پزشکی و سلامت

خواص گیاه لیمویی

بادرنجبویه گیاهی با بوی لیموست که از خانواده نعناعیان است. این گیاه بومی اروپا، افریقای شمالی و اسیای غربی است اما در سرتاسر جهان رشد می کند.
بادرنجبویه به طور سنتی برای بهبود خلق و خو و عملکرد شناختی مورد استفاده قرار می گیرد اما مزایای آن به همین جا ختم نمی شود. در این مقاله همراه ما باشید تا برخی از مزایای احتمالی این گیاه را با هم مرور کنیم.

تسکین استرس

بادرنجبویه می تواند نشانه های استرس را بهبود ببخشد، به شما در آرام شدن کمک کند و خلق و خویتان را بهتر کند.

یکی از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۴ نشان می دهد مصرف این گیاه باعث بهبود اثرات خلق و خوی منفی در شرایطی که فرد استرس دارد می شود. شرکت کنندگان در این مطالعه که بادرنجبویه مصرف کرده بودند احساس آرامش بیشتری داشتند و حس استرس شان کاهش یافته بود. با اینحال این مطالعه اندازه کوچکی داشت و برای تایید این یافته ها به تحقیقات بیشتری نیاز هست.

چگونه از این گیاه برای کاهش استرس استفاده کنیم؟ ۳۰۰ میلی گرم از بادرنجبویه به شکل کپسول را دوبار در روز مصرف کنید. شما می توانید در دوره های استرسی حاد و شدید از یک دوز ۶۰۰ میلی گرمی استفاده کنید.

کاهش اضطراب

از بادرنجبویه می توان برای کاهش نشانه های اضطراب همچون عصبی بودن و هیجان زده شدن استفاده کرد.

تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۴ خلق و خو و اثرات شناختی غذاهای حاوی این گیاه را بررسی کرده اند. مکمل ها در نوشیدنی ها و ماست به همراه شیرین کننده های طبیعی یا مصنوعی ترکیب شدند. شرکت کنندگان در هر دو گروه اثرات مثبتی بر روی جنبه های مختلف خلق و خو همچون کاهش اضطراب گزارش کردند. اگرچه این موضوع بسیار امیدوارکننده است اما برای تایید دقیق اثرات این گیاه باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

چگونه از بادرنجبویه برای کاهش اضطراب استفاده کنیم؟ ۳۰۰ الی ۶۰۰ میلی گرم از این گیاه را سه بار در روز مصرف کنید. شما می توانید در دوره های اضطرابی شدید دوزهای بالاتری را مصرف نمایید.

بهبود عملکرد شناختی

مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۴ جنبه های مختلف این گیاه در بهبود عملکرد شناختی را مورد بررسی قرار داده است.

از شرکت کنندگان در این مطالعه خواسته شد کارهای شناختی همچون به یاد سپردن، ریاضیات و تمرکز را انجام دهند. نتایج به دست آمده نشان می دهد افرادی که از بادرنجبویه استفاده کرده اند عملکرد بهتری از آن هایی که این گیاه را مصرف نکرده اند دارند.

اگرچه این شرکت کنندگان سطح هوشیاری و عملکرد بالاتری را تجربه کردند اما هنوز ممکن است با گذشت زمان خسته شوند.

ترکیب این گیاه با غذاها می تواند بر روی نرخ جذبش اثر بگذارد. برای تایید همه این موارد به تحقیقات بیشتری نیاز هست.

چگونه از این گیاه برای افزایش قدرت شناختی استفاده کنیم؟ ۳۰۰ الی ۶۰۰ میلی گرم از این گیاه را سه بار در روز مصرف کنید.

کمک به اختلالات خواب

ترکیب بادرنجبویه با سنبل الطیب می تواند بی قراری و اختلالات خواب همچون بی خوابی را تسکین ببخشد.

محققان در یکی از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۶ دریافتند کودکانی که دوز ترکیبی را مصرف می کنند ۷۰ الی ۸۰ درصد نشانه هایشان بهبود یافته است. هم والدین و هم محققان بادرنجبویه را به عنوان درمان خوبی برای این شرایط در نظر گرفتند. برای تایید این یافته ها هنوز هم تحقیقات بیشتری نیاز هست.

چگونه از این گیاه برای بهبود خواب استفاده کنیم؟ یک فنجان چای بادرنجبویه به همراه سنبل الطیب را قبل از خواب بنوشید. می توانید این چای را از عطاری ها یا به صورت آنلاین هم خریداری کنید.

بهبود سوء هاضمه
اگر مدام دردهای شکمی و ناراحتی شکمی دارید، بادرنجبویه می تواند تاثیر مثبتی بر روی گوارش تان داشته باشد.

مطالعه کوچک انجام شده در سال ۲۰۱۰ اثرات یک دسر سرد حاوی این گیاه بر روی گوارش را بررسی کرده است. شرکت کنندگان این مطالعه بعد از خوردن این دسر نشانه هایشان بهتر شده بود. البته برای تایید به مطالعات بیشتری هم نیاز هست.

چگونه از این گیاه برای بهبود مشکلات گوارشی استفاده کنیم؟ یک قاشق چایخوری پودر بادرنجبویه را به یک کاسه بستنی یا اسموتی اضافه کنید و از آن لذت ببرید.

درمان حالت تهوع

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم این گیاه بر روی سیستم گوارش اثر خوبی دارد. بادرنجبویه می تواند احساس حالت تهوع را تسکین ببخشد.

مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۵ نشان می دهد این گیاه برای درمان نشانه های رودی معده ای همچون حالت تهوع مفید است. اگرچه این موضوع امیدوارکننده ای است اما باید محدودیت های مطالعه را هم در نظر داشت. بیشتر مطالعات بر روی مصرف این گیاه به همراه سایر گیاهان تحقیق کرده اند. برای تایید موثر بودن بادرنجبویه باید مطالعات بیشتری انجام شود.

چگونه از این گیاه برای بهبود حالت تهوع استفاده کنیم؟ یک فنجان چای بادرنجبویه را بنوشید. می توانید از چای آماده هم استفاده کنید.

تسکین گرفتگی های دوره قاعدگی

برخی از مطالعات انجام شده نشان می دهد بادرنجبویه می تواند درد و نشانه های دوران قاعدگی را تسکین ببخشد.

مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۵ اثر این گیاه در کاهش شدت گرفتگی ها در ۱۰۰ دختر دبیرستانی را مورد بررسی قرار داد. دخترانی که از این گیاه استفاده کرده بودند شدت نشانه های سندرم پیش از قاعدگی شان کمتر بود. برای تایید این یافته ها به مطالعات بیشتری نیاز هست.

چگونه از بادرنجبویه برای کاهش نشانه های دوران قاعدگی استفاده کنیم؟ ۱۲۰۰ میلی گرم بادرنجبویه را به صورت روزانه مصرف کنید. اینکار به گیاه اجازه می دهد قبل از فرا رسیدن دوره قاعدگی به خوبی جذب سیستم تان شود. برای کاهش نشانه ها در گذشت زمان به مصرف ادامه دهید.

عوارض جانبی

بادرنجبویه می تواند عوارض جانبی زیر را به همراه داشته باشد:

سردرد
ادرار دردآور
افزایش دمای بدن
حالت تهوع
استفراغ
درد شکمی
سرگیجه
خس خس
تحریک پوست
واکنش های آلرژیک

می توانید عوارض جانبی همچون ناراحتی شکمی را با مصرف بادرنجبویه به همراه غذا کاهش دهید. شما می توانید عوارض جانبی را با مصرف کمتر از ۲ گرم بادرنجبویه در روز کاهش دهید.
بادرنجبویه را باید برای دوره کوتاهی مصرف کنید. به عنوان یک قانون کلی بعد از هر سه هفته مصرف یک هفته به خودتان استراحت بدهید. نباید بادرنجبویه را بیشتر از ۴ ماه بدون استراحت مصرف کنید.

اگر موارد زیر را مصرف می کنید حتما با پزشک تان مشورت کنید:

داروهای آب مروارید
داروهای تیروئیدی
مسکن ها
باربیتورات
داروهایی که بر روی سروتونین اثر می گذارند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا