فناوری

در اينترنت امنيت خود را حفظ كنيد + آموزش

 

عدم انتخاب رمز عبور مناسب و یا بی توجهی به درسترسی ها موقع نصب یک نرم افزار باعث می شود که ضریب امنیت ما در فضای مجازی کاهش پیدا کند.

به گزارش دريچه فناوري گروه فضاي مجازي باشگاه خبرنگاران جوان؛ در دنياي پيشرفته امروز،‌اينترنت جزء اصلي در زندگي روزمره انسان ها شده است. يك محل عالي پر از اطلاعات جالب و به درد بخور، اما در همين مكان جذاب، دزدان و افراد خطرناكي هم وجود دارند. از طريق اينترنت مي شود كار هاي روز مره بسياري از قبيل انجام امور بانكي، خريد و تعامل با ديگران را انجام داد كه در صورت بي احتياطي ممكن است اطلاعات شخصي شما به دست افراد ناسناس بيافتد. براي امنيت در فضاي مجازي چند راه كار ساده وجود دارد كه با عمل به آن ها وب گردي امن و شيريني خواهيد داشت.

 

1-رمز عبور قوي انتخاب كنيد.

 

رمز هاي عبور، كليد ورود به حساب هاي شخصي شما هستند. و تنها، كسي كه كليد دارد مي تواند وارد شود. پس كليد هاي خود را به كسي ندهيد و از كليد هاي ساده استفاده نكنيد. زماني كه براي يك حساب خود رمز عبور انتخاب مي كنيد، از رمز هاي پيچيده و تركيبي استفاده كنيد و از به كار بردن اسم،‌تاريخ تولد؛ كد ملي و …. جدا پرهيز كنيد. براي مثال انتخاب رمز 123456 يك دعوت نامه براي هك كردن حساب خودتان مي باشد.هكر ها  افرادي هستند كه هر چقد ما زمان كم داريم، آن ها زمان زياد دارند. يعني تك تك رمز هايي كه به ذهنشان مي رشد را براي يك حساب امتحان مي كنند. براي مثال رمز شما كد مليتان است و يك هكر اين كد را مي داند. مطمئن باشد در كمتر از روز  آن شخص وارد حساب شما خواهد شد.

از رمز هايي كه استفاده كنيد كه فقط خودتان از جزييات آن اطلاع داريد. براي مثال نام يكي از معلمان شما در دوره ابتداي را با شماره دانشجويي خود تركيب كنيد. بعني اگر نام معلم شما حسين خاني بوده و شماره دانشجويي شما بوده است 830927338. تركيب به اين صورت مي شود: Ho83092sEin33khani8 .در رمز عبور خود از حروف كوچك و بزرگ و علامت هاي وي‍‍ژه استفاده كنيد. و به ياد داشته باشيد هرگز از يك رمز عبور براي حساب هاي كاربري مختلف استفاده نكنيد.

 

2-در زماني كه برنامه اي نصب مي كنيد يا با شرايطي موافقت مي كنيد مراقب باشيد.

 

 

زماني كه براي يك خبرنامه ثبت نام مي كنيد، يك برنامه نصب مي كنيد، يا با هرچيزي موافقت مي كنيد، شرايط آن را كامل بخوانيد. اگر نمي خواهيد هرز نامه دريافت كنيد و بازار ياب هاي تلفني مزاحم شما شوند، به دنبال يك نوشته كوچك كه از شما مي پرسد آيا تمايل به دريافت خبرنامه داريد، باشيد و به آن جواب منفي بدهيد.

سايت هاي زيادي هستند كه ابزار تبليغاتي مزاحم را بارگذاري مي كنند و رد شما را در اينترنت دنبال مي كنند.زماني كه با همچين سايت هايي رو به رو مي شويد با احتياط عمل كنيد. در زمان خريد يك كالا، بعضي از سايت ها اطلاعات زيادي از شما مي خواهند. فقط اطلاعات ضروري كه با * مشخص شده اند را تكميل كنيد و از دادن هرگونه اطلاعات اضافي بپرهيزيد.

 

3-اطلاعات شخصي خود را در اختيار غريبه ها قرار ندهيد.

 

 

اسم كامل خود، آدرس،‌شماره هاي تماس و … را در اختيار هيچ كس ديگري قرار ندهيد. اين مورد بيشتر در مورد اتاق هاي گفتگوي عمومي است كه تقريبا تمام افراد نا شناس هستند. زماني كه در اينترنت با شخصي آشنا مي شويد، بسيار دقت كنيد. روابط خوب و پايداري ممكن است از طريق جوامع مجازي به وجود آيند، اما كلاهبرداران و دزدان زيادي هم درست در همين مكان در كمين شما نشسته اند. زماني كه خود را در اينترنت به كسي معرفي مي كنيد فقط از اسم كوچك استفاده نماييد و اطلاعات بيشتري به ديگران ندهيد. زماني كه در اينترنت خريد انجام مي دهيد، قانوني بودن سايت را كنترل كنيد. اگر سايتي كهمي خواهيد از آن خريد كنيد، داراي طراحي درستي نيست يا در آن سايت پاپ آپ باز مي شود، احتمال غير قانوني بودن آن سايت وجود دارد. از سايت هايي كه براي پرداخت، از درگاه هاي بانكي معتبر استفاده نمي كنند، هرگز خريد نكنيد.

 

4- مراقب كلاهبرداري هاي آنلاين باشيد.

 

 

كلاهبردار هاي اينترنتي همه جاي دنيا هستند و از هر طريقي ممكن است به شما نزديك شوند. اين كلاهبرداران با ارسال  ايميل، توييت، پست فسيبوكي يا از هر طريق ديگري براي شما پيام مي فرستند. به هيچ وجه بر روي لينك هايي كه واقعي به نظر نمي آيند و يا داراي حروف بسيار زيادي هستند كليك نكنيد.

هرگز بر روي پاپ آپ و يا ايميل هايي كه به شما مي گويند برنده ميليون ها تومان يا دلار شده ايد كليك نكنيد.همه اين ها كلاهبرداري است.

به ايميل هايي كه از شما مي خواهد در بخت آزمايي هاي خارجي شركت كنيد هرگز اهميت ندهيد. همچنين هرگز به ايميل هايي كه از شما مي خواهد به شخصي كمك كنيد تا پولي را جا به جا كند نيز هرگز اهميت ندهيد.

 

5- حساي هاي ايميل متعدد داشته باشيد.

 

 

داشتن حساب هاي متعدد به شما كمك مي كند كه جنبه هاي مختلف زندگي خود را از هم جدا كنيد. آدرس هاي رسمي و غير رسمي، شماره هاي تماس و ديگر اطلاعات خود را دسته بندي كنيد و در حساب هاي كاربري مختلف ذخيره كنيد.

يك آدرس ايميل تجاري براي خود داشته باشيد و از آن فقط و فقط براي تجارت و كارتان استفاده كنيد  و از ارسال پيام هاي شخصي از حساب تجاري خود پرهيز كنيد.

يك ايميل شخصي اصلي بسازيد .براي مثال از اين حساب براي انجام امور بانكي، معرفي خود، ارسال رزومه و…. استفاده كنيد.

و يك ايميل هرزنامه داشته باشيد و زماني كه مي خواهيد برنامه دانلود كنيد، در سايت يا انجمني ثبت نام كنيد از اين آدرس استفاده كنيد.

 

 

در اين گزارش به چگونگي حفظ هويت خود در اينترنت پرداختيم. در گزارش هاي آينده به چگونگي كنترل و حفظ امنيت اتصال خود به نت خواهيم پرداخت.

 

گزارش: مجتبي غني دل

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا