فرهنگ و هنر

دلیل پرویز پرستویی برای بازی نکردن در «چ»

نشست رونمایی از بسته فرهنگی «من پرستویی هستم» صبح امروز با حضور پرویز پرستویی بازیگر سینمای، لیلی کریمان نویسنده و ناشر و علیرضا عزیزی ناشر، در سرای محله فردوس برگزار شد.

بنا بر این گزارش، علیرضا عزیزی در بخش هایی از این مراسم گفت: نقطه عطف این اثر از سال ۸۰ توسط امید روحانی شکل گرفت و از پرویز پرستویی خواستیم تا زندگی او را در قالب گفتگو هایی او با امید روحانی به تصویر بکشیم، کار پس از یکسال همکاری با امید روحانی متوقف شد و پس از چند سال مجدد و با همکاری لیلی کریمان کار انجام گفتگوها آغاز شد.

پرویز پرستویی در بخش هایی از این مراسم با اشاره به اینکه قرار بود اسم این مجموعه «مثل هیچ کس» باشد گفت: من کسی نیستم و مثل همه هستم به همین دلیل با ساخت این مجموعه با این نام مخالف بودم هر چند که هنوز هم با این مساله مخالف هستم.

وی در ادامه به دلایل دیگری برای مخالفت خود با تولید این مجموعه اشاره کرد و گفت: متاسفانه هنوز هم در سینمای ایران همدیگر را دوست نداریم و هنوز هم در این سینما زیر پای یکدیگر را خالی می کنیم، معتقدم هنوز هم در حال تجربه کردن هستم و شاید در این مقطع درآمدن کتابی از پرویز پرستویی کار شاقی نباشد.

وی ادامه داد: زندگی من چندان جذاب نیست که تبدیل به یک کتاب شود، اما اصرار دوستان سبب شد تا پیشنهاد این کار را بپذیرم.

وی با بیان اینکه کسانی که به بازیگری علاقه دارند، با خواندن این کتاب متوجه سختی دنیای بازیگری می شوند گفت: افرادی که می‌خواهند وارد عرصه بازیگری شوند و به دنبال راه حلی در این زمینه هستند می توانند با مطالعه این کتاب به تمام اطلاعاتی که در رابطه با بازیگری می خواهند دست یابند و پس از آن با خواندن این کتاب متوجه می‌شوند که پرویز پرستویی به نمایندگی از جامعه بازیگران واقعی چه لحظاتی را پیشت سر گذاشته است و اینکه عزت الله انتظامی بزرگترین الگوی من برای بازیگری است.

پرستویی درباره عضویتش در شبکه اجتماعی گفت: باید بگویم من با دنیای مجازی آشنایی ندارم و باز هم متاسفانه سه صفحه در فیسبوک برای من باز شده است که در آنجا علاقه مندان به سینما، فیلمنامه های خود را ارائه می دهند و از من نظر می خواهند که هیچکدام از اینها من نیستم.

در ادامه برنامه، عزیزی درباره صرفه اقتصادی نشر کتاب با چنین هزینه‌ای در شرایط کنونی هزینه های نشر گفت: انتشار این مجموعه با این تعداد صفحات در دورانی که ۸۰ درصد ناشران بخش خصوصی ورشکست شده اند کار بسیار دشواری بود اما ما با حمایت مالی شرکت جندی شاپور توانستیم این مجموعه را که شامل ۱۲ آلبوم صوتی با صدای پرویز پرستویی و آهنگسازی کارن همایونفر تولید کنیم.

پرستویی در ادامه درباره صداقت در روایت تاریخ سینمای ایران در این مجموعه گفت: خودسانسوری نکرده ام و هیچ چیز را به صورت پنهانی نگه نداشته ام. مخاطبان هم با دیدن این مستند و خواندن کتاب متوجه این صداقت می‌شوند.

وی ادامه داد: من چیزی برای پنهان کردن ندارم، سینما بدنبال من آمد و من به دنبال آن نرفتم، در واقع تئاتر کار من بود. کسانی که می‌خواهند وارد عرصه سینما بشوند باید بدانند که بازیگرانی مثل من چه اتفاقاتی را پشت سر گذاشته اند.

وی گفت: من تمام تلاشم را کرده ام که در زندگی خطا نکنم و خطا کم داشته باشم اگر هم خطایی داشته ام خواننده در این مجموعه متوجه شده و آن را درک می کند. اگر چیزی را در این کتاب نگفته ام به این دلیل است که جامعه ما هنوز به ظرفیت های اصلی خود نرسیده است. من در این مجموعه زندگی خودم را تعریف کرده ام اما همه خودم را نگفته ام.

همچنین در بخش هایی از این نشست پرویز پرستویی به دلیل عدم حضورش در فیلم سینمایی «چ» ساخته ابراهیم حاتمی کیا اشاره کرد و گفت: من همیشه دوست دارم با ابراهیم حاتمی کیا همکاری کنم اما گاهی شرایطی پیش می‌آید که نمی توان کاری کرد.

این بازیگر سینما، به یادآوری بخشی از خاطرات خود در فیلم سینمایی «آژانس شیشه‌ای»پرداخت و گفت: دراین فیلم سینمایی لوکیشنی وجود داشت که منزل حاج کاظم را به تصویر می‌کشید. من از آن خانه بسیار خوشم آمد و طی صحبت هایی متوجه شدم که تهیه کننده فیلم قصد فروش این خانه را دارد. تصمیم گرفتم تا خانه را بخرم اما مبلغ مورد نظر را نداشتم. بخشی از این پول را پرداخت کردم و از تهیه‌کننده خواستم که مابقی را به صورت اقساط به او پرداخت کنم، اما در نهایت مشخص شد حتی این خانه به اسم این تهیه کننده نیست، من می‌توانستم از طریق قانونی کار را پیگیری کنم اما ترجیح دادم که برای این کار در دادگاه حضور پیدا نکنم.

او ادامه داد: زمانی که برای نقد کردن چک تهیه کننده که به مبلغ پول پرداختی ام به او بود به بانک رفتم فهمیدم، در حساب او تنها ۲ میلیون تومان موجودی است، همین مسئله سبب شد تا در شرایط سختی پول خود را به دست آورم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: پس از مطرح شدن پیشنهاد بازی در فیلم «چ» دریافتم که تهیه کننده همان، تهیه کننده «آژانس شیشه ای» است، ترجیح دادم در «چ» با حاتمی کیا همراه نشوم.

عزیزی در پایان با ارائه این خبر که علاوه بر مجموعه «من پرویز پرستویی» با ۸۹ بازیگر سینمای ایران نیز صحبت شده است گفت: مستندهای این بازیگران فیلمبرداری شده، اما اگر شرایط نشر در کشور این گونه باشد از انتشار آن انصراف می‌دهیم.

منبع:فارس

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا