آرایش و زیبایی

راه های پاک کردن تاتو

قرار گرفتن مواد رنگی با فشار خارجی در زیر پوست باعث تغییرات رنگی می‌شود که به خالکوبی یا تاتو معروف هستند.

تاتو می‌تواند به دلیل یک رفتار فرقه‌ای و مذهبی یا به خاطر زیبایی یا به دلیل یک عقیده خاص خیابانی باشد. تمایل روبه رشد اخیر بین جوانان و نوجوانان، درخواست بی‌شماری از بیماران را جهت انجام تاتو به دنبال داشته و پیرو آن بیش از نیمی از این افراد به دلایل مختلف ازجمله تغییر مد یا ناراضی بودن از شکل تاتو درخواست پاک کردن تاتو را دارند.

انواع و نحوه انجام تاتو

تاتوها می‌تواند به‌صورت نقاشی روی پوست باشد یا جهت زیبایی حاشیه لب‌ها، پلک و ابرو و گاهی اوقات به توصیه پزشک و به‌منظور اصلاح منظره ناخوشایند مربوط به‌جای زخم ایجاد شود. گاهی تاتو به‌صورت طبیعی پس از تصادفات به دلیل سنگریزه یا آسفالت یا مواد رنگی در پوست ایجاد می‌شود و در زمان جنگ هم به دلیل وجود ترکش و ذرات باروت به دنبال انفجار های، تاتو ایجاد می‌شد.

علت نارضایتی پس از انجام تاتو

اغلب خانم‌هایی که به دنبال تاتو می‌روند، خواستار پاک کردن آن هستند و شایع‌ترین علت آن پشیمان شدن آن‌هاست. حتی مشاهده‌شده ۷۰% این افراد یک ساعت پس از خالکوبی از این عمل پشیمان می‌شوند.

علت عمده دیگر عدم قرینگی خط چشم یا ابرو یا عدم تطابق آن با طرح ایده آل بیمار است. در بعضی افراد به دنبال واکنش حساسیت رنگ تاتو لازم می‌شود که آن را از پوست خارج کرد.

روش‌های از بین بردن تاتو

روش‌های متعددی برای از بین بردن تاتو مطرح‌ شده است. در گذشته برای از بین بردن خالکوبی از روش‌هایی مثل سایش پوست، سرما درمانی یا حتی روش‌های تخریبی مانند ساییدن با نمک و مواد اسیدی استفاده می‌شد که اغلب با نمای ناپسندی همراه بود.

خالکوبی های سطحی‌تر و قدیمی‌تر راحت‌تر پاک می‌شوند. البته شرایط دارد مثلاً اینکه هر چه رنگ به کار رفته حرفه‌ای‌تر باشد، پاک کردن آن سخت‌تر است و برخی رنگ‌ها مثل سیاه، آبی و قهوه‌ای بهتر از رنگ‌هایی مثل قرمز قابل پاک شدن هستند.

ازجمله لیزرهای مورداستفاده Q- suitched است که بدون ایجاد زخم از طریق تکه‌تکه کردن قطعات رنگ موجود در پوست، سلول‌های ایمنی پوست را در زدودن رنگ خالکوبی کمک می‌کند. البته گاهی تا ۱۰ جلسه لیزر لازم است.

انواع دیگر لیزر که لیزرهای لایه‌بردار نیز هستند، لیزرهای اربیوم و CO2 هستند که به تعداد جلسات کمتری احتیاج دارند. گاهی دیده می‌شود که آرایشگران برای پاک کردن تاتو به رنگ‌های همرنگ پوست متوسل می‌شوند که می‌تواند از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین اشتباه نام برد چراکه پاک کردن این رنگ‌ها توسط لیزر با اشکالاتی همچون تغییر رنگ تیره صورت می‌گیرد و وضع بدتر از قبل می‌شود.

مجله اینترنتی زندگی سالم

دکتر محمدعلی نیلفروش زاده، رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول بنیادی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا