آرایش و زیبایی

دکتر بهرام اشراقی:جراحى زيبايي پلك تحتانى

دکتر بهرام اشراقی:جراحى زيبايي پلك تحتانى

(بلفاروپلاستى)

پلك تحتانى قسمتى از ميانه‌ی صورت است و تغييرات آن مستقل از تغييرات ميان صورت (midface) نیست. برعكس پلك فوقانى، پلك تحتانى حركت چندانى ندارد و تنها در نگاه به پايين تا حدودى حركت دارد؛ بنابراين نقش حفاظتى آن كمتر از پلك مقابل است.
پلك تحتانى در حالت طبيعى در لبه‌ی تحتانى قرنيه كه ليمبوس ناميده می‌شود، قرار دارد؛ با اين‌حال در برخى افراد به‌خصوص گروهى كه گونه‌ی برجسته‌اى ندارند ممكن است پايين‌تر قرار گیرد و قسمتى از سفيدى چشم (اسكلرا) مشخص باشد. در ساير افراد اين حالت، طبيعى تلقى نشده و رتراكشن يا پايين‌كشيدگى پلك نام دارد.
در يك فرد جوان، پلك تحتانى داراى تحدبی يك‌دست، بدون بيرون‌زدگى چربى و پف‌آلودگى پلك است كه با قوسى ملايم به گونه متصل می‌شود و حاشيه‌ی استخوانى حدقه مشخص نيست. با افزايش سن، بافت ميان صورت به آرامى شروع به نزول می‌کند كه از يك‌طرف باعث عميق‌شدن خط خنده می‌شود و از طرف ديگر فاصله‌اى بين پلك و بافت ميان صورت ايجاد مى‌شود كه خود را به صورت گودافتادگى زير چشم (nasojugal fold) نشان مي‌دهد. از طرف ديگر، در همين زمان با شل‌شدن سپتوم يا ديواره‌ی داخلى پلك، چربي‌هاى حدقه به بيرون برجسته می‎شوند كه نتيجه‌ی آن پف‌آلودگى پلك تحتانى است؛ بنابراين با افزايش سن، با پف‌آلودگى پلك، ايجاد شيار زير پلك و حالت افزايش طول پلك به علت نزول بافت ميان صورت مواجه می‌شويم.

درمان:

جراحى پلك تحتانى، به مهارتى بيش از پلك فوقانى نياز دارد و لازم است توسط جراح پلاستيك و ترميمى چشم انجام شود. در واقع هرگونه اشتباهى در اين عمل، منجر به عوارض پايدار و گاهی غيرقابل جبران می‌شود. هدف از جراحى، رفع پف‌آلودگى پلك، پرشدن گودافتادگى زير پلك و برداشت پوست اضافه است. گاهی اوقات لازم است به طور همزمان شل‌شدگى پلك‌ها نيز اصلاح و زاويه‌ی خارجى چشم‌ها بازسازى شود.
تكنيك قديمى عمل، شامل برش پوستى و برداشت چربى بود؛ گرچه اين روش منجر به رفع پف‌آلودگى پلك مى‌شود، ولى گودافتادگى زير چشم را تشديد می‌کند و گاهی به دليل جراحى، از راه پوست، منجر به پايين‌ترآمدن پلك تحتانى و مشخص شدن سفيدى چشم (رتراكشن) مى‌شود.
تكنيك جديد جراحى، مشكل‌تر است و زمان بيشترى می‌برد؛ در ضمن كارى كاملا فوق‌تخصصى است و با نتيجه بهترى همراه است. جراحى، امروزه از پشت پلك و سطح ملتحمه انجام می‌شود كه نياز به مراقبت ويژه از كره چشم دارد؛ در واقع به جاى برداشت چربي‌ها، آن‌ها را روى سطح استخوان پايين پلك پخش می‌كنيم كه باعث حذف پف‌آلودگى پلك و پرشدن گودافتادگى زير پلك می‌شود. در مرحله بعد، در صورت نياز و شلى پوست پلك، قسمتى از آن به صورت كاملا سطحى برداشته می‌شود و محل آن در زير مژه‌ها بخيه می‌شود. اين روش منجر به تغيير محل و رتراكشن پلك نمی‌شود و نتيجه‌ای عالى دارد. بايد توجه داشت كه به علت وسعت جراحى، تورم و كبودى آن ممكن است از روش كلاسيك كمى بيشتر باشد كه البته خودبه‌خود برطرف می‌شود.

اقدامات تكميلى:

پس از جراحى پلك، ممكن است نياز به ليزر پوست جهت رفع چروك‌هاى ريز و بهبود كيفيت پوست باشد.

عوارض احتمالى:

عوارض جراحى در دست فرد متبحر ناچيز است؛ در غير اين‌صورت عوارضی مانند خونريزى پشت چشم، پايين آمدن پلك و فاصله‌گرفتن پلك از سطح كره چشم، چرخش پلك به داخل و برخورد مژه‌ها به سطح چشم، نتيجه‌ی نامناسب و عدم تقارن و تورم طول‌كشنده ملتحمه قابل ذكر است.

بلفاروپلاستى

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا