پزشکی و سلامت

خوددرمانی چشم ممنوع

بهار با همه زیبایی و طراوتش برای برخی یادآور ناراحتی و مشکلاتی است که این روزها با نام آلرژی شناخته می‌شوند. آلرژی‌های چشمی گاهی علائمی خفیف و قابل تحمل دارند اما در برخی موارد با علائم شدید و آزاردهنده فرد مبتلا را راهی مطب چشم پزشک می‌کنند به گونه‌ای که به اعتقاد متخصصان، آلرژی‌های چشمی یکی از شایع‌ترین علل مراجعه افراد به چشم پزشک در فصل بهار به شمار می‌آیند.

دکتر محمود جباروند، چشم پزشک در این باره به «ایران» می‌گوید: سیستم ایمنی بدن برخی از افراد جامعه در مقابله با برخی مواد، واکنش‌های غیرطبیعی نشان می‌دهد. به این واکنش‌های شدید و غیرطبیعی آلرژی گفته می‌شود که با نشانه‌های مختلف خودنمایی می‌کند. چشم هم یکی از اعضای بدن است که از واکنش‌های آلرژیک در امان نیست.

رئیس انجمن چشم پزشکان ادامه می‌دهد: ملتحمه چشم، بافتی پوششی و مخاطی است و با داشتن سلول‌های ایمنی و دفاعی از لایه‌های داخلی و حساس‌تر چشم در برابر عوامل خارجی و عفونی محافظت می‌کند. اما گاهی اوقات واکنش‌های دفاعی این بخش از چشم در تماس با مواد حساسیت زا مانند گرده گل و گیاهان و همچنین کرک و پر پرندگان از حالت طبیعی خارج می‌شود و شدت بیشتری می‌یابد. در چنین مواقعی فرد با علائم آزاردهنده و گاه غیرقابل تحمل مواجه می‌شود.

دکتر جباروند می‌افزاید: هرچند علائم آلرژی چشمی در افراد مختلف، متفاوت است، اما از میان شایع‌ترین این علائم می‌توان به سوزش، خارش و قرمزی چشم و همچنین اشک‌ریزی از چشم، تورم پلک و حساسیت به نور اشاره کرد.

البته گاهی آلرژی‌های چشمی با علائمی مانند تب یونجه یا همان آب ریزش بینی و همچنین حساسیت‌های پوستی همراه است و شرایط را برای فرد مبتلا سخت‌تر و غیرقابل تحمل‌تر می‌کند.

وی با اشاره به‌دلیل قرمزی چشم در مبتلایان به آلرژی چشمی خاطرنشان می‌کند: بسیاری از مبتلایان به آلرژی قرمزی چشم را تجربه می‌کنند و از آن می‌ترسند. اما حقیقت این است که تماس هیستامین با ملتحمه چشم به گشاد شدن رگ‌های موجود در ملتحمه منجر می‌شود. در این شرایط چشم‌ها قرمز و پرخون به نظر می‌رسند. برای کاهش مشکلات این دسته از بیماران معمولاً آنتی هیستامین و برخی داروهای سرکوب‌کننده ایمنی تجویز می‌شود اما به یاد داشته باشید که داروباید توسط پزشک تجویز شود و مصرف خودسرانه آن می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد.

دکتر جباروند در خاتمه می‌گوید: آلرژی قابل درمان نیست اما می‌توان آن را کنترل کرد. از این‌رو توصیه می‌کنم با دوری و یا حضور کمتر در محیط‌هایی که تجمع مواد آلرژن در آنجا زیاد است مانند پارک‌ها و رعایت دقیق توصیه‌های پزشک، این عارضه و علائم آن را کنترل کنید.

پرستو رفیعی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا