پزشکی و سلامت

رانندگی طولانی برای مبتلایان به فتق دیسک مضر است

قانون‌های مکانیکی در ساختارها و سازه‌های دست بشر بدان گونه است که سازه بر روی بن یا پی خود قرار دارد و احتمال سرنگونی آن  بسیار کم است.

در بدن انسان به‌ویژه ستون فقرات نیز همین قانون مطرح است. به‌نحوی‌که همواره کمترین مصرف انرژی و کمترین اعمال نیروی نگه‌داری در موقعیتی است که سر بر روی لگن باشد (head on pelnS) این قانون در هر شرایطی صادق است و باید رعایت شود.

به گفته دکتر عبد ا… هادی، فلوشیپ جراحی ستون فقرات، در ایستادن، نشستن، مطالعه، رانندگی و هنگام کار با گوشی و تبلت همواره باید سر بر روی لگن قرار داشته باشد.

وی افزود:کاربران رایانه که دائماً به سمت صفحه نمایش خم هستند و از ناحیه کمر به سمت جلو قوز می‌کنند یا کاربران تلفن همراه یا تبلت که دائماً سر به سمت زمین خم است به‌تدریج دچار خستگی مزمن، اسپاسم  عضلات کمری و گودی شده و به‌تدریج مبتلا به فتق دیسک و آرتروز خواهند شد.

جراح ستون فقران تأکید کرد بیماران مبتلا به دردهای ستون فقرات و گردن باید هرچند دقیقه از موقعیت اولیه  غیرمطلوب خارج شوند و به عضلات خود استراحت بدهند.

دکتر هادی با بیان اینکه رانندگی طولانی حتی اگر با نشستن اصولی باشد برای بیماران مبتلا به فتق دیسک کمری و گردن مضر است تصریح کرد: بهترین نوع مسافرت برای بیماران آسیب ستون فقرات، سفرهای هوایی یا ریلی است. اما در صورت الزام به سفر با اتومبیل، صندلی‌های جلو بهتر است به عقب کشیده شوند و در محل گودی کمر یک بالش کوچک بگذارند تا دائماً قوس کمر باقی بماند. همچنین  در سفرها باید ساعات استراحت مکرر در نظر گرفته شود.

مجله اینترنتی زندگی سالم/ دکتر عبدا… هادی  جراح ستون فقرات

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا