روانشناسی

خوب و بد ازدواج‌های فامیلی

ازدواج فامیلی خوب است یا بد؟ شاید این سوال بسیاری از دختران و پسران جوانی باشد که می‌خواهند با یکی از آشنایان و اعضای فامیل ازدواج کنند و از این طرف و آن طرف شنیده‌اند ازدواج فامیلی مشکلاتی دارد. افرادی هم هستند که برای ازدواج فامیلی مزایایی را برمی‌شمارند و این وسط همان دختر و پسر می‌مانند که بالاخره آیا با ازدواج فامیلی می‌توان خوشبخت شد، یا نه؛ و در صورتی که چنین وصلتی صورت گرفت چه نکاتی را باید در نظر داشت.

جام جم سرا: در ازدواج فامیلی، شما در اغلب موارد از نظر تناسب خانوادگی،فرهنگی،اقتصادی و اعتقادی که بسیار مهم هستند مشکلی با خانواده عروس یا داماد نخواهید داشت،چون طبقه خانوادگی‌-اجتماعی فامیل عموما یکسان است و فقط استثنای 10 درصدی وجود دارد که عده‌ای خیلی بالاتر از سطح فامیل یا خیلی پایین‌تر از آن باشند و با یکدیگر در تناسب قرار نگیرند.پس برخی از تناسب‌هایی که ما برای ازدواج نیازمند آنها هستیم در ازدواج‌های فامیلی،خود‌به‌خود وجود دارد.

به نقل از شادباش، تناسب دیگری که حتما باید در ازدواج وجود داشته باشد،تناسب فرهنگی است،یعنی فرهنگ که عبارت است از بایدها و نبایدها و ارزش‌ها و ضدارزش‌های ما باید با همسرمان در تناسب باشد،که در ازدواج فامیلی چنین مشکلی وجود ندارد.در ازدواج فامیلی جنس اعتقادات خانواده از یک نوع است و همین مسئله یعنی نداشتن یک دسته از درگیری‌ها و مشکلات.پس تناسب اعتقادی هم منتفی می‌شود.

آداب و رسوم مشترک داشتن هم تا حد زیادی مشکلات ازدواج های فامیلی را کم می کند.در ازدواج غیرفامیلی ممکن است دو طرف زبان متفاوت،رسم و رسوم و حتی عقاید متفاوتی داشته باشند.راه دور چرا؟دو محله متفاوت از یک شهر ممکن است در شیوه برگزاری مراسم عروسی تشابه نداشته باشند.حالا تصور کنید پای دو فرهنگ،دو شهر مختلف و دو ریشه متفاوت در میان باشد.بنابراین یکی دیگر از محاسن ازدواج فامیلی تشابه در آداب و رسوم است.

• ازدواج فامیلی بد است چون…
با این حال ازدواج فامیلی یک خطر بزرگ دارد.کوچکترین مشکل شما می تواند تبدیل به یک بحران خانوادگی،قهر و جنگ و دعوا بین قوم و خویش شود!چیزی که خیلی از خانواده های عشیره ای یا حتی همین خانواده های معمولی که دختر و پسرشان را با هم وصلت داده اند درگیر آن هستند.

وقتی دو نفر با نسبت فامیلی با هم ازدواج می‌کنند،ارتباط گسترده‌ای پیدا می‌کنند و زمانی که یک اختلاف خانوادگی به وجود می‌آید، ممکن است یکی از زوجین با نیت حل اختلاف از اقوامش حمایت کند و همسرش هم از طرف دیگر حمایت کند.این موضوع نه تنها اختلاف‌ها را حل نمی‌کند بلکه سبب افزایش آن می‌شود و دامنه‌اش به زندگی این زوج هم کشیده می‌شود.

وجه دیگر این مسئله،زمانی که زن و شوهر با هم اختلاف پیدا می‌کنند،نمایان می‌شود.در ازدواج‌های فامیلی،نقش حمایتی خانواده‌ها هنگام اختلاف زن و شوهر بیشتر است و ممکن است مشکل‌ساز شود.البته نمی‌توان قانون کلی صادر کرد و گفت چنین حمایت‌هایی همواره اختلاف‌ها را بیشتر می‌کند.

یکی دیگر از بدی‌هایی که ازدواج فامیلی دارد این است که با ازدواج کردن خانواده ‌ما گسترده‌تر نخواهد شد.در حالی که اگر با یک فرد غریبه ازدواج کنیم،اعضایی جدید به خانواده ما اضافه می‌شود.گسترش روابط و برخورداری از حمایتی گسترده از محاسنی است که با ازدواج فامیلی از آن بی‌بهره می‌مانیم.

علاوه بر این،در ازدواج فامیلی بحث توقعات پررنگ تر است.افراد از اقوام خود خیلی بیشتر از یک غریبه توقع دارند و همین مساله گاهی باعث ایجاد کدورت در زندگی مشترک می شود.

• سایه بیماری روی یک نسل
اما مهم ترین مشکل ازدواج فامیلی را شاید بتوان در مسائل ژنتیکی و تولید نسل دانست.زمانی که یک دختر و پسر که دارای بارهای ژنتیکی مشابه هستند با هم ازدواج کنند،بیماریهای مختلفی که در خانواده وجود داشته در این ژن‌ها وجود دارد و زمانی که این ژن‌ها با هم جمع می‌شود،بیماری‌ها خودشان را نشان می‌دهند.این قضیه خصوصا در مورد بیماریهای روان‌پزشکی بسیار صادق است.اگر زن و شوهری که دارای اختلالات روانی هستند با هم ازدواج کنند،درگیری‌هایی در خانواده ایجاد می‌شود که هم در خانواده و هم در جامعه تبعات مثبتی نخواهد داشت.

در ازدواج های غیرفامیلی نیز ناهنجاری های ژنتیکی دیده می شوند،اما این احتمال حدود 2درصد است.در حالی که امکان وقوع ناهنجاری های مادرزادی در نوزادان ازدواج فامیلی بین 5 تا 11 درصد متغیر است.البته عوامل دیگری هم در این ناهنجاری ها دخیلند.به عنوان مثال نسبت فامیلی پدربزرگها و مادربزرگها و حتی فامیل بودن نسل های قبل تر هم می تواند خطر ابتلا به این ناهنجاری ها را افزایش دهد.

این ناهنجاری ها طیف گسترده ای دارند.شاید مهمترین آنها اختلالاتی باشند که منجر به عقب ماندگی ذهنی می شوند.بیماریهای مختلفی در این دسته حضور دارند.از آن جمله ناهنجاریهای کروموزومی هستند. در بسیاری از موارد این اختلال باعث مرگ جنین می شود و تنها درصد کمی متولد می شوند که آنها نیز با مشکلاتی چون عقب ماندگی روبرویند.

گروه دیگر از این ناهنجاریها،اختلالات تک ژنی هستند.به این معنی که یک ژن خاص باعث بیماری می شود و کروموزوم سالم است.در این موارد ژن معیوب در نسل های قبل نیز وجود داشته و ازدواج فامیلی بروز آن را تسهیل می کند.به عنوان مثال می توان به بیماری تالاسمی اشاره کرد.چنانچه در نسل های قبل افراد یک خانواده صرفاً ناقل یک بیماری بوده اند و خود به آن مبتلا نشده‌اند،ازدواج فامیلی بروز این ژن را در بین فرزندان به مقدار قابل توجهی افزایش می دهد.

در دسته سوم بیماریها معلولیت‌های جسمی قرار می گیرند.این بیماریها نیز در ازدواج فامیلی شیوع بیشتری دارند.از آن جمله انحراف چشم،انسداد روده،اختلال در اندام ها مثل پای پرانتزی و پای چمبری و همچنین نارسایی کبد و قلب.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا