پزشکی و سلامت

راهکارهای پیشگیری از میگرن

تا به امروز هیچ درمانی برای میگرن یافت نشده است اما برای افرادی که مبتلا به این بیماری هستند تغییر سبک زندگی و رعایت اصول معین، تعداد حملات میگرن و شدت آنها به میزان قابل توجه‌ایی می‌تواند کاهش یابد و همچنین انجام اقدامات پیشگیرانه باید به صورت مداوم انجام گیرد.

مدیر برنامه‌ی درمان و تحقیقات سردرد Gretchen Tietjen از دانشگاه Toledo در اوهایو و عضو آکادمی مغز و اعصاب آمریکا می‌گوید: افراد مبتلا به میگرن حساسیت بیشتری نسبت به محرک‌هایی چون نور، بو و صدا دارند نه فقط در طی سردرد بلکه در فاصله‌ی بین حملات.

در این مطلب زندگی سالم به شرح چند توصیه برای پیشگیری از میگرن می‌پردازیم که ممکن است برای شما مفید باشد.

کنترل مصرف کافئین

کافئین می‌تواند تا حدی به دردهای میگرنی کمک کند اما در صورت مصرف بیش از حد نیز مشکلاتی به وجود خواهد آورد.  مصرف ۱۰۰ میلی‌گرم در روز یعنی در حد یک فنجان می‌تواند موثر باشد. کافئین علاوه بر قهوه و چایی در شکلات و برخی از نوشیدنی‌های گازدار نیز وجود دارد.
تغییرات ناگهانی در میزان مصرف کافئین می‌تواند باعث سردردهای میگرنی باشد. بنابراین سعی کنید الگوی مصرفی شما منظم و کنترل شده باشد.

دوری از بوهای تند و محرک

بر طبق یافته‌های (AMF) افرادی که دارای اختلالات میگرنی هستند نباید در معرض بوهای تند قرار گیرند، این بوها می‌تواند شامل عطر و یا غذا باشد زیرا در این حالت ممکن است سردردهای آنها تشدید شده و یا حتی منجر به یک حمله‌ی میگیرنی شود. بنابراین اگر شما مبتلا به میگرن هستید و در محل کارتان همکار شما عطر تندی استفاده می‌کند، می‌توانید مودبانه با توضیح مشکلتان از او فاصله بگیرید.

مراقبت در روزهای بسیار گرم و بسیار سرد

برای برخی از افراد دمای شدید سرد یا گرم و نیز تغییرات آب و هوایی می‌تواند باعث ایجاد سردردهای میگرنی شود. به نظر میرسد این امر در اثر اختلال عملکرد هیپوتالاموس رخ می‌دهد. هیپوتالاموس ناحیه‌ی کوچکی از مغز است که تنظیم دمای بدن یکی از وظایف آن است.

دکتر کوین وبر Kevin Weber متخصص مغز و اعصاب در مرکز پزشکی wexner در ایالت اوهایو می‌گوید: تغییرات فشار نیز می‌تواند منجر به سردردهای میگرنی شود گرچه که امکان ندارد تغییرات فشار و دما را همیشه پیش‌بینی کرد اما می‌توان با پوشیدن لباس مناسب و همچنین نداشتن فعالیت در فضای باز در این روزهای بسیار گرم و بسیار سرد می‌تواند موثر باشد.

ارزیابی ارگونومی

دکتر Nauman Tariq استادیار علوم اعصاب و مدیر مرکزی سردرد جان هاپکینز می‌گوید: اگر شما برای نگاه کردن به مانیتور به گردن خود فشار می‌آورید در این صورت این کار عضلان گردن شما را درگیر می‌کند. فشار به عضلاگردن باعث درد در این ناحیه و در نتیجه میگرن خواهد شد.

درد در گردن باعث تحریک اعصاب این ناحیه شده که جز عصب‌های اصلی در انتقال درد از گردن ،دهان و سر به سیستم عصبی مرکزی هستند. به همین ترتیب حمل کیف سنگین و فشار به گردن در حین صحبت کردن با تلفن نیز می‌تواند باعث آسیب به این عضو شود.

چرت زدن

در بسایری از افراد مبتلا به میگرن یک خواب کوتاه (چرت) در ۲۰-۳۰ دقیقه اول که علایم حمله میگرنی آغاز می‌شود، می‌تواند نتایج بسیار موثری داشته و حتی در مواردی باعث قطع ادامه‌ی سردرد شود، این امر به احتمال قوی نتیجه خاموشی و قطع ارتباط اعصاب خاصی در بدن اتفاق می‌افتد.

استفاده از عینک آفتابی

یکی از شایعترین عوامل ایجاد میگرن، حساسیت به نور است در نتیجه افرادی که مبتلا به حمله‌های میگرنی هستند میبایستی حتما از عینک‌هایی با فیلتر نور استفاده کنند. دکتر Teshamae Monteith استاد یار گروه نورونوژی بالینی دانشگاه  میامی در فلوریدا می‌گوید: اثرات نور فیلتر نشده می‌تواند یک عامل تخریبی قوی باشد و همین یک نگرانی برای محققان در زمینه‌ی سردردهای میگرنی است.

نوشیدن زیاد آب

با توجه به تحقیقات بنیاد میگرن آمریکا (AMF)، کاهش میزان آب در بدن می‌تواند یکی از دلایل سردردهای میگرنی باشد. این نتایج تقریبا برای حدود یک نفر از هر سه نفر صادق است، زیرا که در این شرایط هیپوتلاموس که مسئول احساس تشنگی است، اختلال میگرن را موجب می‌شود.

دقت در انتخاب مواد غذایی

میزان حساسیت‌زایی مواد غذایی ممکن است در بدن افراد مختلف متفاوت باشد اما به نظر می‌رسد بعضی از این مواد غذایی نسبت به سایر موارد، حملات میگرنی را در اغلب موارد تشدید می‌کنند. این مواد شامل MSG (گلوتامات مونون سدیم). پنیرهای کهنه (فرآوری شده) الکل، گوشت فرآوری شده، میوه‌های خشک، لبنیات، شیرین‌کننده‌های مصنوعی و… هستند.

اگر چه داشتن یک رژیم غذایی مبتنی بر حذف مواد غذایی مورد نیاز بدن از رژیم غذایی به هیچ عنوان روش مناسبی نیست اما ممکن است ساختن یک دفترچه‌ی کوچک برای یادداشت مواد غذایی که باعث ایجاد حساسیت می‌شوند و یا حملات میگرنی را تشدید می‌کنند، بتواند اثرات مثبتی داشته باشد.

مجید حسین زاده

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا