فرهنگ و هنر

دعوا بر سر ارثیه 3 میلیاردی مرتضی پاشایی!

 

با یک حساب سرانگشتی، رقمی حدود 3 میلیارد تومان عددی است که در تیراژ 500 هزار نسخه از آلبوم مرتضی پاشایی عاید شرکت صاحب امتیاز خواهدشد.

کشمکش بر سر آلبوم مرتضی پاشایی

اگر همه چیز مرتب پیش رفته باشد و اتفاق خاصی نیفتاده باشد، بدون شک تا الان که شما در حال مطالعه این مطلب هستید، آخرین آلبوم رسمی «مرتضی پاشایی» به بازار موسیقی کشور آمده و احتمالا سروصداهای زیادی هم در جامعه به وجود آورده است. خواننده ای که زندگی و عمر هنری اش دستخوش اتفاقات و ماجراهای مختلفی بود و پس از فوتش این حاشیه ها و اتفاقات هنوز ادامه دارند.

آخرین آلبوم پاشایی در حالی مجوز انتشار گرفت که چند ماه پس از فوت این خواننده، حاشیه های فراوانی حول و حوش آن به وجود آمده بود. حتما شما هم دوست دارید از پشت پرده این اثر آگاه شوید. این گزارش شما را در جریان بسیاری از اتفاقات قرار خواهدداد.

دعوای خانواده مرتضی پاشایی شروع شد

هنوز دو ماه از فوت مرتضی پاشایی نگذشته بود که شیپور جنگ از سوی خانواده پاشایی نواخته شد و آنها در گفت و گویی خبرساز، اعلام کردند که همه قراردادهایی که مرتضی پاشایی با افراد حقیقی و حقوقی داشته، تنها تا زمانی معتبر بوده که او زنده بود و از این پس خانواده این خواننده، مالک و صاحب امتیاز تمام آثار صوتی و تصویری او است.

انتشار همین صحبت ها با واکنش اطرافیان و دوستان و تهیه کننده های پاشایی رو به رو شد و آنها بدون اینکه پاسخی در رسانه ها به خانواده این خواننده بدهند، به صورت رسمی و قانونی اقدام کردند تا بتوانند ثابت کنند که حقوق مادی و معنوی آخرین آلبوم این خواننده متعلق به آنهاست. «مهدی کرد» تهیه کننده و مدیر برنامه های پاشایی در گفت و گوهایی محترمانه، علنا اعلام کرد که تمام حقوق مادی و معنوی این آلبوم متعلق به اوست و قصد دارد آلبوم آخر پاشایی را رایگان منتشر کند. اظهارنظری که از همان ابتدا واکنش هایی را ایجاد کرد.

«مهرزاد امیرخانی» (ترانه سرای تمام قطعات این آلبوم) نامه ای رسمی و کتبی نوشت و از «علی مرادخانی» خواست که با توجه به اینکه تمام ترانه های آلبوم متعلق به اوست و او هرگز رضایتی برای انتشار این گونه آثار ندارد، «لطفا از انتشار این آلبوم جلوگیری شود.» کشمکش ها ادامه پیدا کرد و درحالی که پیش بینی می شد آلبوم پاشایی در اولین ماه های سال 94 به بازار بیاید، خانواده و اطرافیان و تهیه کننده این خواننده در سوی دیگر، وارد یک پروسه پیچیده قضایی شدند و وساطت بسیاری از چهره های هنری نیز نتوانست این وسط دردی دوا کند.

عدد و رقم ها رو شد

همه چیز مشخص بود. خانواده تمام حقوق مادی آثار را از آن خود می دانست. مهدی کرد بنا به قراردادی رسمی و قانونی تمام حقوق این آلبوم را شش دانگ در اختیار داشت و مهرزاد امیرخانی نیز 20درصد رقم کلی فروش آلبوم را می خواست. این وسط بسیاری از مخاطبان پاشایی، با توجه به فضای احساسی و تراژیکی که پیش از فوت مرتضی در جامعه به وجود آمده بود، بدبین می شدند و هر دو طرف دعوا را محکوم به پول پرستی می کردند. این در حالی بود که تنها چند ماه از فوت این خواننده گذشته بود.

خانواده پاشایی با رقمی حدود 350 میلیون تومان آلبوم را واگذار کرده بودند و به شرکت دیگری که پرداخت این رقم را متقبل شده بود، اطمینان دادند که آلبوم هیچ منع قانونی برای انتشار ندارد اما این اتفاق هرگز رخ نداد و پس از شکایت های علنی مهدی کرد و مهرزاد امیرخانی، آن شرکت عطای انتشار این اثر را به لقایش بخشید و خود را کنار کشید. حالا نوبت واسطه هایی بود که این وسط «کار چاق کن» شوند و بخواهند طرفین دعوا را سر میز مذاکره بنشانند. 120 میلیون تومان مهدی کرد، 80 میلیون تومان مهرزاد امیرخانی و حدود 300 میلیون هم خانواده پاشایی برای واگذاری اثر می خواستند. باورکردنی نبود که یکی از واسطه های معروف توانست یکی از شرکت های معتبر را راضی به دادن این پول کند و آلبوم با رقمی حدود 500 میلیون تومان واگذار شد.

بازنده ها و برنده ها

مهدی کرد از زمانی که این تفاهم برقرار شده در سکوت کامل به سر می برد و دیگر حرفی درباره انتشار رایگان آلبوم نمی زند. خانواده پاشایی دیگر مصاحبه نمی کنند و انگار نه انگار اتفاقی افتاده و در این بین مخاطبان پاشایی از دنیا بی خبر برای انتشار این آلبوم لحظه شماری می کنند. آلبومی که در بدترین حالت ممکن بالای 500 هزار نسخه در تیراژ اول فروش خواهدداشت و در دو نوع طرح «ولت» (به قیمت 4 هزار تومان) و «دی جی پک» (با قیمت 16 هزار تومان) به فروش خواهدرسید. با یک حساب سرانگشتی، رقمی حدود 3 میلیارد تومان عددی است که در تیراژ 500 هزار نسخه عاید شرکت صاحب امتیاز خواهدشد.

منبع : هفته نامه تماشاگران امروز

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا