پزشکی و سلامت

راز جوان ماندن از زبان دکتر بهرام اشراقى جراح پلاستیک و ترمیمى چشم

راز جوان ماندن از زبان دکتر بهرام اشراقى جراح پلاستیک و ترمیمى چشم

چگونه جوان بمانیم؟ راز جوانی چیست؟ چگونه پیر نشویم؟

مقوله پیری ازجمله موضوعاتی است که برای اکثرمردم خصوصا زنان، مصداق کابوسی هولناک است وجالب است که در دنیای فعلی این دیدگاه بیشتراحساس می شود؛ با این حال عقل سلیم می‌گوید اگرچه افزایش سن شناسنامه ای هیچ راه توقفی ندارد، اما باتوجه به انواع تکنیک های جوانسازی می‌توان جوانی چهره و تناسب اندام را حتی در سنین بالاتر هم حفظ کرد و اتفاقا به زعم کارشناسان بهداشتی و روانشناسان، سن وسال فقط یک فرآیند تقویمی است و مهم آن‌چیزی است که به نظر می‌رسیم. دکتر بهرام اشراقى جراح پلاستیک و ترمیمى چشم وعضو هیئت علمى دانشگاه تهران درهمین رابطه پیرامون روند پیری و برخی تکنیک های مقابله ای با آن به سوالاتمان پاسخ می دهد:

  از دیرباز بشربه دنبال اکسیر جوانى و راهی برای جوان‌تر ماندن بوده ودرهردوره ای روش های متعددی هم تجربه شده، با این حال چگونگی  روند پیری هم یکی از سوالاتی است که اغلب به ذهن خطور می کند،لطفا ابتدا راجع به این موضوع صحبت کنید.
تغییراتى که حکایت از روند پیرى دارند، به طور معمول از اطراف چشم‌ها شروع مى شوند؛ یعنى ناحیه اى که در نظر اول به عنوان نقطه مرکزى و اصلى صورت توجه بیننده را به خودش جلب مى کند. این تغییرات با چین‌هاى پوستى پیشانى، بین ابروها و اطراف چشم ،در حین حرکات ابرو، اخم کردن و خندیدن در اواخر دهه سوم زندگی شروع شده و به مرور به خطوطى ثابت تبدیل مى شوند.
پس درمراحل اولیه این تغییرات قابل پیشگیری است؟
 بله در مراحل اولیه می توان خطوط را با تزریق بوتولینوم کنترل کرد؛ اما وقتى تبدیل به چین‌هاى دائمى و پایدار شدند، دیگر پاسخ مناسبى به درمان نخواهند داد.
یعنی توصیه شما برای جوانسازی ابتدا رسیدگی به اطراف چشم است؟
بله دقیقا،تزریق بوتولینوم اولین درمانى است که جهت جوانسازى اطراف چشم شروع مى شود.
 
بوتولینوم چیست؟
بوتولینوم نوعى سم است که با نام عمومى بوتاکس شناخته مى شود. این ماده باعث فلج موقت عضلات شده و از عمیق‌تر شدن شیارهاى اطراف چشم جلوگیرى مى کند.
بله،اما بوتاکس ها اغلب رضایت خوبی از سوی مصرف کنندگان ندارد؟
درست است؛ متاسفانه انواع داروهاى تایید نشده به عناوین مختلف در بازار موجود است و با قیمتى ارزان تزریق مى شود. هرچند گران بودن هم همیشه دلیل کیفیت عالی داشتن نیست، بنابراین متقاضیان  حتما باید نام داروى تزریق شده را بدانند و از تایید آن توسط وزارت بهداشت مطمئن باشند؛ ضمن اینکه پزشک مربوطه و تبحرش درتزریق هم برای حصول نتیجه مطلوب مهم است.
  تحلیل سایر نقاط صورت به چه شکلی رخ می دهد؟
 به مرور با افزایش سن حجم بافت‌ها در گونه‌ها و اطراف چشم کم مى شود.تمام بافت‌هاى صورت شروع به نزول به سمت پایین مى کنند؛ این روندها باعث افتادگى ابرو، افتادگی گونه ، عمیق شدن خط خنده و ایجاد شیارهایى زیر چشم مى شود که به مرور عمیق‌تر مى شوند؛ همزمان پوست صورت نیز شل شده و افزایش پوست پلک فوقانى و تحتانى مشهود مى شود، در همین زمان چربی‌هاى داخل حدقه نیز به سمت جلو برجسته مى شوند و به صورت پف آلودگى پلک فوقانى و تحتانى خود رانشان مى دهند .
  خب با این مجموعه تغییرات چه باید کرد؟
به هرحال جوانسازى صورت با تکنیک و روش‌هاى مختلفى قابل انجام است. کاهش حجم بافت‌هاى اطراف چشم با تزریق حجم‌دهنده ها از جمله چربى بدن خود فرد یا انواع ژل‌ها قابل بهبود است؛ البته هیچکدام از این روش‌ها ایده ال نیستند و هرکدام مزایا و معایب مربوط به خود را دارد که بیش از انجام کار باید توسط پزشک توضیح داده شوند .در مورد تزریق فیلر یا ژل هم کیفیت دارو و مورد تایید بودن مهم است. فیلرها از مواد مختلفى تهیه مى شوند و در مجموع  بهتر است از اسید هیالورونیک استفاده شود که با بافت بدن همخوانى دارد و طول اثر کوتاه‌ترى دارد.  بهتر است از سایر موادى که ماندگارى طولانى دارند پرهیز شود؛ زیرا به طور معمول عوارض دیررس بیشترى را به ارمغان خواهند داشت مانند ژل پاژ (PAAG) که در گذشته به طور وسیع استفاده شده و امروز شاهد عوارض آن هستیم.
  تکلیف چروک‌های ریز چه می شود؟
برخى از تغییرات جنس پوست و چروک‌هاى ریز با انجام لیزر پوست یا امواج رادیویی قابل بهبود است؛ اخیرا از امواج ماوراى صوت هم جهت بهبود کیفیت بافت و سفت شدن آن استفاده مى شود .
  افتادگی پلک هم با لیزر برطرف می‌شود؟
نکته اى که اغلب بسیار بارز است، افتادگى بافت‌ها و بیرون زدگى چربى زیر چشم است.در این موارد جراحى روش ارجح است و عملا روش‌هاى ذکر شده قبلى صرفا مکمل جراحى هستند و جایگزین آن نمى شوند؛ تاکید می‌شود جراحى اطراف چشم ترجیحا توسط متخصص چشمى که دوره پلاستیک و ترمیمى چشم را گذارنده است، انجام شود و ورود افراد غیرمتخصص یا تخصص‌هاى غیر مربوطه به این حیطه مى تواند با افزایش عوارض و گاه عوارضى برگشت ناپذیر بینایی و وضعیت پلک بیمار همراه شود.

با توجه به شیوع فراوان جراحی پلک لطفا دراین رابطه بیشتر توضیح دهید:

جراحى زیبایی پلک‌ها بلفاروپلاستى نامیده مى شود که با برداشت پوست، چربى ، اصلاح افتادگى پلک ، تصحیح بیرون زدگى غده اشکى، جابه جایی چربى و تصحیح موقعیت ابروها مى تواند همراه شود. در«بلفاروپلاستى پلک تحتانى »جابه جایی چربى، تکنیک نسبتا جدیدى است که به رفع گودى زیر چشم نیز کمک فراوانى مى کند. این روش از موارد دیگر در جوانسازى افتادگى ابرو است.موقعیت ابروها تا حدودى از طریق برش بلفاروپلاستى قابل تصحیح است، اما در افتادگى  شدید ابرو بهتر است لیفت پیشانى از طریق پوست سر انجام شود که مى تواند با اندوسکوپ یا بدون آن و با چندین تکنیک مختلف  انجام شود؛ البته امکان لیفت بافت میانى صورت هم جهت بهبود ظاهر فرد وجود دارد.

صحبت پایانی:

اقدامات جوانسازى اطراف چشم طیفى از روش‌هاى مختلف را در بر مى گیرد و از اواخر دهه سوم زندگى قابل انجام هستند که به مرور و با افزایش سن اقدامات تکمیلى اضافه مى شود. انتخاب صحیح روش درمانى بسیار ضرورى است تا با حداقل عارضه و عدم تحمیل هزینه اضافى بهترین نتیجه حاصل شود.
راز جوانی چیست؟
راز جوان ماندن از زبان دکتر بهرام اشراقى جراح پلاستیک و ترمیمى چشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا