پزشکی و سلامت

در وعده سحر از غذاهاي دير هضم استفاده کنید

وعده سحریمتخصصين تغذيه تأکيد مي کنند که در برنامه غذايي سحر از خوردن غذاهاي سرخ شده، پرادويه، پرچرب و بسيار شيرين پرهيز گردد.

به گزارش ایمنا روزه فوايد جسمي و روحي فراوان دارد و شفا بخش جسم و توان بخش جان است، روزه داري آئيني است مقدس که در دين اسلام و بسياري از اديان ديگر براي تزکيه روح و جسم بر آن سفارش شده است در کنار فواید معنوی بی حد و حصر این فریضه الهی، فوايد بهداشتي روزه نیز گوشه ای از سودمنديهاي انسان سازآن را در بر می گیرد؛ بنابراین دانستن و رعایت “نکات مرتبط با تغذیه و بهداشت در ماه مبارک رمضان” می تواند سلامتی جسمی را تامین نموده، حفظ نماید و ارتقا دهد. روزه داري آئيني است مقدس که در دين اسلام و بسياري از اديان ديگر براي تزکيه روح و جسم بر آن سفارش شده است. علاوه بر برکات معنوي ، روزه باعث مي شود که اعضاي بدن خصوصاْ دستگاه گوارش به مدت يک ماه استراحت کند،چربي هاي قديمي بدن سوخته شود و چربي هاي تازه و مناسب تري جايگزين آنها گردد. هدف از روزه داري از نظر گوارش حذف يک وعده از رژيم غذايي مي باشد و نبايد وعده حذف شده را به صورت افزايش حجم غذايي مصرفي در افطار و سحري جبران کرد که در اين صورت نه تنها مفيد نيست، بلکه باعث اضافه وزن افراد خواهد شد. در ايام روزه داري برنامه غذايي افراد به دو وعده اصلي افطار و سحر محدود مي شود،البته بهتر است که اين دو وعده در ۳ وعده افطار، شام و سحر تقسيم شود.
برنامه غذايي افطار
در زمان افطار قندخون در پائين ترين سطح خود قرار دارد که مي تواند يکي از علل سردردهاي نزديک افطار باشد، به همين دليل بهترين رژيم براي باز کردن روزه دريافت مايعات گرم همراه با قندهاي ساده طبيعي مي باشد مانند: مصرف آب جوشيده و 3 عدد خرما و يا شير گرم همراه با کمي عسل ، چاي کمرنگ وسپس مصرف نان و پنير و گردو يا نان و پنير و سبزي یا سوپ سبزیجات. دقت کنيم در وعده افطار نبايد يکباره حجم زيادي از غذا و مايعات را وارده معده کرد چون پر شدن ناگهاني معده باعث بروز نفخ و سوء هاضمه در افراد مي شود.همچنين نوشيدن مايعات سرد و نوشابه هاي گازدار هنگام افطار باعث تحريک معده و ايجاد عوارض گوارشي مي گردد.
برنامه غذايي شام
برنامه شام باید از تنوع و تعادل کافی برخوردار باشد یعنی ۴ گروه اصلی هرم مواد غذایی(نان وغلات، میوه وسبزیجات، گوشت وحبوبات ولبنیات ) در آن گنجانده شود. بر این اساس در کنار غذای اصلی باید یک لیوان ماست یا دو لیوان دوغ همراه با یک ظرف سالاد یا سبزی خوردن مصرف شود. سالاد می تواند شامل کاهو، کلم، خیار، هویج،گوجه فرنگی و سایر سبزیجات همراه با آبلیمو ،آبغوره یا سرکه باشد. خوردن غذاهاي پر چرب در وعده شام مانند انواع حليم و انواع آش با پياز داغ و روغن فراوان، از عادات غلط غذايي در ماه رمضان است که باعث تشنگي و اختلالات گوارشي شده و مي تواند باعث افزايش وزن افراد گردد. بهتر است این غذاها با مقدار مناسب چربی تهیه و در حد تعادل مصرف شود.لازم است حدود ۲ساعت بعد از صرف شام وعده مختصری شامل ۳-۲واحد میوه، شیر و یا انواع مغزها مانند پسته، بادام یا گردو مصرف کنیم.
برنامه غذايي سحر
وعده سحري از اهميت ويژه اي برخوردار است زيرا پس از اين وعده ساعات روزه داري شروع مي شود و بدن ديگر انرژي دريافت نمي کند، پس بهتر است در وعده سحر از غذاهاي دير هضم مانند کربوهيدرات هاي پيچیده و منابع فيبر مانند غلات کامل، نانهاي سبوس دار، حبوبات، ميوه و سبزيجات استفاده شود. متخصصين تغذيه تأکيد مي کنند که در برنامه غذايي سحر از خوردن غذاهاي سرخ شده، پرادويه، پرچرب و بسيار شيرين پرهيز گردد.نکته قابل توجه اينکه اشخاصي که بدون خوردن سحري اقدام به روزه گرفتن مي کنند در طول روز دچار افت قندخون، کاهش تمرکز، پائين آمدن توان کاري، بي حوصلگي و عصبانيت مي شوند. روزه داران بايد سحري را مانند يک صبحانه کامل مصرف کنند و حتما در برنامه سحري سالاد و ميوه قرار دهند. بهترين سبزي که می توان به عنوان سالاد در سحر ميل کرد کاهو است. کاهو در مقايسه با ساير سبزيها آب فرواني دارد و مي تواند احساس تشنگي در طول روز را کاهش دهد. همچنين براي جلوگيري از تشنگي در طول روز بايد از مصرف زياد مواد گوشتي و پروتئيني در وعده سحر خوداري کرد و دريافت ميوه و سبزي را افزايش داد.بهتر است براي سحري خوردن زودتر از خواب برخيزيم تا ضمن استفاده از برکات معنوي ساعات سحر، بتوانيم بدون عجله و همراه با آرامش غذا را ميل کنيم. در عين حال از خوردن تنقلات يا مواد غذايي حجيم در آخر شب بپرهيزیم تا معده به هنگام صرف سحري، به طور کامل خالي و آماده مصرف غذا باشد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا