پزشکی و سلامت

درمان طبيعي دندان درد

درمان طبيعي دندان درد

خبرگزاري آريا- دندان درد زماني رخ مي دهدکه ناحيه مرکزي دندان، به نام پالپ يا مغز دندان، آسيب ديده يا ملتهب شده باشد.

دندان دردها مي توانند خيلي متفاوت بوده و انواع مختلفي داشته باشند، از يک درد ملايم گرفته تا يک درد ضربان دار غير قابل تحمل در دندان ها و اطراف فک و آرواره.  تعدادي از دلايل اصلي  دندان دردها شامل فاسد شدن دندان، عفونت، تحليل رفتن لثه و بيرون آمدن ريشه دندان، دندان ترک خورده، بيماري هاي لثه، ريزش دندان پر کرده، اختلال مفصل فک، عفونت هاي  سينوسي يا سينوزيت و دندان عقل مي باشند.

اکثر افرادي که از عفونت مزمن سينوس ها يا سينوزيت رنج مي برند معمولا دچار دندان درد نيز مي شوند. سينوس ها روي تمامي ماهيچه هاي صورت تاثير گذاشته و باعث درد دندان نيز مي گردند.

برخي اوقات دندان درد مي تواند نشانه حمله قلبي نيز باشد. مخصوصا درد در آرواره و فک. اين درد به تدريج تشديد شده و ناگهان رخ مي دهد. در صورت مشاهده اين وضعيت سريعا  با اورژانس تماس بگيريد.

دندان درد زماني رخ مي دهدکه ناحيه مرکزي دندان، به نام پالپ يا مغز دندان، آسيب ديده يا ملتهب شده باشد. پالپ شامل پايانه هاي عصب متعدد است که  بسيار حساس هستند. پالپ مي تواند به دلايل زيادي آسيب ديده و ملتهب شود که تعدادي از اين دلايل در بالا بيان شد.

اگر دندان درد داريد،  تا قبل از اينکه مشکلتان بدتر شود بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنيد.

همچنين مي توانيد براي تسکين درد دندان از درمان هاي خانگي و طبيعي بطور موقت استفاده کنيد.

در اينجا تعدادي از بهترين و موثرترين درمان هاي طبيعي و خانگي دندان درد را ذکر مي کنيم:

1.فلفل سياه و نمک

به کار بردن مخلوط نمک و فلفل زماني که يک دندان بي نهايت حساس و دردناک مي شود مي تواند بسيار عالي و موثر باشد، زيرا هردو مواد تشکيل دهنده اين مخلوط  داراي خواص آنتي باکتريال، ضد التهابي و کاهش دهنده درد مي باشند.

  • مقادير مساوي نمک و فلفل سياه را با چند قطره آب مخلوط کنيد تا خميري حاصل شود.
  • اين خمير را بطور مستقيم روي دندان عفوني يا دردناک قرار داده و اجازه دهيد براي چند دقيقه بماند.
  • اين کار را چند روز تکرار کنيد.

2.سير

استفاده از سير نيز مي تواند دندان درد را به ميزان زيادي تسکين دهد. سير داراي خواص آنتي بيوتيک و ديگر خواص دارويي است که مي تواند براي کاهش درد بسيار موثر باشد.

  • يک حبه سير رنده شده يا کمي پودر سير را با مقداري نمک مخلوط کرده و بطور مستقيم روي دندان دردناک قرار دهيد تا درد را بهبود بخشد. اگر با خوردن سير مشکلي نداريد، مي توانيد يک يا دو حبه سير خام را بجويد تا دردتان را ساکت کند.
  • اين درمان طبيعي را به مدت چند روز تکرار کنيد تا نتيجه آن را ببينيد.

3.ميخک

ميخک داراي خواص ضد التهابي، آنتي باکتريال، آنتي اکسيداني و بي حس کننده مي باشد که مي تواند به بهبود و تسکين دندان درد کمک کرده و با عفونت مقابله کند.

  • 2 عدد گل ميخک خشک را ساييده يا آسياب کنيد  و آن را با مقداري روغن زيتون مخلوط کرده و روي دندان دردناک قرار دهيد.
  • ديگر روش استفاده از ميخک اين است که روغن ميخک تهيه کنيد و يک پنبه را به اين روغن آغشته کرده و روي دندان دردناک قرار دهيد و يا مي توانيد چند قطره روغن ميخک را درون نصف ليوان آب ريخته و به عنوان دهانشويه براي تسکين دندان درد از آن استفاده کنيد.

4.پياز

پياز داراي خواص ضد عفوني کننده و ضد ميکروبي مي باشد که مي تواند دندان درد را کاهش داده و کنترل کند. پياز مي تواند با از بين بردن ميکروب هايي که باعث عفونت دندان مي شوند، دندان درد را تسکين دهد.

  • با شروع شدن اولين نشانه هاي دندان درد، مقداري پياز خام را بجويد تا در کمتر از چند دقيقه درد تان تسکين يابد.
  • اگر قادر به جويدن پياز نيستيد، مي توانيد يک تکه از پياز را روي دندان دردناک يا لثه خود قرار دهيد.

5.انقوزه يا آنغوزه

مشکلات دهان و دندان نظير دندان درد و خونريزي لثه مي تواند با استفاده از آنقوزه در خانه درمان شود.

  • به سادگي نصف قاشق چايخوري پودر بذر انقوزه را با 2 قاشق چايخوري آب ليموترش تازه مخلوط کنيد و سپس اين مخلوط را به آرامي گرم کنيد. با استفاده از يک تکه پنبه اين محلول را روي دندان دردناک بماليد. اين روش تاثير سريعي بر تسکين دندان درد خواهد داشت.
  • روش ديگر جايگزين اين است که پودر بذر انقوزه را در کره شفاف سرخ کرده و روي دندان پوسيده قرار دهيد تا دردتان به سرعت تسکين يابد.

6.آب نمک گرم

يک ليوان آب نمک گرم مي تواند به سادگي دندان درد شما را تسکين بخشد. نصف قاشق غذاخوري نمک را در يک ليوان آب گرم ريخته و حل کنيد و از آن براي شستشوي دهان استفاده کنيد.

اين کار  به کاهش تورم و التهاب کمک خواهد کرد و همچنين با باکتري هاي ايجاد کننده عفونت مقابله مي کند.

7.برگ هاي گواوا يا برگهاي اسفناج

برگهاي تازه گواوا  نيز به دليل دارا بودن خواص ضد التهابي، کاهش دهنده درد و ضد ميکروبي،  مي توانند دندان درد را التيام بخشند.

  • به سادگي يک يا دو عدد از برگهاي ترد و نازک گواوا را بجويد تا حدي که آب آنها درآمده و روي دندان دردناک را بپوشاند. شما همچنين مي توانيد برگهاي تازه اسفناج را به همين ترتيب بجويد تا دندان درد را کاهش دهيد.
  • درمان ديگر اين است که 4 تا 5 برگ تازه گواوا را درون مقداري آب انداخته و آن را بجوشانيد. اجازه دهيد محلول حاصله ولرم تا خنک شود، سپس مقداري نمک به آن اضافه کنيد. اين محلول را به عنوان دهانشويه به کار ببريد.

8.عصاره وانيل

عصاره وانيل ديگر درمان معروف خانگي براي دندان درد مي باشد که به بيحس و کرخت کردن درد کمک مي کند. به علاوه، وانيل تاثير آرام کننده نيز دارد.

  • يک گوش پاک کن را به مقداري عصاره وانيل آغشته سازيد و روي دندان دردناک بماليد.
  • اين کار را چند بار در روز انجام دهيد تا دردتان تسکين يابد.

9.آب سبزه گندم

سبزه گندم داراي خواص آنتي باکتريال است که با پوسيدگي و فساد دندان مقابله کرده و دندان درد را آرام مي کند. آب سبزه گندم را گرفته و از آن به عنوان دهانشويه استفاده کنيد.

آب سبزه گندم سموم موجود در لثه ها را جذب کرده  و رشد باکتري ها را کاهش داده و عفونت لثه ها و دندان را تحت کنترل در مي آورد. اگر مي توانيد مقداري سبزه گندم را بجويد تا حدي که آب آن داخل دهان و روي دندانهايتان را بپوشاند.

  1. کمپرس يخ

يخ با بيحس و کرخت کردن انتهاي عصب ها مي تواند دندان درد را بهبود بخشد.

  • يک قالب يخ کوچک را داخل پارچه نخي بپيچيد. آن را روي گونه، نزديک نقطه اي که دندان درد داريد براي چند دقيقه نگه داريد. اگر دندانتان شکسته يا انتهاي اعصاب آن بيرون و در معرض تماس مي باشد، تماس يخ يا سرما با آن مي تواند درد را تشديد کند.
  • يک تکنيک طب فشاري يا فشار درماني براي تسکين دندان درد وجود دارد که بيان مي کند: يک قطعه کوچک يخ را بين انگشت اشاره  و شست گرفته و به مدت چند دقيقه بماليد.

علاوه بر به کار بردن اين درمان هاي طبيعي و خانگي، حتما بايد از دندانپزشک در مورد دندان دردتان  مشورت و مشاوره بگيريد. برخي از مشکلات دندان و لثه به درمان هاي قوي تري نسبت به درمان هاي خانگي نياز دارند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا