آرایش و زیبایی

راز زیبایی و لاغری زنان ژاپنی

ژاپن کشور زیبایی است. کوه های سبز، دریای های آبی، فرهنگ پر جنب و جوش و غذاهای خاص، همه چیزهایی است که به زیبایی این کشور می افزاید. اگر به ژاپن سفر کرده اید یا با مردم این کشور تعامل داشته اید، حتما این سوال در ذهنتان ایجاد شده است ” چرا زنان ژاپنی لاغر و جوان می مانند؟ “

در گام اول باید بدانید که این غذاها و شیوه زندگی مردم ژاپن است که آنها را سالم و جوان نگه می دارد. به عنوان مثال، غذاهای ژاپنی بر اساس اصل سلامت و طول عمر استوار هستند. در واقع، ژاپن بیشترین افراد بالای ۱۰۰ سال را در جهان دارد.

در ژاپن غذا صرفا برای سیر کردن استفاده نمی شود. مردم ژاپن بر این باورند که می توان از مواد غذایی برای درمان مشکلات مختلف استفاده کرد. در واقع به نظر آن ها غذا جنبه درمانی دارد.

چرا زنان ژاپنی لاغر و جوان می مانند؟

نوشیدن چای سبز

ژاپنی ها دوست دارند چای سبز بخورند.

Matcha (چای سبز پودری) از برگ های با کیفیت بالا ساخته شده اند که خشک و خرد شده و به پودر تبدیل شده اند. این پودر با آب گرم مخلوط می شود. این شکل چای سبز در مراسم مخصوص چای استفاده می شود. این مراسم یک فعالیت فرهنگی ژاپنی است که شامل تدارکات تشریفاتی می باشد.

چای سبز نه تنها خوشمزه است، بلکه بسیار سودمند نیز می باشد. این نوشیدنی یکی از سالم ترین چای ها در جهان است که دارای آنتی اکسیدان هایی زیادی است و برای مبارزه با رادیکال های آزاد و به تاخیر انداختن روند پیری مفید است. این چای حتی به کاهش وزن نیز کمک می کند.

نوشیدن چای سبز خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را کاهش می دهد.

بر اساس نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۰۶ در JAMA منتشر شد، بزرگسالان ژاپنی که مقدار زیادی چای سبز مصرف می کردند، به علت کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، کمتر جان خود را از دست می دهند. این مطالعه همچنین می گوید که شهروندان ژاپنی که ۵ فنجان چای سبز در روز مصرف می کنند ۲۶ درصد کمتر از دیگران جان خود را از دست می دهند.

مصرف مواد غذایی تخمیر شده

اغلب ژاپنی ها غذاهای تخمیری مانند کفیر، کامبوچا، میسو، تمپه و کیمچی می خورند.

غذاهای تخمیری از طریق فرایند تخمیر لاکتوز تولید می شوند. در این فرایند، باکتری های طبیعی شکر و نشاسته در غذا را به اسید لاکتیک تبدیل می کنند. این فرایند مواد مغذی طبیعی غذا، آنزیم های مفید، ویتامین های گروه B، اسیدهای چرب امگا ۳ و گونه های مختلف پروبیوتیک را حفظ می کند.

از آنجایی که تخمیر سبب جذب باکتری های روده ای و تجزیه غذا به یک فرم قابل هضم می شود، علاوه بر بهبود فرایند هضم به کاهش وزن نیز منجر می شود. علاوه بر این، این فرایند به حذف سموم مضر و فلزات سنگین از بافت های سلولی کمک می کند.

تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۴ در Physiological Anthropology نشان می دهد که ارتباطی بین محصولات لبنی تخمیر شده و رشد میکروب های مفید روده ای وجود دارد.

این مطالعه همچنین اهمیت این یافته ها را نشان می دهد که مواد لبنی و گیاهان تخمیر شده می توانند تاثیر مثبتی بر میکروبیوتاسیون روده داشته باشند. از آن جا که روده با مغز ارتباط دارد، مصرف غذاهای تخمیری ممکن است بر روی مغز نیز تاثیر داشته باشد.

مصرف غذاهای دریایی

برخلاف آمریکایی ها، ژاپنی ها غذاهای دریایی را به جای گوشت قرمز مصرف می کنند. این غذاها از بسیاری از مشکلات سلامتی مانند چاقی، کلسترول بالا و بیماری های التهابی جلوگیری می کند.

برنج یا رشته فرنگی همراه با انواع مختلف غذاهای دریایی، غذای محبوبی در ژاپن است. از آن جا که ژاپن توسط دریا محاصره شده است، ماهی ها و صدف هایی مانند ماهی تن، ماهی قزل آلا، ماهی خاویاری و میگو در غذاهای ژاپنی بسیار محبوب هستند.

ماهی به دلیل کیفیت بالای پروتئین ها، مواد مغذی ضروری و اسیدهای چرب امگا ۳ در خود، برای مغز، قلب و اندام های داخلی عالی است.

اسیدهای چرب امگا ۳ در کاهش چربی بدن، به ویژه چربی شکم نقش دارند. علاوه بر این، غذاهای دریایی باعث کاهش التهاب در بدن و مشکلات مزمن سیستم عصبی می شود.

اسیدهای چرب امگا ۳ نرمی پوست را تحریک می کنند. این چربی های سالم از بسیاری از بیماری های پوستی مانند درماتیت آتوپیک، پسوریازیس، آکنه ولگاریس، سرطان پوست غیر ملانوم و ملانوم جلوگیری می کند.

خوردن وعده های غذایی کوچک

در فرهنگ ژاپنی وعده های غذایی معمولا کم حجم هستند. خوردن وعده های غذایی کوچک می تواند باعث کاهش وزن شود. این وعده ها باعث می شوند که از مصرف بیش از حد و غیرطبیعی کالری جلوگیری شود.

وقتی صحبت از مدیریت وزن می شود، مصرف وعده های کوچک، اولین گام در سبک زندگی است که برای کاهش وزن مفید می باشد.

بعضی از نکات اساسی در آماده سازی غذاهای ژاپنی عبارتند از:

  • بشقاب را کاملا پر نکنید.
  • در یک وعده بیش از حد از یک ماده غذایی خاص استفاده نکنید.
  • بیشتر غذاهای تازه بخورید.
  • باید به غذاها چاشنی زده شود.

پیاده روی

در ژاپن، هم مردان و هم زنان زیاد پیاده روی می کنند. پیاده روی یک ورزش مفید برای لاغری است. پیاده روی نه تنها به کاهش وزن کمک می کند، بلکه باعث بهبود سلامت قلبی و عروقی، افزایش انرژی و بهبود خلق و خوی می شود و به کاهش استرس کمک می کند.

جمعیت ژاپن در شهرهای بسیار متمرکز است و بسیاری از افراد با قطار و مترو سفر می کنند. این به این معنی است که آنها برای رسیدن به ایستگاه ها، زیاد در روز نیاز به پیاده روی یا استفاده از دوچرخه دارند.

حتی کودکان به جای اینکه والدینشان آن ها را به مدرسه برسانند، بخش مهمی از راه مدرسه را پیاده می روند. به غیر از پیاده روی، استفاده از دوچرخه نیز در ژاپن محبوب است. بنابراین ژاپنی ها زیاد از ورزش های هوازی مانند دوچرخه سواری و پیاده روی استفاده می کنند.

اجتناب از انجام هر گونه فعالیت در هنگام غذا خوردن

غذا خوردن در ژاپن یک کار مقدس است. بنابراین در هنگام غذا خوردن هیچ کاری انجام نمی شود. بنابراین در این کشور به ندرت کسی را می بینید که هنگام غذا خوردن راه برود یا فعالیت دیگری انجام دهد.

در ژاپن، هنگام خوردن غذا، هیچ کاری انجام نمی شود. نه تماشای تلویزیون، نه انجام کار. توجه به غذا بخش مهمی از خوردن غذای ژاپنی را تشکیل می دهد. از طرفی ژاپنی ها بسیار آهسته غذا می خوردند و این موضوع باعث می شود که سیگنال های سیری در معده به موقع به مغز ارسال شود. این سیگنال در واقع نقش مهمی در میزان و سرعت خوردن غذا ایفا می کنند.

روش های پخت و پز سالم

در تهیه غذاهای ژاپنی نه تنها از مواد سالم استفاده می شود، بلکه روش های پخت و پز آن ها نیز سالم است.

در ژاپن تکنیک های خام خواری، نیمه خام خواری و کباب کردن غذا به اجتناب از مصرف بیش از حد روغن کمک می کند. این روش های پخت و پز در حفظ طعم و مواد مغذی در مواد اولیه غذاها نیز کمک می کند.

به طوری که معمولا نمی توانید در ژاپن غذاهای سرخ شده مانند همبرگر و سیب زمینی سرخ کرده پیدا کنید. حتی اگر در غذایی از ماده سرخ شده ای استفاده شود، در کنارش ماده ای خام استفاده می شود تا در سلامت غذا تعادل ایجاد شود.

هنرهای رزمی

انواع مختلفی از هنرهای رزمی در ژاپن وجود دارد و بسیاری از افراد این کشور از این ورزش ها استفاده می کنند. در واقع سبک های رزمی ژاپنی از کاراته گرفته تا جودو، آیکیدو و … در بهبود سطح آمادگی جسمانی و سلامت کلی زنان ژاپنی نقش دارند.

اکثر هنرهای رزمی مورد استفاده در ژاپن، بهبود دهنده تناسب اندام و سیستم قلبی عروقی هستند و به ایجاد قدرت عضلانی و بهبود انعطاف پذیری عضلات کمک می کنند. آنها همچنین از کاهش وزن حمایت کرده و روند پیری را کند می کنند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۳ در Insights Medical Clinical منتشر شده است نشان می دهد ورزش های رزمی موجب بهبود ترکیب بدن، بهبود رونده های زیستی استخوان ها (افزایش استخوان سازی و کاهش دفع سلول های استخوان) و کاهش التهاب در زنان دارای اضافه وزن یا چاق می شوند.

حمام کردن با چشمه آب گرم

حمام کردن با آب گرم چشمه در ژاپن مرسوم و رایج است.

در زبان محلی، به این کار بهار گرم یا “Onsen” گفته می شود. ژاپن به عنوان یک کشور فعال و آتشفشانی، جزایر زیادی دارد.

به همین دلیل چشمه های آب گرم در این جزایر علاوه بر قدرت شفابخشی که دارند با مواد معدنی مانند منیزیم، کلسیم، سیلیس، و نیاسین که برای سلامتی مفید هستند، غنی می باشند.

هنگامی که از چشمه آب گرم استفاده می کنید، این مواد معدنی به پوست شما نفوذ می کنند و فشار هیدرواستاتیک را افزایش می دهند. این روند منجر به گردش خون بهتر و اکسیژن رسانی بیشتر در سراسر بدن می شود. گردش خون و اکسیژن رسانی بیشتر برای قلب و همچنین سایر اندام ها و بافت های حیاتی است.

این عادت حتی در کاهش استرس و ترویج خواب که برای سلامت پوست اهمیت دارند، نقش دارد.

استفاده از چشمه آب داغ حداقل دو بار در ماه یکی از دلایلی این است که چرا زنان ژاپنی لاغر و جوان می مانند

استفاده از دسرهای سالم

دسرها بخشی جدایی ناپذیری از غذاهای ژاپنی نیستند. زنان ژاپنی اغلب کمتر شیرینی می خورند، و این رازی است که آن ها را لاغر نگه می دارد.

در ژاپن، مردم ترجیح می دهند که میوه های تازه را در پایان وعده های غذایی خود به جای دسرهای غنی از شکر استفاده کنند. شکر یکی از مجرمان اصلی در زمینه افزایش چاقی در ایالات متحده و سراسر جهان است.

همچنین، شیرینی های ژاپنی، شکر و آرد تصفیه شده کمتری از دسرهای معمولی که وجود دارد، دارند. در این دسرها از مواد سالمی مانند سیب زمینی شیرین، آرد گندم و میوه های تازه استفاده می شود.

حتی در صورت استفاده از دسرهای سبک شیرینی غربی، سعی می شود تا حد امکان در حجم کم از آن ها استفاده شود.

مجله اینترنتی زندگی سالم

فرشته موسی پور

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا