آرایش و زیبایی

راهکارهای افزایش سرعت رشد ناخن

ناخن ها یکی از اعضای به ظاهر بی استفاده بدن هستند. اما باید بدانید که بدون آنها نمیتوان زندگی کرد. از انگشتها محافظت می کنند، گرفتن چیزها را آسان تر می کنند و روش آسانی برای خاراندن هستند. داشتن ناخن های بلندتر و سالم تر می توانند باعث شوند دست ها بهتر به نظر برسند و کارهایی مثل تایپ کردن، نواختن موسیقی یا انجام کارهای روزانه را آسانتر می کنند. درمان رشد ناخن ها معمولا باعث تسریع رشد ناخن ها نمی شوند. در عوض مانع شکستن ناخن ها می شوند و باعث می شوند سالم تر به نظر برسند و بلند تر شوند.

اما به وفور پیش می آید که سرعت رشد ناخن ها کم شده و یا کیفیت آنها کاهش پیدا میکند. در این مقاله می آموزیم که چگونه میتوان سرعت رشد ناخن ها را افزایش داد.

  • ناخن های دست به طور متوسط ۳٫۵ میلی متر در طول ماه رشد می کنند.
  • عوامل گوناگونی- مانند سلامتی کلی، تغذیه و مراقبت از ناخن ها- می توانند بر میزان رشد ناخن ها تأثیر بگذارند.
  • هیچ لوسیون یا لاک ناخن خاصی نمی تواند در بلندتر شدن ناخن ها تأثیرگذار باشد.
  • ناخن های قوی تر می توانند بلندتر شوند زیرا احتمال شکستن یا پوسته شدن آنها کمتر است.
ناخن ها چگونه رشد می کنند

یک بستر سالم تر ناخن رشد مناسب صفحۀ ناخن را تضمین می کند. درک چگونگی رشد ناخن باعث می شود تغییر سبک زندگی به منظور حمایت از سلامتی آسانتر شود.

صفحۀ ناخن

قسمت سخت و محکم ناخن، صفحۀ ناخن نامیده می شود. صفحۀ ناخن که بیشتر مانند مو است اساساً از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده است. صفحۀ ناخن از بافت زنده ساخته نشده، بنابراین تقویت سلامت آن کار غیر ممکنی است.

بستر ناخن

بستر ناخن بافتی است که زیر ناخن قرار دارد. اگر ناخن زیر نوک انگشت بشکند، بستر ناخن بدون حفاظ می ماند. این تجربۀ دردناک به وضوح ثابت می کند که بستر ناخن یک بافت زنده است. در پایۀ ناخن ساختاری به نام ماتریکس (شبکۀ) ناخن قرار دارد که همان جایی است که رشد ناخن از آن شروع می شود.

روش های طولانی مدت برای سلامت ناخن، بدن را برای نگهداری ناخن و بهداشت پوست اطراف، امکان بلندتر شدن و قوی تر شدن را به ناخن می دهد.

طرز فکرهای نادرستی درباره ناخن

وقتی ناخن آنقدر بلند شده است که روی آن لاک بزنیم یعنی بافت آن قبلاً مرده است، پس لاک زدن روی رشد ناخن تأثیری ندارد. همچنین گفته شده که استعمال مستقیم ویتامین ها روی ناخن می تواند به رشد آنها کمک کند. احتمال مفید بودن این درمان تقریباً صفر است. در بهترین شرایط این درمان باعث استحکام و قوی شدن دندان می شود که مانع شکستن ناخن می شود.

هیچ لاک ناخن خاصی، اعم از ژل یا پودر، سلامت ناخن را تقویت نمی کند. در حقیقت برخی از محصولات، به طور خاص آنهایی که روش برداشتنشان سخت است، می توانند سلامت ناخن را تهدید کرده و از بین ببرند. استون استفاده شده برای برداشتن ژل ناخن، علی رغم اینکه باعث می شود ناخن ها محکم تر و سالم تر به نظر برسند آنها را تضعیف می کند.

رژیم و سلامت ناخن

میوه های خشک شده و آجیل های سرشار از آهن و پروتئین می توانند رشد سالم ناخن ها را پشتیبانی کنند. ناخن ها هم مانند بقیۀ بدن نیازمند یک رژیم غذایی متعادل هستند که حاوی پروتئین، آب، میوه جات، سبزیجات و ترکیب منظمی از ویتامین ها و مواد معدنی می باشد.

به عنوان مثال افرادی که مقدار مناسب آهن را دریافت نمی کنند ناخن های شکننده  یا ناخنهای دندانه دندانه دارند. کمبود پروتئین می تواند باعث شیار و برآمدگی در ناخن ها شود. بعضی از تغییرات خاص در رژیم های غذایی می توانند ناخن ها را تقویت کرده و رشد آنها را افزایش دهند. این تغییرات عبارتند از:

کلسیم

بعضی از مکمل های کلسیم بدون نیاز به نسخۀ پزشک حاوی کلسیم می باشند. بعضی از افراد فکر می کنند چون کلسیم استخوان ها را محکم می کند باعث استحکام ناخن ها هم می شود.

بعضی از تحقیقات انجام شده نشان داده اند برخی از زنانی که در حال تجربۀ یائسگی هستند و دستخوش پوکی استخوان قرار می گیرند-که اغلب به خاطر مصرف کلسیم ناکافی می باشد- تغییراتی را در ناخن هایشان مشاهده می کنند. با این حال مطالعات کمی تأثیر تقویت کنندگی کلسیم بر سلامت ناخن را به اثبات رسانده اند. افرادی که در معرض خطر کمبود کلسیوم هستند باید تکمیل رژیم غذایی شان با این مادۀ معدنی را در نظر بگیرند.

پروتئین

از آنجایی که ناخن ها از پروتئین ساخته شده اند، بعضی از افراد فکر می کنند نبود پروتئین کافی در رژیم غذایی می تواند بر سلامت ناخن تأثیر بگذارد. به منظور افزایش میزان پروتئین در رژیم غذایی، گوشت های کم چرب مانند گوشت مرغ و ماهی را انتخاب کنبد. منابع گیاهی پروتئین عبارتند از عدس، بادام زمینی و آجیل و محصولات لبنی مانند پنیر و شیر.

بیوتین

بیوتین ویتامینی از خانوادۀ B complex است که گفته شده می تواند رشد ناخن و موهای سالم را تقویت کند. بیوتین می تواند ناخن های شکننده را تقویت کند و از شکستن آنها جلوگیری کند، اما شواهد کمی مبنی بر این وجود دارد که مکمل های بیوتین به تسریع رشد  ناخن های کمک می کند.

درمان های خانگی

درمان های خانگی زیر می توانند سلامت ناخن را تقویت کرده و در مقابل شکستگی از آنها محافظت کنند. این درمان ها رشد ناخن را تسریع نمی کنند بلکه به تقویت سلامت کلی ناخن برای میزان رشد بهینه کمک می کنند:

– پیشگیری درمان پوست خشک

استعمال مرطوب کننده به دست ها و پوست اطراف ناخن ها می توانند به تحریک رشد سالم ناخن ها کمک کند. پوست خشک به معنی ناخن خشک است. حتی پوست خیلی خشک ممکن است ترک بخور و خونریزی کند و ناخ را در معرض عفونت های باکتریایی و قارچی قرار دهد.

وقتی پوست اطراف بستر ناخن یا ماتریکس ناخن خشک باشد، حتی در حین رشد ناخن ممکن است به آن آسیب برساند. ناخن ها و دست ها را در طول فصل زمستان مرطوب نگه دارید. پس از شستن دست ها از لوسیون استفاده کنید. افرادی که اگزما دارند باید از کرم های مناسب اگزما استفاده کنند که مرطوب کنندگی بالایی دارند.

-خشک نگه داشتن ناخن ها

آب می تواند ناخن ها را تضعیف کند و آنها را نرم و شکننده کند. ناخن ها را با گرفتن آب آنها پس از استحمام و شنا خشک کنید. وقتی ظرف، لباس، کف حمام یا دسشویی، ماشین یا هر چیز دیگری را می شویید از دستکش استفاده کنید تا از نفوذ آب یا محصولات شستشو به روی ناخن پیشگیری کنید.

– سوهان کشی و زیبا سازی ناخن ها

ناخن ها را سوهان کشیده و در شکل طبیعی خود- کمی گرد یا مربعی- نگه دارید، این کار ماع گیر کردن ناخن هایتان و شکستن آنها می شود. زیبا سازی خوب ناخن ها نیز می تواند مانع تیز شدن و بلند شدن آنها می شود.

– ماساژ دادن

شزایط پزشکی مانند دیابت می تواند چرخۀ گردش خون به ناخن ها را کاهش دهد و آنها ضعیف تر کند. ماساژ دادن ملایم می تواند چرخۀ خون به ناخن ها را تقویت کند و اثرات دیابت و دیگرمشکلات چرخۀ خون را جبران کند، اما این مورد بیشتر روی اخن های پا اثر دارد تا ناخن های دست.

– محافظت از کوتیوکول

کوتیکول بخش خای نازک پوست است و از ماتریکس ناخن محافظت می کند. کوتاه کردن بیش از حد آنها می تواند ماریس ناخن یا بستر ناخن را بدون محافظ کند، به ناخن آسیب برساند و باعث عفونت شود. به جای کوتاه کردن کوتیکول، آن را مرطوب نگه دارید.

– در مورد مانیکور محتاط عمل کنید

بعضی از سالن های ناخن کار منبع عفونت های ناخن هستند. تکنیک های پرخاشگرانۀ ناخن مانند کوتاه کردن بیش از حد کوتیکول، می تواند امکان ورود باکتری ها به بستر ناخن را فراهم کرده و ناخن را ضعیف کنند. برای کارهای ناخنتان ابزار شخصی خودتان را داشته باشید، و با خواندن تبلیغات از شهرت سالن زیبایی مطلع شوید. اگر احساس درد کردید از ناخنکار بخواهید که کار را متوقف کند. مانیکور نباید درد داشته باشد.

– از لاک پاک کن های خشن اجتناب کنید

ممکن است استون ناخن خای را خشک و ضعیف کند. از استفادۀ آنها خودداری کنید. از لاک پاک کنی استفاده کنید که استفاده اش مورد نیاز است. اگر استون تنها گرینه بود از غوطه ور ساختن ناخن در استون خودداری کنید. در عوض استون را روی ناخن هایتان بمالید، سپس دست ها را به طور کامل بشویید و مرطوبشان کنید.

– شرایط پزشکی را مدیریت کنید

شرایط پزشکی مانند دیابت و پسوریازیس (صدفک) می توانند روی پوست و ناخن تأثیر بگذارند. به جای درمان ناخن، با دنبال کردن توصیه های درمانی پزشکتان مسئله را به طور ریشه ای حل کنید. اگر علائم تغییر کرد یا بدتر شد، یا اگر شخصی بیماری مزمنی داشت که با مشکلات ناخن همراه بود باید به پزشک مراجعه شود.

توصیۀ نهایی

ناخن ها می توانند علائم اولیۀ بعضی از مشکلات سلامتی، مانند کمبودهای غذایی و دیابت، را ارائه دهند. اگر درمان های خانگی ظاهر ناخن هایتان را بهبود نبخشیدریال با متخصص پوست صحبت کنید. درمان یک شرایط پایه و اساسی می تواند راهی برای داشتن ناخن های بهتر باشد.

مجله اینترنتی زندگی سالم

مریم قریشی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا