اجتماعی

دین و زندگی / اصول گرایی دینی ، اصلاح طلبی هنری

دین و زندگی / اصول گرایی دینی ، اصلاح طلبی هنری

دین و زندگی / اصول گرایی دینی ، اصلاح طلبی هنری

دین یک ساختار اساسی و تاثیر گذار در زندگی انسان است ، و همه ی انسان ها (حتی جوامعی که ادعای بی دینی می کنند) سبکی را برای بهتر زیستن انتخاب کرده اند ، اگر خوب دقت کنیم اطرافمان را پر از ساختار ها و الگوهای رفتاری مختلفی می بینیم که هر روز با بی توجهی از آن در حال گذریم و شاید انرژی های مثبت و منفی زیادی بر ما وارد می کنند ، دین هنرمندانه ترین ساختار زندگی انسان بوده و پشتوانه ی محکمی برای آینده است . وجود فاصله  زمانی از شکل گیری ساختار ابتدایی ادیان تا امروز موجب اختلافاتی در فرعیات دین شده اما همه صاحب نظران در اصول « اتحاد» کلام دارند . هنر ساختار بسیار پیچیده و بسیار ساده ای دارد ، پیچیده از آن جهت که اصول در هر لحظه زیر سوال می رود و دست خوش تغییرات جدی می شود ، ساده به جهت باور پذیر بودن تغییرات ایجاد شده است . به عنوان مثال : اگر سبک شعری غزل را با نیمایی مقایسه کنیم پی می بریم که به کلی ساختار ابتدایی ابیات را زیر سوال برده ولی همچنان دارای قدرت نفوذ زیادی است . هنر تاثیر پذیرترین ساختار اجتماعی است و دین بیشترین تاثیر را بر ساختار هنر می گذارد ، هرچه دین بر اصول پافشاری می کند هنر به دنبال راهی برای فرار از ساختار ابتدایی خود است که اگر پیروز شود به شکوفایی می رسد .

*اصلاح طلبی هنری

سیر روایت داستان در حوزه ی سینما و دیگر گونه های هنری  در حال سقوط به دره ی روشن فکری است ، و با این ادعای کاذب از سوی مولفان که هیچ پایه و اساس منطقی ندارد موجب کاهش ارزشهای هنر است . شاید شما هم کلماتی مثل : مدرن – پست مدرن – اوانگارد و … را شنیده باشید ، اما تا به حال به معنای حقیقی این کلمات فکر کرده اید ؟ انسان متاسفانه یا خوشبختانه دارای ذهن خلاقی است و از این خلاقیت در زمینه های متعددی استفاده می کند ، این پدیده ی فکری در انسان باعث پیدایش ساختار های جدید با الگوهای کاذب شده است . هنر بهترین گزینه برای سو استفاده مطبوعاتی در این زمینه است و همواره دست خوش تغییرات مخربی می شود ، مخرب نه از نظر ساختاری و ظاهری از نظر تاثیر گذاری که مخاطب را به سمت پرتگاه پوچی هدایت می کند . هرگونه مدرن گرایی و نو آوری در جوامع دینی یک دشمن فرهنگی بشمار می آید و اساس دین که پایداری بر اصول است اجازه ی وقوع چنین پدیده ای را نمی دهد ، اما جلوگیری از رشد ساختاری هنر موجب شکل گیری گونه ی جدیدی از تفکر می شود که به آن پست مدرن می گوییم . پست مدرن که امروزه کشور های صنعتی را دچار ابتذال فرهنگی کرده است یکی از سطحی ترین گرایش های هنری است ، متاسفانه از این پدیده امروزه به عنوان « تکنولوژی هنری» در کشور استفاده می شود . پست مدرن یک انقلاب فرهنگی – هنری غربی است که پس از دوران یائسگی فکری روی می دهد . وجود چنین تاریخی در غرب از الزامات فرهنگی بوده و باعث پیشرفت در زمینه های هنری شده است . ایران که از تاریخ هنری پر افتخاری بهره می برد نیازی به تاثیر پذیری از این رویداد انقلابی نداشته و استفاده از نمادها و نشانه های بیگانه تنها به منفک کردن مولف کمک می کند و ارزش های معنوی اثر را تحت الشعاع قرار می دهد .

دین و زندگی / اصول گرایی دینی ، اصلاح طلبی هنری

*جنگ جنگ تا پیروزی

شعار جمله ای است منفعل و بی تاثیر در جامعه اما هنر بیشترین استفاده را از شعار های انقلابی- فرهنگی می کند و می تواند سد محکمی را جلوی نفوذ دشمنان بنا کند . تنها راه مقابله با جریان سازی ضد هنری کشور استفاده از شعار های انقلابی روز و ساختار اصولی است ، و مطمئنا افزایش سطح آگاهی افراد یک جامعه باعث افزایش کیفیت صنعت چه در حوزه ی هنری و چه در حوزه ی اقتصادی می شود . انگار یادمان رفته که همواره با زندگی دست و پنجه نرم می کنیم و فراموش کرده ایم حریفمان از فرصت ها بسیار خوب استفاده می کند ، اگر شما به طور مداوم اتفاق تلخی را در ذهنتان مرور کنید دچار فوبیا (ترس پایدار ) می شوید ، تاثیری که تفکر ضد هنری بر  احساسات جامعه می گذارد به مراتب بیشتر از فوبیای اجتماعی است .

*جمع بندی (عقب ماندگی فرهنگی)

در پایان باید خاطر نشان کرد اصول دین هرگز تاثیرات مستقیمی بر منطق های هنری نمی گذارد و همواره هنر الگوی روایتی را پیش می گیرد ، این هنرمند است که با بهره گیری از امتیازات دینی می تواند اثری هنری تولید کند . زندگی انسان دچار تغییرات اساسی می شود ، از بین می رود و تا بی نهایت ادامه می یابد اما نیاز انسان در به کارگیری ساختاری مناسب برای زندگی همچنان پایدار بوده و چه بهتر که این نیاز به طور آگاهانه در حوزه ی هنر برطرف شود . دین به طور ناخود آگاه بر عقاید و تفکرات هنرمند تاثیر می گذارد و نقطه ی مقابل آن انحرافات و دوگانگی موجود در رعایت اصول هنری است که باعث  عقب ماندگی فرهنگی می شود .

دین و زندگی / اصول گرایی دینی ، اصلاح طلبی هنری

دین و زندگی / اصول گرایی دینی ، اصلاح طلبی هنری

نویسنده : تحریریه سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا