پزشکی و سلامت

دکتر حمید نشاسته‌ریز :شروع گلو درد و دردسر همیشگی

دکتر حمید نشاسته‌ریز :شروع گلو درد و دردسر همیشگی

دکتر حمید نشاسته‌ریز متخصص گوش و حلق و بینی

هوا سرد شده ومطب پزشکان و راهروی درمانگاه ها پر است از بیماران دفترچه به دستی که با سرفه و ناله از درد گلو، منتظر رفتن نزد پزشک هستند. بعضی‌ها هم درمان‌های خانگی را به انتظار در این صف‌ها ترجیح داده و خلاصه از هر گل و گیاهی برای بهبود درد و سرفه استفاده می‌کنند. عده‌ای هم که برای درمان خودشان از قانون کپی رایت استفاده می‌کنند، یعنی نسخه ای که مثلا برای پسرخاله‌شان تجویز شده را تا چندین نفر با افتخار و احساس زرنگی تمام برای خود تهیه کرده و مصرف می‌کنند؛ همه اینها درحالی است که حتی یک گلودرد ساده به نظر پیش پا افتاده، وقتی به طور صحیح و به موقع درمان نشود، می‌تواند منجر به دردی بزرگ‌تر و عمیق‌تر شود؛ آن وقت است که باید چند برابر وقت و هزینه را صرف درمان این بی‌مبالاتی کرد… دراین میان سرماخوردگی و گلودرد اطفال، بیشترین دغدغه والدین است که اتفاقا این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چرا که کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض خوددرمانی‌هایی هستند که از سوی بزرگ‌ترها انجام می‌شود.

دکتر حمید نشاسته‎ریز، متخصص گوش و حلق و بینی درهمین رابطه به نکات قابل توجه‌ای اشاره می‌کند: با توجه به فصل سرما و انتشار انواع ویروس در هوا باید با رعایت بهداشت فردی از ابتلا به بیماری‌های تنفسی جلوگیری شود؛ گلودرد یکی از امراضی است که به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود، خصوصا در کودکان؛ زیرا این گروه سنی، حساس و آسیب‌پذیرترند.»
وی با اشاره به اینکه گلودرد استرپتوکوکی عفونت و التهاب حلق به وسیله باکتری‌های استرپتوکوکی است، ادامه می دهد: این بیماری مسری است و اغلب از هر چهار عضو خانواده، یک نفر به مدت ۲ تا ۷ روز بعد از مواجهه مبتلا می‌شوند. توجه شود که این بیماری در کودکان شایع‌تر است. گاه عفونت در فرد وجود دارد، ولی علامتی ندارد و او به عنوان ناقل می‌تواند میکروب‌ها را منتشر کند.
این متخصص بیماری های گوش، حلق و بینی می گوید: شروع سریع گلودرد که هنگام بلع شدیدتر است، اغلب با بی‌اشتهایی، سردرد، تب، احساس ناخوشی کلی، درد گوش در هنگام بلع، غدد متورم و حساس به لمس در گردن، لوزه‌های قرمز و شفاف که ممکن است لکه‌هایی از چرک داشته باشد، همراه است. علت این بیماری، باکتری‌های استرپتوکوکی است که از طریق بزاق یا ترشحات بینی یا تماس فرد به فرد منتقل می‌شود.
نشاسته‌ریز با تاکید بر اینکه برای پیشگیری از این بیماری باید از تماس با افراد مبتلا خودداری شود معتقد است: در صورت عدم درمان به موقع، عوارض احتمالی این بیماری شامل عفونت گوش، سینوزیت، تب روماتیسمی و گلومرولونفریت (التهاب بافت کلیه) است.
وی همچنین تاکید می‌کند: برای تسکین درد گلو تا می‌توانید مایعاتی مانند شیر، آبمیوه، سوپ، چای و نوشیدنی‌های کربنات‌دار بنوشید. در صورت اینکه دمای بدن طبیعی باشد و سپس تب بروز کند، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود.
این متخصص یادآور می شود: با ایجاد علایم جدیدی مانند تهوع، استفراغ، گوش درد، سرفه، تورم غدد، بثورات پوستی، سردرد شدید، آبریزش بینی یا تنگی نفس، مفاصل قرمز یا دردناک، ادرار تیره، درد قفسه سینه یا خستگی که ممکن است بروز کند، نیز مراجعه زودهنگام به پزشک اهمیت دارد.
نشاسته‌ریز به این نکته هم اشاره می کند که بیماری با درمان آنتی‌بیوتیکی (خوراکی یا تزریقی) اغلب طی ۱۰ تا ۱۲ روز بهبود می‌یابد و علائم ۲ تا ۳ روز پس از درمان فروکش می‌کند، اما لازم است دوره درمان کامل شود تا از عوارض یا عود بیماری جلوگیری شود.
وی اضافه می‌کند: در صورت لزوم می‌توان از مسکن‌هایی مانند استامینوفن نیز استفاده کرد؛ همچنین آزمون‌های تشخیصی می‌تواند شامل بررسی‌های آزمایشگاهی مثل کشت گلو و شمارش سلول‌های خونی باشد.
نشاسته ریز، کشت گلو را دقیق‌ترین راه تشخیص عفونت استروپتوکوکی می‌داند و می گوید: برای بزرگسالان یا کودکانی که بتوانند غرغره کنند، غرغره چای غلیظ و غرغره گرم یا سرد هم تسکین‌دهنده است.
نشاسته‌ریز خاطرنشان می‌شود: در برخی موارد ممکن است لازم باشد ۲۴ ساعت پس از شروع درمان با آنتی‌بیوتیک کودک را قرنطینه کرد. پس از درمان، با بهبود علائم می‌توان فعالیت طبیعی را از سر گرفت، همچنین کودکان پنج روز پس از شروع آنتی بیوتیک و قطع تب به مدت ۲۴ ساعت می‌توانند به مدرسه برگردند.

گلودرد زمستانی
دکتر حمید نشاسته‌ریز :شروع گلو درد و دردسر همیشگی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا