فناوری

ده فرمان CMD که هر کاربر ویندوز باید بداند!

 

مایکروسافت ابزار command line را هرچند به آهستگی اما مداوم در کنار ویندوز به تکامل رسانده است، ولی از آنجا‌ که این ابزار یک ابزار مبتنی بر Text و اولیه است که تقریبا در سیستم عامل‌های مدرن دوره آن به سر آمده است، این امر بی‌دلیل نیست. هنوز فرامینی در این ابزار هست که در بسیاری از موارد به شدت کاربردی هستند و هر کاربر ویندوز باید با آن‌ها آشنا باشد.

 

مایکروسافت ابزار command line را هرچند به آهستگی اما مداوم در کنار ویندوز به تکامل رسانده است، ولی از آنجا‌ که این ابزار یک ابزار مبتنی بر Text و اولیه است که تقریبا در سیستم عامل‌های مدرن دوره آن به سر آمده است، این امر بی‌دلیل نیست. هنوز فرامینی در این ابزار هست که در بسیاری از موارد به شدت کاربردی هستند و هر کاربر ویندوز باید با آن‌ها آشنا باشد.

به گزارش «تابناک»، بیشتر کاربران ویندوز ،شاید هیچ‌گاه در ‌دوران استفاده از این سیستم عامل به cmd یا‌‌ همان Command Line رجوع نکنند؛ اما این ابزار فرامینی‌ دارد که هنوز در دل ویندوز به کار می‌آیند و حتی ویندوز ۸ نیز شماری فرامین و ابزار جدید را به cmd افزوده است.

در اینجا شما را با ده فرمان پر‌کاربرد در این ابزار آشنا می‌سازیم که نحوه استفاده شما از ویندوز را چند پله بالا‌تر می‌برد.

1 – Cipher

پاک کردن فایل‌ها از روی یک دیسک سخت، به معنای آن نیست که این فایل‌ها و داده‌ها برای همیشه پاک شده‌اند، بلکه‌ به این معناست که این فایل‌ها دیگر قابل دسترسی نیستند و فضای متعلق به آن‌ها آزاد شده است. این داده‌ها و فایل‌ها، همگی قابل بازیابی هستند، مگر آنکه با داده‌های جدید رونویسی شوند که این کار البته کمی زمان می‌برد.

فرمان cipher فضای آزاد ‌روی حافظه شما را با داده‌های اتفاقی رونویسی و به این ترتیب از بازیابی داده‌های پاک شده جلوگیری می‌کند؛ مثلا برای پاکسازی کامل درایو C خود باید دستور cipher /w: c را اجرا کنید. این فرمان هیچ تأثیری بر داده‌ها و فایل‌هایی که پاک نشده، ندارد در نتیجه مشکلی برای سیستم عامل و داده‌های موجود شما درست نمی‌کند.

2 – ipconfig

این دستور آدرس IP شما را که در حال حاضر از آن استفاده میکنید، اعلام میکند. اما اگر از یک مودم استفاده میکنید (مانند همه رایانه های امروزی) به جای IP اصلی، آدرس Local مودم را در اختیار شما قرار میدهد.

اما با این حال این فرمان هنوز هم کاربردی است، زیرا فرامین ثانویه زیادی را در بر میگیرد. برای مثال دستور ipconfig/release به همراه ipconfig/renew سیستم عامل شما را مجبور میکند که یک IP جدید دریافت کند که در مواردی که مشکل در اتصال به اینترنت به دلیل تداخل IP ها باشد، بسیار کاربردی است.

همچنین میتوانید از دستور ipconfig/flushdns برای تازه کردن DNS خود استفاده نمایید. این فرامین در زمانی که به دنبال عیب یابی در اتصال به اینترنت باشید، بسیار کاربردی هستند.

3 – Netstat

اجرای دستور netstat –an فهرستی از تمامی پورت های فعال فعلی بر روی سیستم به همراه IP متعلق به آنها را به شما ارائه میکند. همچنین میتوانید به وسیله این دستور بفهمید که در حال حاضر وضعیت هر پورت به چه ترتیبی است: Listening، Established یا Closed.

این دستور به ویژه در زمانی که میخواهید دستگاهی ر ا که به رایانه شما متصل شده است اما به خوبی عمل نمیکند را عیب یابی کنید یا در زمانی که به دنبال یک بدافزار بر روی سیستم خود هستید، کاملا کاربردی است.

4 – ping

اجرای دستور ping به همراه یک IP آدرس یا آدرس یک وب سایت، مجموعه ای از داده ها را برای آزمایش به آدرس مذکور ارسال میکند. اگر این داده ها به خوبی به مقصد رسیده و بازگشت داده شوند، متوجه میشوید که در اتصال شما یا دستگاهی که به سیستم متصل کرده اید هیچ ایرادی وجود ندارد.

اما چنانچه این آزمایش ها نا موفق باشند (Fail) به این معنی است که مانعی بر سر راه ارتباط وجود دارد. این دستور نیز در زمان عیب یابی ارتباط و اتصال اینترنت یا شبکه به شدت مورد استفاده است:

5 – Pathping

این فرمان نسخه پیشرفته تر فرمان Ping است که در زمانی کاربرد دارد که بین سیستم شما و دستگاهی که آن را مورد آزمایش قرار میدهید، چندی مودم وجود داشته باشد. همانند دستور ping در این فرمان نیز pathping را به همراه IP آدرس دستگاه مربوطه اجرا میکندی. اما بر خلاف ping این دستور اطلاعاتی نیز در خصوص مسیر رفت و آمد داده ها در آزمایش ها به شما ارائه میکند.

6 – Powercfg

این دستور یکی از پرکاربرد ترین دستورات برای فهمیدن میزان و روش مصرف انرژی سیستم شما است. میتوانید از دستور powercfg/hibernate on یا powercfg/hibernate off برای فعال یا غیرفعال کردن قابلیت Hibernate استفاده کنید و همچنین دستور Powercfg/a وضعیت فعلی ذخیره انرژی یا باتری سیستم شما را گزارش میدهد.

همچنین دستور powercfg/lastwake آخرین دستگاهی را که منجر به خارج شدن سیستم شما از وضعیت Sleep شده است را نمایش میدهد که در زمانی که به دنبال دلیل بیدار شدن بی جهت سیستم خود هستید، میتواند کمک زیادی به شما بکند.

اما از همه مهمتر دستور powercfg /energy است گزارشی کامل از میزان مصرف انرژی سیستم به شما ارائه میکند. این گزارش میتواند به شما همه خطاهایی که منجر به مصرف بیش از حد معمول انرژی در سیستم میشود را نشان دهد:

اما ویندوز نسخه 8 دستور جدیدی به این فرمان اضافه کرده است که گزارشی کامل از وضعیت مصرف انرژی باتری نمایش میدهد. powercfg /batteryreport این گزارش را به پوشه ویندوز شما میفرستد که اطلاعات خوبی در خصوص عمر باتری، ظرفیت حدودی آن و وضعیت شارژ آن به شما ارائه میکند.

7 – Shutdown

ویندوز 8 همچنین دستور جدید دیگری را نیز به cmd اضافه کرده است که همانطور که حدس زدید، مربوط به shutdown کردن سیستم است. البته این دستور در نگاه اول بسیار بی مورد و اضافی به نظر میرسد اما آنچه مهم است آرگومانهایی که است به همراه این دستور ارسال میشود.

برای مثال دستور shutdown /r /o منجر به آن میشود که سیستم شما Restart شده و منویAdvanced Start Options برای شما به نمایش در آید که از آنجا میتوانید به گزینه Safe Mode و ابزارهایRecovery ویندوز دسترسی داشته باشید. این دستور در زمانی که به دنبال عیب یابی سیستم خود باشید، بسیار کاربردی است.

8 – Tasklist

دستور tasklist شما را با فهرستی از تمامی task های فعال بر روی سیستم عامل مواجه میسازد. هرچند با وجود ابزاری مانند Task Manager این دستور به نظر بیهوده می آید اما در مواردی، اقدام به نمایش task هایی میکند که Task Manager از نشان دادن آنها غفلت کرده یا عاجز بوده است:

همچنین این دستور نیز از آرگومانهای پرکاربردی برخوردار است. برای مثال tasklist –v جزئیات بیشتری را در خصوص هر task ارائه میکند و tasklist –m مکان فایل های dll مرتبط با هر task را نیز نمایش میدهد. این دستور در عیب یابی حرفه ای سیستم کاربردی است.

9 – taskkill

همه task هایی که با فرمان tasklist نمایش داده میشوند، دارای یک فایل اجرایی و یک کد چهار رقمی با نام ID هستند. به این ترتیب میتوانید با هر کدام از این Task ها را با اجرای دستور taskkill –im به همراه نام فایل اجرایی آن، یا taskkill –pid به همراه کد ID آن خاتمه داده و متوقف کنید.

10 – driverquery

درایورها از جمله مهمترین نرم افزارهایی هستند که بر روی سیستم شما نصب شده اند و کار آنها ایجاد ارتباط بین سخت افزار و سیستم عامل است. عدم وجود یک درایور یا عدم نصب موفق آن در سیستم منجر به بروز مشکلات اساسی در کار سخت افزار مربوطه میشود.

در نتیجه دسترسی به فهرستی از درایوهای موجود بر روی سیستم ضروری است و این دقیقا همان کاری است دستور driverquery انجام میدهد. میتوانید این دستور را برای دریافت جزئیات بیشتر از درایورها و پوشه محل نصب آنها به شکل driverquery –v اجرا نمایید:

ما در اینجا تنها به چند مورد از پر کاربرد ترین دستورهای cmd در ویندوز اشاره کردیم. مسلما دستورهایcmd به همراه همه آرگومانهای آنها به هزاران دستور میرسد. برای اطلاع از همه این دستورها میتوانید راهنمای دستورات مرجع cmd مایکروسافت را از اینجا دانلود کنید و همچنین اگر شما نیز دستور کاربردی دیگری در cmd به خاطر دارید آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا