آشپزی و آشپزخانه

دکتر عبدالعلی کیانی : چه نانی بخریم؟ بهترین نان چیست؟

دکتر عبدالعلی کیانی : چه نانی بخریم؟ بهترین نان چیست؟

نکاتی برای خرید بهترین نان

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: نان بهترین خوراک شماست. (مکارم الاخلاق)
در حال حاضر شایعترین مخاطرات سلامتی در کشور ما بعد از حوادث جاده ای و ترافیکی، بیماری های مزمن  غیر واگیر از قبیل بیماری های قلبی عروقی، پر فشاری خون، دیابت، سرطان ها، چاقی، پوکی استخوان و… است که نوع غذا و تغذیه تاثیر به سزایی بر آن دارد.

نان به دلیل اینکه قوت غالب مردم کشور ما است تاثیر بسزایی بر بیماری ها دارد. اگر نانی که در اختیار مردم قرار می گیرد نان سبوس دار و سالمی باشد مانع از بروز بسیاری از این بیماری ها می شود، ولی متاسفانه مردم ما در قبال وجهی که پرداخت می کنند نان ناسالمی دریافت می کنند که سلامتی آنان را  تهدید می کند و در بروز بیماری های ذکر شده بسیار موثر می باشد، چنانچه  توزیع نان بدین شکل ادامه یابد درصد مبتلایان به بیماری های مزمن غیر واگیر روز به روز افزایش می یابد از سوی دیگر، هرم جمعیتی کشور ما بیانگر آن است که در سال های آتی درصد بالایی از جمعیت ما را افراد سالمند تشکیل خواهند داد، اگر از اکنون چاره ای نیندیشیم در آینده ای نه چندان دور مردم و کشور با مشکلات و معضلات عدیده و لاینحلی رو به رو خواهد شد. یکی از مهم ترین و موثرترین و مفیدترین راه حل ها که همه  ادارات، ارگان ها، نهادها بالاخص صدا و سیما بایستی نقش خویش را به نحو مطلوبی ایفا نمایند فرهنگ سازی و آموزش مردم در خصوص تغذیه سالم است البته مشارکت تک تک افراد جامعه که بخواهند سلامتی آنان افزایش و حفظ و تداوم داشته باشد بسیار حائز اهمیت است. مجموعه حاضر روش صحیح تهیه، طبخ، نگهداری و مصرف نان سالم را در اختیار شما قرار می دهد. امید که همشهریان و نانواهای عزیز با رعایت این نکات سبب رشد منحنی سلامت شوند.

نان:

سهمیه نان هر نفر ایرانی روزانه 450 گرم نان است اما متوسط مصرف روزانه هر نفر 320 گرم می باشد. نانواها و مردم بر این باورند که رنگ روشن و سفید نان های سنتی نشانه مرغوبیت و بهداشتی بودن آن است در صورتی که دلیلی است بر نداشتن سبوس و پایین بودن ارزش غذایی آن. تمایل مردم به استفاده از نان های سفید با رنگ روشن ناشی از عدم آگاهیست زیرا هر چه نان روشن تر باشد فقیرتر است. پخت نان از آردی که بیش از حد سبوس گیری شده است، کاملاً  اشتباه است. سبوس گیری از آرد موجب حذف مواد مغذی از نان می گردد و سبب می شود کیفیت نان فدای ظاهر آن شود. افزایش بیماری هایی چون: نارسایی های روده، ابتلا به سرطان های روده بزرگ، مقعد، شکم، لوزالمعده، مخاط رحم، تخمدان، پروستات، افزایش چاقی و حمله های قلبی، خطر ابتلاء به دیابت نوع دوم و فشار خون بالا، کاهش مقاومت در برابر انواع عفونت ها، ضعف سیستم ایمنی در مقابل ویروس ها، افزایش آلرژی به مواد غذایی و بار سمی در کبد و کلیه از جمله عواقب ناشی از نبود یا کمبود سبوس د ر نان است. همچنین افزایش عصبانیت، پرخاشگری، افسردگی، تنش های روانی، خستگی مفرط، کوفتگی بدن، بی حصولگی و در نتیجه کاهش شادابی جامعه از دیگر عوارض جداسازی سبوس از آرد می باشد. مصرف نان سبوس دار موجب کاهش انواع نارسایی های جسمی و روحی و روانی می گردد و در نتیجه کاهش میزان مرگ و میر را به همراه خواهد داشت و نهایتاً اینکه عقل سالم در بدن سالم، بدن سالم با نان سبوس دار منجر به شهروند سالم می گردد که زیر بنای محور توسعه پایدار در ابعاد مختلف (معنوی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، تولید علم، تکنولوژی و صنعت و…) می باشد.

ویژگی های یک نان سالم و کامل:

1- ارزش غذایی داشته باشد یعنی نان که خمیر آن از آرد کامل تهیه شده باشد (آردی که سبوس آن گرفته نشده باشد با حداکثر 5% سبوس آن گرفته شده باشد.)
2- آرد آن از گندمی تهیه شده باشد که سن زده و کپک زده نباشد و به مدت 3 ماه در انبار خشک و زیر 10 درجه، استراحت کرده باشد (بهترین زمان برای استراحت گندم 3 ماه است.)
3- زمان استراحت آرد آن حدود 3 هفته باشد.
4- زمان استراحت خمیر آن حدود 3 ساعت باشد نه 20 دقیقه
5- زمان پخت آن حدود 5-2 دقیقه باشد نه 20 ثانیه
6- ظاهری مناسب داشته، کاملاً پخته و برشته بوده و سطح آن سوخته نباشد.
7- طعم و مزه  خوشایند و بوی مطبوع ناشی از خمیر تخمیر شده را داشته باشد، طعم و مزه فلزی ناشی از مصرف جوش شیرین ندهد.
8- بافتی مناسب، نرم و یکنواخت ناشی از خمیر به عمل آمده با خمیر مایه داشته باشد و به راحتی بتوان آن را برش داد.
9- موازین بهداشت فردی و محیط کار در کلیه مراحل طبخ نان و ارائه آن به مشتری توسط کارکنان نانوایی ها رعایت شد ه باشد.

چرا نان های سبوس دار بهترین نان است؟

نان به عنوان قوت غالب مردم کشور ما که سهم فراوانی در تامین انرژی روزانه و مواد مغذی مورد نیاز بدن دارد حاوی مواد زیر می باشد:
1- 32 درصد انرژی
2- 36 درصد پروتئین
3- 42 درصد کربوهیدرات یا مواد قندی – نشاسته ای
4- 42 درصد آهن
5- 60 درصد ویتامین B1 (تیامین)
6-60 درصد ویتامین B3 (نیاسین)
7- اسیدهای آمینه ضروری
8- ویتامین ها شامل: B2 , E (ریبوفلاوین) ، B6 (پیریدوکسین) ، B9 (فولات)
9- املاح شامل: منیزیم، روی، سلنیوم، مس، منگنز، فلوئور، کروم، فسفر، سیلیس، پتاسیم، سدیم، کرومیوم، کبالت و مولیبدن
10- چربی غیر اشباع (امگا 3 و امگا 6)
11- سبوس که سرشار از فیبر و ریز مغذی های فول الذکر است.
فواید سبوس گندم (نان های سبوس دار):
– پیشگیری از اضافه وزن و چاقی
– سبوس مهم ترین راه درمان طبیعی یبوست به شمار می رود، جلوگیری از یبوست نیز از بروز بواسیر، التهاب دیورتیکول (کیسه ای مدور به اشکال و اندازه های مختلف است که در جدار داخلی روده ایجاد می شود)، سرطان روده، شقاق، فیستول، شکاف بافت معده و عفونت های دستگاه گوارش (که غالباً در میان افراد مسن مشاهده می گردد) پیشگیری می کند.
– تامین مواد مغذی مورد نیاز سلول های مغزی که منجر به افزایش ضریب هوشی و به تبع آن افزایش یادگیری مطالب علمی، تولید علم، ارتقاء و بهبود عملکرد انسان در ابعاد مختلف توسعه می گردد.
– تامین بسیاری از ویتامین ها و املاج مورد نیاز بدن
– پیشگیری از بیماری های مزمن غیر واگیر از قبیل: فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی، دیابت، پوکی استخوان و پوسیدگی دندان ها، سرطان ها و…
– پیشگیری از سوء تغذیه و کم خونی
– پیشگیری از افزایش چربی بد خون و به تبع آن سکته های قلبی و مغزی
– تقویت سیستم ایمنی بدن
– پیشگیری از تحلیل سلول های مغزی و کاهش حافظه در سالمندان
– پیشگیری از التهاب آپاندیس و کولیت
– پیشگیری از سرطان پستان – پیشگیری از بی حوصلگی، پرخاشگری، افسردگی، عصبانیت، تنش های روانی
در جریان سبوس گیری از گندم چه اتفاقی رخ می دهد؟
1- 60% کلسیم، 77% منیزیم، 78% روی، 89% کبالت، 98% ویتامین E، 75% اسیدفولیک، 80% ویتامین های B1 و B3 آرد کاهش می یابد.
2- آهن، فسفر، سیلیس، فلوئور و فیبر آرد حذف می گردد.

ویژگی های نان سالم چیست؟
دکتر عبدالعلی کیانی : چه نانی بخریم؟ بهترین نان چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا