پزشکی و سلامت

دليل نيمي از ناباروري‌هاي زنان

سميه مقصودعلي/گفت‌وگو با دکتر ابوالفضل مهدي‌زاده درباره عوارض سقط جنين

در دنيا يك‌سوم بارداري‌ها ناخواسته اتفاق مي‌افتد و دوپنجم زنان باردار تصميم مي‌گيرند سقط عمد انجام دهند. اين كار در برخي كشورها قانوني و در بسياري ديگر غيرقانوني است اما حتي غيرقانوني بودن آن تاثيري در کاهش اين اقدام نداشته است…

از هر 46 ميليون سقط كه سالانه در سراسر جهان انجام مي‌شود، 20ميليون مربوط به كشورهايي است كه در آن سقط غيرقانوني است. در اين کشورها زنان براي انجام سقط، به روش‌هايي غير از روش‌هاي پزشكي معمول روي مي‌آورند و نتيجه آنکه هر 9 دقيقه، زني در اثر عوارض ناشي از سقط پرخطر، جان مي‌بازد. شايد فکر کنيد قانوني‌شدن سقط عمد مي‌تواند جلوي مرگ و مير ناشي از اين اقدام را بگيرد اما آمارها نشان مي‌دهد اين‌طور نيست و اين عمل به خودي خود عوارض بسياري دارد كه حتي با قانوني‌ انجام شدن آن برطرف نمي‌شود. دکتر ابوالفضل مهدي‌زاده، متخصص زنان و زايمان و استاد دانشگاه علوم پزشکي ايران و رئيس بخش زنان بيمارستان رسول اکرم(ص) با تاکيد بر اين موضوع که اگر خواهان فرزند نيستيد، بايد از بارداري پيشگيري کنيد و سقط راه‌حل مناسبي نيست، از عوارض جسمي کوتاه‌مدت و بلندمدت سقط جنين برايمان مي‌گويد.

 

سلامت: خانمي که سقط مي‌كند، در کوتاه مدت ممکن است دچار چه عوارضي شود؟

سقط جنين غير قانوني يا جنايي معمولا پنهاني و به‌وسيله افرادي انجام مي‌شود که اطلاعات کافي در اين زمينه ندارند و همين موضوع باعث مي‌شود زنان زيادي در اين راه جان ببازند. براي انجام سقط بايد دهانه رحم باز شود و براي اين کار ممکن است افراد ناآگاه از وسايلي استفاده کنند که باعث ايست قلبي و مرگ مي‌شود. متاسفانه اين اتفاق نادر نيست و بسياري از زنان در مراکز غيرقانوني به اين دليل فوت مي‌کنند. حتي اگر سقط غيرقانوني در مطب يا درمانگاه به‌وسيله پزشک يا ماما هم انجام شود، خونريزي شديد و عفونت پس از آن رايج است. اين اتفاق گاهي به‌دليل سقط ناقص و باقي‌ماندن قسمت‌هايي از جنين يا ابزار در رحم، مي‌افتد. استفاده از قرص‌هاي سقط‌كننده نيز مي‌تواند باعث عفونت شود. اين نوع عفونت گاهي بسيار خطرناك و عامل مرگ مادر است. درصورتي كه سقط جنين با بيهوشي عمومي همراه باشد، ممكن است باعث تشنج، حمله قلبي و حتي مرگ شود و اگر با بيهوشي نباشد، ممکن است دهانه و گردنه رحم به شدت آسيب ببيند. زخم، پارگي و آسيب‌هاي دهانه رحم و چسبندگي هم باعث خونريزي و عفونت رحم و لگن و ساير مشکلات مي‌شود.

سلامت: آيا ممکن است اين سقط باعث ناباروري دائم هم شود؟

علت نيمي از ناباروري‌ها در زنان، سقط جنين است. دليل اين موضوع مي‌تواند عفونت لوله‌هاي فالوپ، چسبندگي رحم به‌دليل ايجاد زخم پس از كورتاژ يا بازشدن بيش‌ ازحد دهانه رحم باشد. گاهي نيز در اثر استفاده از ابزار، رحم به‌شدت صدمه مي‌بيند به طوري كه لازم است با جراحي آن را كاملا خارج كرد. گاهي نيز ساير ارگان‌ها از جمله روده آسيب مي‌بيند و خونريزي داخلي باعث مرگ بيمار مي‌شود. در برخي شرايط هم در اثر استفاده از دستگاه‌هاي مكنده، لوله‌ها و… زخم‌هاي دائمي روي ديواره رحم به وجود مي‌آيد. حتي اگر سقط باعث ناباروري نشود، خطر بارداري خارج‌رحمي يا زايمان پيش از موقع يا سقط غيرعمدي جنين در بارداري‌هاي بعدي افزايش مي‌يابد.

سلامت: استفاده از داروهاي سنتي براي سقط هم عارضه دارد؟

ماهيت اين داروها در بيشتر موارد معلوم نيست و نمي‌توان در موردشان نظر داد. حتي داروهاي شناخته‌شده شيميايي که در سقط‌هاي قانوني و به دلايل منع پزشکي در بيمارستان زيرنظر پزشک استفاده مي‌شود هم مي‌تواند عامل مشکلات قلبي- تنفسي، آسم، آلرژي و افزايش فشار خون و خونريزي‌هاي مغزي شود. مصرف خودسرانه اين داروها به شکل تزريقي يا شياف پرخطر است

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا