پزشکی و سلامت

درمان دیسک کمر، سیاه و سفید نیست

کمردرد شایع‌ترین بیماری پس از سرماخوردگی و دیسک کمر شایع‌ترین علت ایجاد کمردرد است.

کمتر از دو دهه قبل، زمانی که هنوز کلینیک‌های درد پا به عرصه درمان نگذاشته بودند، بیماران مبتلا به دیسک کمر به دو طیف سفید و سیاه طبقه‌بندی می‌شدند: یا دیسک‌های خفیفی داشتند که درمان‌های ساده آنها را به زندگی عادی برمی‌گرداند یا شدت دیسک آنقدر زیاد بود که مجبور می‌شدند تن به تیغ جراح داده و عمل جراحی انجام دهند.

شاید به جرات بتوان گفت در بیش از نیمی مبتلایان به دیسک کمر نه آن‌قدر شدت دیسک زیاد است که جراحی شوند و نه آن‌قدر کم است که بتوانند فعالیت‌های عادی روزانه‌شان را داشته باشند. این بیماران در طیف خاکستری درمان بین محدوده سیاه و سفید هستند.

با شروع به کار کلینیک‌های درد روش‌های درمانی به‌نام عمل‌های مداخله‌ای یا کم‌تهاجم یا اصطلاحا اینترونشن مطرح شد.

عمل کم‌تهاجم در مورد دیسک روشی است که توسط آن بدون نیاز به برش پوست و با انجام بی‌حسی موضعی در حالی‌که ستون فقرات با کمک دستگاه تصویربرداری به‌نام فلوروسکوپ دیده می‌شود قطعه‌ای از دیسک که دچار بیرون‌زدگی شده با انرژی حرارتی لیزر یا آر.اف یا ترکیب شیمیایی ازون یا دیسکوژل دچار تغییراتی شود تا در نهایت بیرون‌زدگی یا فتق دیسک درمان شده و فشار از روی عصب سیاتیک برداشته شود. انجام عمل‌های بسته انقلابی را در درمان دیسک‌های کمر ایجاد کرده و مراجعه مبتلایان به کمردرد به کلینیک‌های درد می‌تواند فرصتی باشد برای آنها تا در صورتی که دیسک آنها با روش‌های کم‌تهاجم قابل درمان باشد بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

این روش‌ها در اتاق عمل مجهز به فلوروسکوپ و توسط پزشک فوق‌تخصص درد انجام‌پذیر است. با توجه به این‌که در این روش‌ها نیاز به بیهوشی یا برش جراحی نیست عوارض جراحی باز وجود نخواهد داشت. در بیش از دو‌سوم بیماران مبتلا به دیسک کمر انجام این تکنیک‌ها می‌تواند سبب ایجاد درمان بیماری دیسک و گریز از جراحی باز کمر شود. انجام این عمل‌ها سرپایی است و بیماران یک‌ساعت پس از عمل مرخص شده و در طول یک تا دو هفته بعد فعالیت‌های روزانه رااز سر می‌گیرند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا