناسب باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • به اندازه کافی در طول روز آب بخورید.
  • از مصرف غذاهای گرم و تند که به این لکه ها دامن می زنند اجتناب کنید. حرارت بالا باعث می شود که لکه های سیاه روی لب بیشتر و پر رنگ تر شوند.
  • مصرف چای و قهوه را از چند فنجان در روز به یک فنجان در روز محدود کنید.
  • میزان مصرف آهن را به خصوص اگر مکمل آن را استفاده می کنید، کاهش دهید.
  • داروهای خود را بررسی کنید و بروشور داخل آن ها را بخوانید. زیرا یکی از عوارض جانبی برخی از داروها، ایجاد این لکه ها روی لب است.
مصرف کافی ویتامین C

افراد سیگاری باید اطمینان حاصل کنند که در هر وعده غذایی آنها ویتامین C به فور یافت می شود. زیرا ویتامین C در تولید کلاژن ضروری است. کلاژن نیز در ساخت بافت های جدید موثر است. بنابراین اگر لب ها ترک خورده و یا تغییر رنگ داده است، با مصرف ویتامین C، بافت قدیمی و تیره با بافت جدید و روشن پوست جایگزین می شود.

پوشش نقاط تیره

یکی از ساده ترین راه ها برای از بین بردن لکه های سیاه روی لب پوشاندن آن با استفاده از رژلب است. استفاده از رژلب های غلیظ مانند قرمز و قهوه ای تیره می تواند ظاهر پوست لب را یک دست کند. فقط مراقب باشید که رژ لبتان تاریخ گذشته نباشد. زیرا در این صورت لکه ها تشدید می شوند.

استفاده از کرم لب

اگر زیاد لبتان را گاز می گیرید و زبان می زنید، استفاده از کرم های لب (چرب کننده لب) می تواند باعث شود که این عادت را کنار بگذارید. ضمن این که این محصولات باعث می شوند که از خشکی لب جلوگیری شود.

اجتناب از قرار گرفتن در معرض خورشید

نور زیاد خورشید، لب ها را خشک کرده و موجب ایجاد این لکه های سیاه می شود. بنابراین توصیه می شود که زیاد در آفتاب نروید. اگر می خواهید در معرض نور خورشید قرار بگیرید حتما از برق لب یا وازلین بر روی لب ها استفاده کنید. این کار باعث می شود که لب مرطوب شده و تماس مستقیم با نور خورشید نداشته باشد.

چند نکته مهم:

  • گاهی اوقات لکه های تیره روی لب ها توسط جویدن تنباکو و یا سیگار کشیدن در طولانی مدت ایجاد می شود. پس بهتر است از انجام این فعالیت ها پرهیز کنید. ترک سیگار تغییرات قابل توجهی بر روی رنگ لب ها دارد.
  • مراقبت محصولات آرایشی که استفاده می کنید باشید و از برندهایی استفاده کنید که به آن ها اطمینان دارید.
  • اگر روش های ذکر شده در بالا برای درمان شما افاقه نکرد، بهتر است با متخصص پوست مشورت کنید.

مجله اینترنتی زندگی سالم

فرشته موسی پور

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا