آرایش و زیبایی

دکتر ظهیر عباس: تاثیر شامپو در قطع ریزش مو

ريزش مو مشکل شایعی است که گروه سنی خاصی ندارد و افراد برای حل این مسئله دست‌به‌دامن هر راهی می‌شوند. امروزه بازار پر از تبلیغات شامپوهای متنوع است که بیشتر آن‌ها ادعا دارند شامپوی آن‌ها باعث قطع ریزش و تقویت مو می‌شود. واقعیت این است که شامپوی ضد ریزش، شامپو ویتامینه و… وجود ندارد. بسیاری از ویتامین‌هایی که نام آن‌ها روی شامپوها نوشته می‌شود، اصولا به داخل مو نفوذ نمی‌کند؛ چون تار مو از نظر بیولوژیکی مرده است و این شامپوها ملکول‌های بزرگی دارند که جذب پوست سر نمی‌شوند؛ لذا یک شامپو نمی‌تواند به‌تنهایی موها را ضخیم یا تعداد آن‌ها را بیشتر کند.

این تبلیغات جذاب فقط فریبنده‌اند و هیچ‌گونه مبنای علمی ندارند و استفاده از این ویتامین‌ها هیچ تاثیری روی موهای شما نخواهد داشت. هدف استفاده از شامپو، تمیزکردن سر است و فقط آلودگی‌ها را از سر و مو پاک می‌کند: درست مانند استفاده از یک شوینده صابونی برای پوست؛ البته با این تفاوت که مانند لایه‌ای روی ساقه مو را می‌پوشاند و باعث ترمیم آسیب‌های ظاهری آن می‌شود.

تغذیه و استراحت کمک‌کننده رشد موها

آنچه به رشد موها کمک می‌کند، تغذیه خوب، استراحت و زندگی بدون استرس است. به‌طور کل دو نوع ریزش موی شایع وجود دارد: یکی از آن‌ها ریزش موی ارثی هورمونی است که به‌هیچ‌عنوان از طریق شامپو کنترل‌شدنی نیست و در نوع دیگر که اصطلاحا تلوژن افلوویوم نام دارد، ریزش مو به‌دلیل استرس‌های مختلف مثل شوک عصبی، تصادف، عمل جراحی، زایمان، رژیم غذایی، بیماری‌های مختلف مثل کم‌خونی و تیروئید و مصرف برخی داروها ایجاد می‌شود. درمان این قبیل ریزش مو برطرف‌کردن زمینه مربوط و حمایت مو جهت برگرداندن سیکل طبیعی مو از طریق داروهای تقویتی است که در این نوع ریزش مو شامپوهای درمانی تجویزشده توسط پزشک می‌تواند به‌طور جزئی کمک‌کننده باشد.

شامپوها را در مجموع می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

1- شامپوهایی با خاصیت پاک‌کنندگی؛
2- شامپوهای درمانی.

در نوع اول، وظیفه شامپو پاک‌کردن چربی و سلول‌های مرده لایه کراتینی پوست و آلودگی‌های موضعی است. غده‌های پوست بدن انسان نوعی ماده چرب به نام سبیوم را در خود ذخیره می‌کنند. این مواد چرب از پوست آزاد می‌شوند و روی ساقه موها را می‌پوشانند و ماهیت چسبناک آن‌ها باعث جذب هرگونه آلودگی و میکروب موجود در هوای اطراف سر می‌شود. شامپوها این میکروب‌ها و آلودگی‌ها را از موها پاک می‌کنند.

برای انتخاب شامپوی مناسب شناخت نوع مو مهم است

برای انتخاب شامپوی مناسب شناخت نوع مو مهم است. باتوجه به انواع موها، شامپوهای مناسب موهای نرمال، چرب، خشک و شکننده و رنگ‌شده و غیره انتخاب می‌شود؛ به‌طور مثال، برای موهای نازک می‌توان از شامپوهای حجم‌دهنده و برای موهای خشک از شامپوهایی حاوی روغن‌های طبیعی مثل روغن نارگیل و آووکادو و روغن آرگان و دارای خاصیت مرطوب‌کننده و برای بچه‌ها از شامپوبچه استفاده کرد که دارای مواد شوینده آمفوتریک است و چشم‌ها را تحریک یا اذیت نمی‌کند.

برای موهای رنگ‌شده از شوینده‌های کاتیونی اسیدی استفاده می‌شود که قلیایی‌بودن موهای رنگ‌شده را خنثی می‌کنند. یک‌سری شامپوها خاصیت حالت‌دهندگی هم دارند که ترکیب آن‌ها پروتئین‌های هیدرولیزشده هستند. این پروتئین‌ها باعث درخشش بیشتر موها و به‌حداقل‌رساندن الکتریسیته می‌شوند.

دربرابر شامپوهای غیردرمانی به‌طورمعمول مقاومتی ایجاد نمی‌شود؛ لذا نیاز به تغییر شامپو نخواهد بود. شامپوهای درمانی مثل شامپو برای شوره سر با ترکیبات کتوکونازول، پریتون زینک یا سولفاید سلینیوم، کلیمبازول و تار و غیره خاصیت ضدالتهاب نیز دارند و شامپوهای ضدشپش مثل پرمترین کاربرد درمانی دارند که ممکن است با گذشت زمان به پاتوژن مربوط مقاومت ایجاد و شامپو با تجویز پزشک عوض شود.

تعداد دفعات شستشوی مو در طول هفته بسته به نوع و نیاز موهای هر فرد متفاوت است؛ اما توصیه کلی این است که یک روز درمیان موها شسته شوند. برای شستشو و تاثیر بهتر، شامپو باید حداقل دو دقیقه روی سر بماند.

در نهایت باید متذکر شد افرادی که برای درمان ريزش موهایشان به سراغ شامپوهای گران‌قیمت می‌روند و به‌طور خودسرانه از آن‌ها برای درمان ريزش موهایشان استفاده می‌کنند این عمل اشتباه و بهتر است ابتدا دلیل ريزش مو توسط متخصص، مشخص و سپس درمان شروع شود.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا