پزشکی و سلامت

دستورالعمل استفاده از کرم ضدآفتاب را بدانید

 

کرم‌های ضدآفتاب‌ رنگی و ساده هیچ‌ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

از کرم ضدآفتاب استفاده می کنید؟

یک متخصص پوست گفت: کرم ضدآفتاب باید هر دو تا سه ساعت یکبار تجدید شود. مسعود ملکی با تاکید بر اینکه کرم ضدآفتاب باید یک ربع پیش از خروج از منزل استفاده شود، عنوان کرد: مدت حفاظت کرم ضدآفتاب دو تا سه ساعت بوده و پس از آن بویژه برای افرادی که در فضاهای باز فعالیت دارند، باید تجدید شود. همچنین ضخامت لایه کرم ضدآفتاب باید کافی بوده و خیلی نازک نباشد. وی افزود: هرسطحی از بدن که در برابر نور مستقیم و غیرمستقیم خورشید قرار می‌گیرد باید با ضدآفتاب پوشانده شود؛ به طور مثال باید در زنان برای دست‌ و صورت و در مردان گردن، صورت، دست و گوش‌ها که در معرض تابش هستند از ضدآفتاب استفاده شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه کرم‌های ضدآفتاب با موادشیمیایی کمتر، مناسب کودکان نیز وجود دارد، خاطرنشان کرد: برای افرادی که پوست‌ چربی دارند یا صورت آنان جوش می‌زند، کرم‌های ضدآفتاب فاقد چربی و برای پوست‌های خشک و در هنگام شنا نیز ضد‌آفتاب‌های مخصوص به خود توصیه می‌شود. وی با بیان اینکه استفاده از کرم ضدآفتاب مانع تولید ویتامین D در بدن می‌شود، اظهار کرد: ویتامین D را می‌توان از طریق موادغذایی، قرص‌ها و مکمل‌های تقویتی تامین کرد و افراد برای در امان ماندن از خطرات ناشی از اشعه آفتاب نظیر سرطان پوست، آفتاب سوختگی، چین و چروک کمتر در مقابل آفتاب قرار گرفته و به جای آن از منابع دیگر ویتامین D استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه SPF نشان‌ دهنده‌ میزان حفاظت پوست در برابر نور خورشید است، تصریح کرد: هرچه این میزان بیشتر باشد به این معنا نیست که میزان حفاظت در برابر آفتاب افزایش می‌یابد، بلکه با افزایش هر درجه از این میزان حفاظت در برابر نور خورشید تنها سه درصد بیشتر می‌شود.

این متخصص پوست و مو ادامه داد: SPF مناسب کرم ضدآفتاب برای پوست‌های روشن‌ 30 درصد و تیره 15‌درصد بوده، معمولا میزان حفاظت در برابر نور خورشید برای پوست بیشتر مردم ایران 30 درصد مناسب است. وی با تاکید براینکه کرم‌های ضدآفتاب‌ رنگی و ساده هیچ‌ تفاوتی با یکدیگر ندارند، اضافه کرد: کرم‌های ضدآفتاب‌ رنگی معمولا برای جنبه آرایشی استفاده می‌شود و نوع ساده ضدآفتاب مزیت و تفاوت چندانی با نوع رنگی آن ندارد. این متخصص پوست و مو یادآور شد: با وجود اینکه بین کرم‌های ضدآفتاب ایرانی و خارجی اختلاف قیمت زیادی وجود دارد، اما کرم‌های ضدآفتاب ایرانی دارای کیفیت بالایی بوده و تفاوت چندانی از این جنبه با نوع خارجی ندارند.
منبع : ایسنا

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا