آموزش

راهنماي خريد ابزارهاي ديجيتال

دیجیتال/دکتر حامد حاتمي
از بازار چه مي‌خواهيد؟

پيشقراولان تکنولوژي جهان هر روز ابزار جديدي را معرفي مي‌کنند که خواندن اوصاف آنها يا ديدن ويدئوها و عکس‌هايشان قند را در دل مشتاقان دانش نوين آب مي‌کند….

 هرکسي با خواندن اوصاف فلان تلفن‌ همراه و تبلت جديد يا عينک گوگل و ساعت هوشمند سوني دوست دارد يکي از آنها را داشته باشد تا کيفيت زندگي با تکنولوژي را درک کند، اما نه‌تنها محدوديت بودجه ممکن است انتخاب‌هاي ما را محدود کند، بلکه همراه داشتن انواع و اقسام اين ابزارها در جيب و کيف و کمر هم مي‌تواند دست و پا گير شود. اين هفته راهنماي کوچکي به شما ارائه مي‌کنيم که به تصميم‌گيري‌تان در خريد اين ابزارها کمک مي‌کند:

1.آيا اين وسيله به درد من خواهد خورد؟

اولين و مهم‌ترين قدم اين است که ببينيد آيا وسيله‌اي که مي‌خواهيد بخريد براي شما مفيد است يا نه؟! در مورد وسايل آشنا تصميم‌گيري خيلي‌راحت‌تر است. مثلا شما مي‌دانيد به ام‌پي‌تري‌پلير نياز داريد يا نه، اما بعضي وقت‌ها با يک پديده جديد روبرو مي‌شويم که تابه‌حال معادل آن را نديده بوديم. در اين‌صورت ممکن است به آن احساس نياز نکنيم، اما وقتي با کاربري آن آشنا مي‌شويم ديگر نمي‌توانيم بدون آن وسيله کارهاي روزمره خود را انجام دهيم. مثال بارز اين حرف، خود تلفن‌هاي همراه است. هيچ‌کس قبل از عرضه تلفن‌هاي همراه به آنها احساس نياز نمي‌کرد، اما حالا خيلي از ما نمي‌توانيم يک روز را بدون گوشي همراه خود سر کنيم. مثال ديگر، تکنولوژي لمسي است که ابتدا خيلي جدي گرفته نمي‌شد، اما حالا خيلي از کاربران ديگر با تلفن‌هاي غيرلمسي راحت نيستند.

در مورد ابزارهاي جديد بهترين راه اين است که مرور سايت‌هاي فناوري و تجربه‌هاي کاربران آن دستگاه را بخوانيد و ويدئوهاي مربوطه را تماشا کنيد تا حس دقيق‌تري از تجربه کار با دستگاه به شما منتقل شود. در اين حالت مي‌توانيد پي‌ببريد اين وسيله تا چه حد کارهاي شما را راحت‌تر خواهد کرد.

2.من از اين وسيله چه مشخصاتي مي‌خواهم؟

حالا که تصميم گرفتيد ابزاري را بخريد، بايد مشخصات فني مورد نيازتان را هم تعيين کنيد. در مورد تلفن همراه بايد براي خودتان تعيين کنيد که کيفيت دوربين تا چه حد برايتان مهم است. يا با چه ابعادي از صفحه نمايش راحت هستيد، چه ميزان قدرت پردازنده نياز داريد و… اگر يک لپ‌تاپ براي وبگردي و کار با فايل‌هاي ورد و پاورپوينت مي‌خواهيد، ديگر نيازي نيست دنبال گزينه‌هاي گران و با مشخصات بالا برويد.

اگر تصوري از مشخصات لازم خود نداريد، بهتر است مقاله‌هاي سايت‌هاي مختلف را در مورد کالاي مورد نظرتان بخوانيد تا مثلا متوجه شويدNFC در تلفن‌هاي همراه چه کاربردي دارد يا امکان استفاده از آن در ايران چقدر است.

حداقل و حداکثر مشخصات مورد نظر خود را تعيين کنيد تا در مراحل بعدي بتوانيد بين گزينه‌هاي مختلف راحت‌تر انتخاب کنيد.

3.محدوده بودجه من چقدر است؟

از قديم گفته‌اند هر چقدر پول بدهي همانقدر آش مي‌خوري. شما مي‌توانيد با هزينه‌اي بين 800 هزار تومان تا 8 ميليون تومان يک لپ‌تاپ بخريد و هرچه پول بيشتري بدهيد، امکانات بيشتري هم به‌دست مي‌آوريد اما بايد محدوده‌اي براي بودجه خود مشخص کنيد. سعي کنيد نسبت هزينه و فايده را در نظر بگيريد. آيا ارزشش را دارد که براي تفاوت سي‌پي‌يو 1.2 با 1.4 در يک تلفن همراه 300 هزار تومان بيشتر بدهيد؟

4.جستجوي کالاها

حالا که يک تصوير کلي از مشخصات و محدوده قيمت داريد، با استفاده از سرويس‌هاي جستجوي سايت‌هاي تخصصي مربوطه، ‌دنبال کالاهاي منطبق با خواست خود بگرديد. بسياري از سايت‌هاي ايراني هم امکاناتي از قبيل جستجو براساس قيمت و مشخصات کالا دارند. از آن جمله مي‌توان به سايت ديجي‌آنلاين digionline.ir( براي کالاهاي ديجيتال) موبايل‌ دات آي‌آر mobile.ir (براي گوشي‌ها) بازارbazar.ir (براي انواع کالاها) ايمالز emalls.ir (براي کالاهاي ديجيتال) اشاره کرد. در بعضي از اين سايت‌ها مي‌توانيد تفاوت قيمت يک کالا را در فروشگاه‌هاي مختلف ببينيد و مقايسه کنيد. بعد از بررسي فهرست کالاهاي نزديک به خواسته شما، تعدادي از آنها را که همخواني بيشتري با معيارهايتان دارند برگزينيد و به قدم بعدي برويد.

5.خواندن مطالب مروري

درست است که مشخصات رسمي مثل سرعت پردازنده، ميزان حافظه، اندازه، قيمت و… بسيار مهم هستند، اما همه چيز را در مورد کالاي مورد نظر به شما نمي‌گويند. تجربه‌هاي کاربراني که قبلا آن کالا را خريده‌اند بسيار مهم است چراکه شما را با زواياي پنهان آن گجت آشنا مي‌کنند. من چند وقت پيش مي‌خواستم يک مدل خاص از تلفن همراه را بخرم، اما با خواندن نظرات کاربران مختلف متوجه شدم اين مدل، اشکالاتي در بلندگوها و کيفيت صدا دارد که بعد از مدتي آزاردهنده مي‌شود و از خريد آن منصرف شدم.

بسياري از سايت‌هاي معتبر مرور‌هاي خوبي براي ابزارهاي ديجيتال مي‌نويسند و بعضي از آنها هم جايي براي نظرات کاربران دارند. کافي است نام و مدل کالاي مورد نظرتان را همراه با عباراتي مانند «بررسي» يا «هندز آن» (بررسي ويدئويي از تجربه کاربري) يا «آنباکس» (بررسي ويدئويي از باز کردن جعبه تا نگاه اجمالي به وسيله) يا «نظر کاربران» جستجو کنيد. به نتايج خوبي خواهيد رسيد.

6.انتخاب کالا و فروشگاه

حالا مي‌توانيد به‌راحتي کالاي مورد نظرتان را انتخاب و با توجه به معتبر، ارزان‌فروش و در دسترس بودن فروشگاه و ارائه گارانتي، محل خريد خود را هم مشخص کنيد. اگر يک فروشگاه اينترنتي را نمي‌شناسيد و به آن اطمينان کافي نداريد، ريسک نکنيد.

مبارک است، حالا که صاحب گجت جديدتان شده‌ايد، بهتر است قبل از هرکاري نگاهي به دفترچه راهنماي آن هم بيندازيد تا نکات ايمني ضروري از قلم نيفتند.

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا