پزشکی و سلامت

راهکارهایی برای درمان “سینوزیت”

سینوزیت التهاب در مخاط بینی و سینوس‌ها است که علل متعددی دارد.

دکتر پدرام برقعی متخصص گوش و حلق و بینی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: گاهی سردردهای میگرنی با سینوزیت اشتباه می‌شود، بنابراین تشخیص صحیح بسیار اهمیت دارد. بعلاوه بر خلاف آنچه در تصور عمومی است، سینوزیت ناشی از عفونت‌ها خیلی بندرت است و معمولاً سینوزیت‌ها آلرژیک هستند.

وی ادامه داد: سینوزیت حاد که ناشی از عفونت‌ها است به درمانهای خانگی نظیر بخور با آبگرم بسیار خوب پاسخ می‌دهد و البته استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌هایی که پزشک تجویز می‌کند، توصیه می‌شود.

در مورد سینوزیت مزمن که ناشی از آلرژیک‌ها است، قبل از هر مسئله‌ای باید عامل ایجادکننده آلرژی در خانه شناسایی شود و برطرف گردد. استفاده از بخور آب سرد در جاهایی که شرایط آب و هوایی خشک دارند توصیه می‌شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی افزود: شستشوی بینی با سرم فیزیولوژیک باعث تمیز شدن مخاط بینی از مواد آلرژیک می‌شود و در روند بهبودی سینوزیت مزمن ناشی از مواد آلرژیک بسیار مؤثر است.

نکته مهم این است که گاهی در درمانهای خانگی از آب به جای سرم فیزیولوژیک استفاده می‌شود که این کاملاً اشتباه است چرا که مخاط بینی با هر غلظتی از نمک سازگار نیست. بعلاوه در آب نمک خانگی ناخالصی و کلر هم وجود دارد که برای مخاط بینی و سینوس‌ها مضر است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا