پزشکی و سلامت

دلیل پرمویی خانم ها (Hirsutism in women)چیست؟

دلیل پرمویی خانمها میتواند بخاطر عوامل ژنتیکی باشد. نژاد مديترانه‌اي و سامی از نژاد آنگلوساکسون پر موتر هستند. سیاه پوستان به نسبت سفید پوستان کم موترند. بوميان آمريکايي و شرقی ها موی زیادی دارند. در خانم های مسن این موضوع بیشتر قابل مشاهده است.بیشتر زنهای مديترانه‌اي موهاي زبري دارند. ازدواج نژادهاي مختلف با هم باعث انواع منختلف رشد مو در فرزندان میشود. باید از عادی بودن رشد موی خود آگاه شوید.

هورمونها میتوانند عامل رشد پرمویی باشند. اگر در خانم ها افزایش موی ناگهانی ایجاد شود ممکن است مشکل هورمونی داشته باشند. هم زن هم مرد در بدنشان هورمونهای زنانه و مردانه تولید میشود. میزان تولید هورمونهای مردانه در بدن خانم ها 2/3 تولید هورمون مردانه در بدن آقایان میباشد. دلایلی مثل مشکلات تخمدان‌ها و غدد فوق کليوي باعث میشود در بدن یک خانم هورمون مردانه بیشتری تولید شود. تولید بیش از اندازه هورمون مردانه در بدن زنان موهای زبر در زن ایجاد میکند. همچنین در پایین شکم و سایر اندام ها موی زیادی در می آید.

در بیشتر خانم ها حتی در آزمایششان ازدیاد هورمون مردانه قابل مشاهده نیست و کاملا زن هستند و بارداری و پریود آنها بدون هیچ مشکلی انجام میشود.

داروهای کورتون مانند پردنيزولون که برای التهاباتی مانند آرتريت روماتوييد استفاده میشوند میتوانند ایجاد پرمویی کنند. همچنین ماينوکسيديل میتواند پرمویی را به دنبال داشته باشد. اگر خانمی کمبود هورمونی یا عدم تعادل هورمونی داشته باشد باید دارو مصرف کند. اگر کمبود شدید هورمون مردانه در خانمی دیده شود پزشک میتواند دارویی برای تعادل هورمونها بدهد اما ممکن است عوارضی مانند ریزش موی سر ، کلفتی صدا و پرمویی صورت در فرد بوجود آید .
باقطع مصرف دارو افزایش مو هم قطع میشود و فرد به حالت عادی برمیگردد. البته چندماه طول میکشد. اگر مصرف داروهایتان طول کشید از روشهای موقتی برای برداشتن موهایتان استفاده کنید.

افزایش موی صورت در خانم ها بعد از یائسگی معمولا اتفاق می افتد و موهایی در چانه، اطراف صورت و بالای لب به صورت ضخیم در می آیند. البته دلیل آن هم مشخص نیست. افزایش مو بعد از یائسگی  ممکن است  ادامه داشته باشد اما به در آوردن ریش کامل نمیرسد.

 

دلیل پرمویی بچها چیست؟

 

داشتن مقداری مو در بچها طبیعی است زیرا جزو ارث است. موهای بچها معمولا تا بلوغ دیده نمیشود. اگر در یک خانواده پرمویی نباشد و بچه پرمو شد باید به پزشک مراجعه شود. ظاهر شدن زودرس مو در نواحی زیربغل و چانه و صورت نشانه بلوغ زودرس است.

کودک پرمو چه پسر چه دختر باید تحت آزمایش قرار بگیرند تا مشکلشان مشخص شود. اگر کودک بیماری های غدد داخلی داشته باشد با دارو یا جراحی درمان میشود و میزان موها به حالت طبیعی برمیگردد ممکن است این روند 1 تا 2 سال طول بکشد. ممکن است بعد از درمان هم مو در بیاید اما بیشتر نمیشود.

پر مویی در خانم ها

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا