اجتماعی

دستگاه‌هایی که جیب مردم را هدف قرارداده‌اند !

امروزه از دید گروهی از مردم دستگاه‌های تصفیه آب راهکاری مطمئن برای رسیدن به آبی با کیفیت مناسب است، غافل از آنکه این دستگاه‌ها به طور کامل وظیفه خود را ایفا نمی‌کنند.

واقعیت های دستگاه‌های تصفیه آب

کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی‌های سال‌های اخیر و ورود فاضلاب‌های تصفیه نشده به محیط زیست علاوه بر کاهش منابع آب شرب، بر روی کیفیت نیز تاثیرگذار بوده، از همین رو شایعه‌هایی مبنی بر افزایش املاح آب و ناکارآمدی تصفیه‌های آب و فاضلاب به گوش می‌رسد.

بر کسی پوشیده نیست که وجود املاح در آب تا میزانی لازم و وجود بیش از حد آن می‌تواند برای بدن مضر باشد، به همین خاطر مشترکین به سوی استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب رو آورده‌اند.

این که استفاده از این دستگاه‌ها تا چه حد بر روی املاح مفید آب و تا چه حد باعث از بین رفتن املاح مضر آن می‌شود، سوالی است که ما را به دنبال جواب خود کشانده است.

نظر کارشناسان بر این عقیده است که تبلیغات برای مزایای دستگاه‌های تصفیه آب حربه است برای فروش بیشتر که تنها جیب خریدار را هدف قرار داده و نه سلامتی آنها را.

از نظر کارشناسان این حوزه استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب موجب از بین رفتن بخش زیادی از املاح مفید آب از جمله کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فلور می‌شود و آب را به مقطر و یا سبک تبدیل می‌کند، که تأثیر آب سبک در دراز مدت موجب بروز آسیب‌های جدی به قلب و عروق و اختلال در رشد استخوانی کودکان می‌شود.

همچنین استفاده از این دستگاه امکان تغییر بر روی PH را ایجاد می‌کند که در این صورت ویژگی آب به صورت قلیایی و یا اسیدی تبدیل می‌شود.

گفتنی است رسوبات تشکیل شده بر روی فیلترهای تصفیه آب به دلیل واکنش یون های آزاده شده در هنگام تصفیه است که در نهایت منجر به تولید آبی تیره رنگ می‌شود که این به اشتباه ناخالصی آب معرفی می‌شود.

شواهد حاکی از آن است که در شهرهایی که به آب تصفیه شده لوله کشی دسترسی دارند استفاده از این دستگاه‌ها توصیه نمی‌شود زیرا که آب شرب مصرفی از استانداردهای لازم برخوردار است و ضرورتی برای تصفیه دوباره آن علل الخصوص در کلان شهرها که با دقت بیشتری آب تصفیه می‌شود، وجود ندارد.

باشگاه خبرنگاران

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا