آشپزی و آشپزخانه

راتاتویی؛ غذایی خوش آب و رنگ

بفرمایید راتاتویی

راتاتویی یک خورش فرانسوی کلاسیک  است که حتما باید با محصولات تازه  گوجه فرنگی، بادمجان، کدو سبز و کدو زرد و فلفل تازه درست شود.

مواد لازم برای تهیه راتاتویی :

1 عدد بادمجان

1 عدد کدو

1 عدد پیاز

2 عدد گوجه فرنگی

1 قاشق رب گوجه فرنگی

2 قاشق پیاز داغ

1 قاشق چای خوری سیر رنده شده

روغن زیتون به مقدار لازم

نمک، فلفل و زرچوبه به مقدار لازم

ترکیبات راتاتویی

در فرانسه، راتاتویی به طور معمول در فر پخته می شود. فرانسوی ها خیلی خوب می دانند که چگونه آشپزی کنند و قطعاً این غذای خوشمزه را باید پخت. راتاتویی حجم زیادی از سبزیجات را همراه دارد.

برای تهیه راتاتوی اصل بادمجان و کدو و گوجه فرنگی و پیاز را حلقه ای خرد کنید. همه را خیلی مرتب در تابه با روغن خیلی خیلی کم به مدت خیلی خیلی کم تفت بدید. فقط در این حد که از  حالت خامی در بیاید.

داخل ظرف فلفل دلمه ای خرد شده، سیر خرد شده و کمی از پیاز را با هم دیگر تفت بدید. و وقتی که کمی نرم شد از تابه خارج کنید و کنار بگذارید.

می توانید از یک ظرف پیرکس کوتاه استفاده کنید که با همان ظرف غذا سرو کنید. من این بار از یک تابه کوچیک استفاده کردم که کمی هم روغن داخل آن ریختم. اول یک برش گوجه، بعد یک برش کدو، یک برش بادمجان و یک برش پیاز و همین ترتیب را ادامه بدید. فقط پیاز را یه خط درمیان استفاده کنید.

وقتی که چیدن کامل شد، سیر و فلفل دلمه ای و پیاز تفت داده شده را گوشه ها یا مرکز مواد بریزید. یک دسته کوچک سبزی معطر شامل ترخون، نعناع و هر چیزی که دوست داشتید روی مواد بگذارید. کمی آب (خیلی کم) اضافه کنید، در ظرف را ببندید و روی حرارت بگذارید. وقتی که صدای آب را شنیدید، حرارت را کم کنید (خیلی خیلی کم یا حتی از شعله پخش کن استفاده کنید.) تا کاملا مواد پخته شوند.

هر زمان که حس کردید آب غذا تمام شده، یک ته استکان آب اضافه کنید و باز درش را ببندید (آب را یک دفعه اضافه نکنید.) حدود 30 دقیقه زمان لازم است تا غذا پخته بشود.

طرز تهیه سس گوجه فرنگی

چند گوجه فرنگی را حدود 5 دقیقه در آب جوش قرار دهید و بعد توی آب سرد. پوست آن را بگیرید و در  ظرف به همراه کمی آب، حدود 5 دقیقه بپزید (تازمانی که گوجه ها کاملا له بشوند). وقتی آب  تمام شد پیاز و سیر تفت داده را اضافه کنید و کمی هم روغن بزنید و چند دقیقه مواد را با همدیگر تفت دهسد.

بعد که غذا کاملا پخته شد، سبزی ها را از روی آن برداشته و به همراه سس سرو کنید.  تهیه راتاتویی با فر  آسان تر است ، زیرا به ایستادن کنار اجاق گاز و زمان کمتری احتیاج دارد.

ترجمه از یاهو لایف

گروه مترجمین مجله اینترنتی زندگی سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا