پزشکی و سلامت

خواص ژل زنبورعسل برای بدن

ژل رویال یک ماده ژله ای است که توسط زنبور عسل تولید می شود تا زنبورهای ملکه و جوان از آن تغذیه کند. این ماده اغلب به عنوان مکمل غذایی برای درمان انواع بیماری های جسمی و بیماری های مزمن فروخته می شود. در حالی که از این ماده به وفور در طب سنتی استفاده می شود، اما کاربرد آن در طب غربی هنوز بحث برانگیز است.

در ادامه این مطلب به ۱۲ نمونه از بهترین خواص ژل رویال برای بدن اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.

خواص ژل رویال

حاوی انواع مواد مغذی است

ژله رویال از آب، کربوهیدرات، پروتئین و چربی تشکیل شده است. ترکیب شیمیایی کامل ژله سلول ناشناخته است، اما تأثیرات مثبت آن بر روی سلامتی، بر اساس پروتئین و اسیدهای چرب موجود در این ماده، منحصر به فرد است. این ماده شامل ۹ گلیکوپروتئین و دو اسید چرب است.

ژله رویال همچنین حاوی چندین ویتامین از ویتامین های گروه B و مواد معدنی است. با این حال، ترکیب مواد مغذی در این ماده، بین برندهای مختلف، به صورت قابل توجه ای، متفاوت است. بعضی از ویتامین های موجود در ژل رویال شامل موارد زیر می شوند:

  • تیامین (B1)
  • ریبوفلاوین (B2)
  • اسید پانتوتنیک (B5)
  • پیریدوکسین (B6)
  • نیاسین (B3)
  • اسید فولیک (B9)
  • اینوزیتول (B8)
  • بیوتین (B7)

این مواد مغذی ممکن است برخی از خواص این ماده را تامین کنند، اگر چه به تحقیقات بیشتری در مورد این ماده منحصر به فرد نیاز می باشد.

می تواند اثرات آنتی اکسیدان و ضد التهابی در بدن داشته باشد

ادعا می شود که ژله رویال می تواند به طور گسترده ای، التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد. در آزمایش های متعدد و مطالعات حیوانی مشخص شده است که اسیدهای آمینه خاص، اسیدهای چرب و ترکیبات فنلی موجود در ژل رویال،  اثرات آنتی اکسیدانی قوی در بدن دارند.

علاوه بر این، مطالعات متعددی نشان داده اند سلول های ایمنی درمان شده با ژل رویال، دارای مقادیر کمتری از مواد شیمیایی ضد التهابی هستند. در حالی که این نتایج امیدوار کننده است، اما هیچ کدام بر روی انسان انجام نشده اند. برای نتیجه گیری قطعی در مورد درمان التهاب با ژل رویال، به داده های بیشتری نیاز است.

ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تحت تاثیر قرار دهد و سطح کلسترول را کاهش دهد

مطالعات حیوانی و انسانی نیز نشان می دهند که ژل رویال ممکن است بر کلسترول تاثیر مثبت داشته و در نتیجه باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی شود. اگرچه مکانیزم دقیق این تاثیر گذاری هنوز معلوم نیست، اما پروتئین های خاصی که در این ژل وجود دارد ممکن است به کاهش کلسترول کمک کنند.

یک مطالعه ۱۲ هفته ای نشان داد که خرگوش های مصرف کننده از این ماده، کلسترول کل و کلسترول LDL شان به ترتیب ۲۸٪ و ۲۳٪ کاهش پیدا کرد. به همین ترتیب، یک مطالعه ی انسانی یک ماهه نشان داد که کلسترول کل و بد در افرادی که حدود ۳ گرم ژل رویال در روز مصرف می کنند ۱۱٪ و ۴٪ کاهش پیدا می کند.

برعکس، یکی از مطالعات انسانی، تفاوت معنی داری در میزان کلسترول بین شرکت کنندگان تحت درمان با ژل رویال و کسانی که  پلاسبو مصرف کرده بودند را نشان نداد. در حالی که این مطالعات امیدوار کننده هستند، اما برای درک بهتر تاثیر این ژل بر روی سلامت قلب، تحقیقات بیشتری لازم است.

در درمان زخم و ترمیم پوست نقش دارد

ژل رویال وقتی به صورت خوراکی و موضعی استفاده می شود ممکن است از بهبود زخم و دیگر بیماری های التهابی پوست حمایت کند. این خاصیت ژل رویال به اثر ضد باکتری آن باز می گردد که می تواند زخم را تمیز و آزاد از عفونت کند.

یک مطالعه حیوانی نشان داد که مصرف این ژل توسط موش ها موجب افزایش تولید کلاژن در بدن می شود. کلاژن یک پروتئین ساختاری است که برای تولید سلول های پوستی ضروری است. مطالعات آزمایشگاهی نشان دادند که ظرفیت ترمیم بافت در سلول های انسانی که توسط این ژل تغذیه می شوند، به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

برعکس، مطالعه اخیر انسانی هیچ تفاوتی در بهبود زخم بین گروه کنترل و کسانی که از این ماده استفاده کرده بودند، نشان نداد. بنابراین به تحقیقات بیشتری برای تایید اثر بخشی ژل رویال در بهبود زخم و ترمیم بافت مورد نیاز است.

پروتئین های خاص این ماده می توانند فشار خون را کاهش دهند

ژل رویال ممکن است از طریق کاهش فشار خون، از قلب و سیستم گردش خون محافظت کند. چندین مطالعه آزمایشگاهی نشان می دهد که پروتئین های خاصی در این ژل، سلول های ماهیچه های صاف را در رگ ها و شریان ها شانه می کنند، در نتیجه فشار خون پایین می رود.

یک مطالعه حیوانی مکمل ژل رویال را با سایر مواد مشتق شده از زنبور عسل مورد بررسی قرار داد. این مطالعه کاهش قابل توجهی فشار خون را در موش ها، با مصرف این ژل تایید کرد. با این وجود انجام تحقیقات بیشتر برای درک ارتباط ژل رویال با فشار خون ضروری است.

با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب، میزان قند خون را تنظیم می کند

ژل رویال همچنین می تواند با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب، کنترل قند خون و حساسیت به انسولین را بهبود بخشد. مطالعات متعدد حیوانی، افزایش حساسیت به انسولین و اثر محافظتی این ماده را بر روی پانکراس، کبد و بافت تولیدی در موش های چاق و دیابتی درمان شده نشان داد.

یک مطالعه کوچک انسانی شش ماهه نیز نشان داد که میزان قند خون ناشتا در افراد سالم مصرف کننده از این ژل به صورت روزانه ۲۰ درصد کاهش یافته است. با این حال، پژوهش های موجود در این زمینه محدود است.

خواص آنتی اکسیدانی آن می تواند عملکرد مغز را بهبود دهد

ژل رویال ممکن است عملکرد مغز را افزایش دهد. یک مطالعه نشان داد که موش های تحت استرس و درمان شده با ژل رویال، در مقایسه با گروه شادهد دارای سطوح پایین تری از هورمون های استرس بوده و سیستم عصبی قوی تری دارند.

یک مطالعه جداگانه نیز نشان داد که مصرف این ماده منجر به بهبود حافظه و کاهش علائم افسردگی در موش ها می شود. مطالعه دیگری نیز نشان داد که موش های تحت درمان با ژل رویال قادر به حذف برخی از ذخایر شیمیایی خاص در مغز مرتبط با بیماری آلزایمر هستند.

اکثر این مطالعات تأثیر محافظتی این ماده بر روی مغز و بافت عصبی را به ظرفیت آنتی اکسیدانی آن مرتبط می دانند. اگرچه این داده ها دلگرم کننده است، اما تحقیقات انسانی بیشتری برای تایید آن ها مورد نیاز است.

می تواند خشکی مزمن چشم ها را درمان کند

ژل رویال می تواند خشکی چشم را کاهش دهد. یک مطالعه حیوانی و یک مطالعه انسانی نشان دادند که مصرف این ژل به صورت خوراکی موجب بهبود خشکی چشم می شود. نتایج نشان می دهند که این ماده مشتق شده از زنبور عسل می تواند ترشح اشک را از غدد دهلیزی در چشم افزایش دهد.

هیچ اثرات نامطلوبی نیز در این مطالعات مشاهده نشد. بنابراین، ژله رویال می تواند به عنوان یک راه حل کم خطر برای درمان خشکی مزمن چشم ها استفاده شود. به یاد داشته باشید که نمونه این داده ها بسیار کوچک است. بنابراین برای تایید آن ها به تحقیقات بیشتری نیاز است.

می تواند از طریق ابزارهای مختلفی اثرات ضد پیری در بدن داشته باشد

ژل رویال می تواند روند پیری را چندین بار کندتر کند.

مطالعات اندکی نشان داده اند که موش های مصرف کننده از این ماده با افزایش طول عمر و بهبود عملکرد شناختی مواجه هستند. ژل رویال گاهی اوقات در محصولات مراقبت از پوست برای حمایت از جوانسازی این اندام، به کار برده می شود.

تحقیقات حیوانی نشان داده اند که ژل رویال ممکن است از افزایش تولید کلاژن و محافظت از آسیب پوستی ناشی از تابش اشعه UV، حمایت کند. از آنجایی که تحقیقات انسانی در مورد اثرات ضد پیری ژل رویال خوراکی یا موضعی کافی نیست، به مطالعات بیشتری نیاز است.

از سیستم ایمنی پشتیبانی می کند

ژل رویال ممکن است پاسخ ایمنی بدن به باکتری ها و ویروس های خارجی را افزایش دهد. MRJPs و اسیدهای چرب در ژل رویال برای تقویت فعالیت ضد باکتریایی که می تواند بروز عفونت را کاهش و از عملکرد ایمنی حمایت کند، مفید است.

با این حال، اکثر داده های قابل دسترسس، محدود به تحقیقات حیوانی و آزمایشگاهی هستند. بنابراین، برای تأیید این اثرات، مطالعات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

اثرات جانبی درمان سرطان را کاهش می دهد

شیمی درمانی و سایر درمان های سرطان با عوارض جانبی منفی، از جمله نارسایی قلبی، التهاب و مشکلات گوارشی (GI) همراه هستند. ژل رویال ممکن است برخی از عوارض جانبی منفی مرتبط با برخی از درمان های سرطان را کاهش دهد.

یک مطالعه نشان دهنده کاهش قابل توجهی در آسیب های قلبی ناشی از شیمی درمانی در موش های مصرف کننده از ژله رویال بود.

یک مطالعه انسانی بسیار کوچک نیز نشان داد که مصرف موضعی این ژل ممکن است از بروز موکوزیت جلوگیری کند. این شرایط یکی از عوارض جانبی ناشی از درمان سرطان است که باعث زخم های دردناک در دستگاه گوارش می شود.

ممکن است علائم خاصی از یائسگی را درمان کند

ژل رویال همچنین ممکن است علائم مربوط به یائسگی را درمان کند. یائسگی باعث کاهش هورمون های موجود در گردش خون می شود و با عوارض جسمی و روانی مانند درد، اختلال حافظه، افسردگی و اضطراب همراه است.

یک مطالعه مصرف این ژل را برای کاهش افسردگی و بهبود حافظه در موش های یائسه موثر دانست. مطالعه دیگری که بر روی ۴۲ زن یائسه انجام شد نشان داد که مصرف ۸۰۰ میلی گرم ژل رویال در روز به مدت ۱۲ هفته در کاهش درد و اضطراب مؤثر است.

به خاطر داشته باشید که در مورد این موضوع نیز به تحقیقات بیشتری نیاز است.

دوز مصرف مکمل حاوی این ژل

از آنجا که تحقیقات انجام شده بر روی مکمل حاوی این ماده نسبتا محدود است، دوز توصیه شده قطعی برای مصرف ژل رویال مشخص نشده است. این ژل در حالت طبیعی و مکمل خود یک ماده ژل مانند یا در فرم پودر یا کپسول است. تحقیقات انجام شده اخیر، تاثیر مصرف ۳۰۰ الی ۶۰۰۰ میلی گرم از این ماده در روز را مورد بررسی قرار داده اند

ژل رویال را می توان به صورت موضعی روی پوست استفاده کرد و گاهی اوقات در محصولات مراقبت از پوست وجود دارد.

اگر قبلا از این ژل استفاده نکرده اید بهتر است برای جلوگیری از واکنش های شدید آلرژیک و عوارض جانبی از دوز بسیار کم شروع کنید.

خطرات و عوارض جانبی

این ماده برای اکثر افراد بی خطر است. اما افراد مبتلا به آلرژی به نیش زنبور، گرده و دیگر آلرژن های محیطی باید با احتیاط از آن استفاده کنند. برخی از آلاینده های محیطی مانند آفت کش ها در ژل رویال یافت می شوند و می توانند منجر به واکنش های آلرژیک شوند.

در حالی که استفاده از این ژل به احتمال زیاد برای اکثر افراد خطرناک نیست، اما گاهی اوقات علائم زیر گزارش شده است:

  • آسم
  • آنافیلاکسی
  • درماتیت تماسی

برخی از این واکنش های شدید حتی می توانند مرگبار باشند.

نکته آخر

این محصول زنبور عسل، متفاوت از عسل است. این ماده از قرن ها پیش تا کنون به عنوان یک درمان جایگزین برای انواع بیماری های جسمی و روحی به کار می رود. تا به امروز، بسیاری از ادعاهای مرتبط با خواص ژل رویال هنوز ثابت نشده اند. بخش عمده ای از تحقیقات موجود محدود به مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی یا مطالعات انسانی هستند.

مصرف ژله رویال ۱۰۰٪ بدون خطر نیست. گاهی اوقات عوارض جانبی جدی نظیر آنافیلاکسی را به وجود می آورد.

اگر چه تحقیقات در حال حاضر امیدوار کننده هستند، اما به تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه ژل رویال ممکن است برای بدن خواص داشته باشد، نیاز داریم.

مجله اینترنتی زندگی سالم

فرشته موسی پور

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا