تغذیه سالم

دانه «چیا»، پرخاصیت جادویی

دانه «چیا»، دانه‌های کوچک سیاه یا سفید رنگ سرشار از پروتئین و بسیار پرطرفدار در تمام دنیا است که این روزها مردم بیشتر به اهمیت آن پی برده‌اند.

کلمه «چیا» در زبان مایاها به معنای «قدرت» است و مایاها معتقد بودند که از خوردن این دانه‌ها انرژی فوق‌العاده‌ای می‌گیرند و قدرتمند می‌شوند.

چیا در خانواده نعنایان قرار دارد و سرشار از مواد مغذی است. به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا ۳، فیبر، پروتئین و ریزمغذی‌های مختلف به عنوان یک غذای مقوی در نظر گرفته می‌شود. دانه‌های چیا به صورت خشک شده بر روی انواع سالاد، شیرینی، کیک‌ها، و سایر خوراکی‌ها نیز استفاه می‌شود. یک مشت ازدانه چیا، تقریباً ۹ گرم فیبر بدن را تأمین می‌کند. فیبر کافی در رژیم غذایی برای سلامت دستگاه گوارش و روده مؤثر است.

طرز شستن دانه «چیا»

شستن دانه چیا تا حد زیادی مانند خاکشیر است. برای شستن دانه چیا در یک ظرف یا کاسه، دانه ها را قرار داده و روی آن آب بریزید. وقتی خاک دانه ته‌نشین شد، دانه‌ها را به طرف دیگری منتقل کنید. چند بار این مراحل را تکرار کنید تا خاک دانه‌ها را بگیرید.
دانه‌های چیا سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و با داشتن فیبر و پروتئین، توانایی تنظیم سطح قند خون، ایجاد احساس سیری، بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و تعادل هورمونی در زنان را دارند.

میزان مصرف

مصرف دانه چیا را از مقدار کم شروع کنید و در ابتدا فقط یک قاشق غذاخوری دانه چیا را در هر روز استفاده کرده و حتماً  آن‌ها را قبل از مصرف بخیسانید. پس از آن در صورتی که عوارضی نداشتید، به تدریج می‌توانید دانه چیا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مقدار توصیه شده روزانه دانه چیا برای کاهش وزن نیز حدود یک تا دو قاشق غذاخوری است. بهتر است به تدریج میزان مصرف چیا را افزایش دهید تا بدنتان با فیبر سازگار شود.

خواص دانه «چیا»

  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی
  • کمک به کاهش سطح قند خون
  • کمک به کاهش وزن
  • کمک به کاهش درد پریود در بانوان
  • حفظ سلامت استخوان‌ها
  • کاهش خطر ابتلا به دیابت
  • کاهش التهابات
  • کمک به حفظ سلامت دستگاه گوارش
  • برای پوست بسیارمفید است.

همچنین برای اطلاع بیشتر از خواص جادویی چیا می‌توانید به پست ۷ مورد از خواص ثابت شده دانه چیا مراجعه کنید.

عوارض دانه «چیا»

چیا در صورت مصرف بیش از اندازه می‌تواند عوارضی برای بدن داشته باشد وباید در صورت مشاهده آلرژِی یا اسهال مصرف آن را کاهش داد زیرا مصرف بیش از حد دانه چیا در یک وعده غذایی، عوارض گوارشی مانند اسهال، نفخ، یبوست دارد.

آلرژی و تداخلات دارویی از جمله دیگرعوارض دانه چیاست.

در صورت مصرف داروهای دیابت یا فشار خون، زنان باردار و کسانی که سابقه حساسیت‌های غذایی دارند بهتر است قبل از استفاده از دانه چیا با پزشک خود مشورت کنند. هنگامی که چیا در معرض مایعات قرار می‌گیرد، متورم و چسبناک می‌شود که این می‌تواند برای کسانی که مشکل بلع دارند خطرناک باشد و باعث خفگی آن‌ها شود.

دانه «چیا»را چگونه مصرف کنیم؟

دانه چیا را می‌توانید به انواع نوشیدنی‌ها مثل شربت‌ها و اسموتی‌ها یا انواع دسرها و پودینگ‌ها و سالادها اضافه کنید.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا