پزشکی و سلامت

خلط گلو را جدی بگیریم

 

خلط گلو عارضه‌ای که سیستم دفاعی بدن را دخیل می‌سازد.

حمید عمادی متخصص عفونی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به این که دو عامل مهم التهاب ریه و سینوس‌ها در ایجادخلط گلو مؤثر است، اظهار کرد: وجود فضاهای خالی و ناهموار در ریه و سینوس‌ها محل مناسبی برای تجمع میکروب‌ها است.

در چنین مواقعی سیستم ایمنی و دفاعی بدن یا گلبول سفید به جنگ میکروب‌ها می‌روند. بقایا و جنازه گلبول‌های سفید و میکروب‌ها پس از مبارزه باعث ایجاد خلط در گلو می‌شود.

وی افزود: به طور معمول پس از تنفس و دریافت هوای سرد در ریه‌ها هوای سرد وارد سینوس‌ها می‌شود و پس از فرآیندی تبدیل به هوای گرم و سپس وارد ریه‌ها و سلول‌های دیگر می‌شود. اگر اختلالی در سینوس ها ایجاد شود و هوا گرم نشود فضاهای خالی و ناهموار در ریه و سینوس‌ها تبدیل به محل مناسبی برای تجمع میکروب‌ها می‌شود.

عمادی تصریح کرد: در صورتی که سینوس‌ها و ریه‌ها دچار التهاب شوند اگر جاد باشد باعث ایجاد تب، سردرد و گرفتگی ریه و سینوس‌ها می‌شود و اگر مزمن باشد باعث تجمع میکروب‌ها و ایجاد چرک یا خلط در گلو می‌شود.

این متخصص عفونی تأکید کرد: افراد سیگاری که در طولانی مدت از مواد دخانی استفاده می‌کنند. این امر باعث تخریب یافت ریه و سینوس‌ها می‌شود و به مرور زمان میکروب‌ها در جاهای خالی و تخریب شده تجمع می‌کنند سیستم ایمنی آنها با میکروب‌ه مبارزه می‌کند و باعث خلط در گلو این افراد می‌شود.

وی افزود: بر اثر بروز بیماری‌های برونشیت مزمن، عفونت‌های مزمن ناحیه سینوس‌ها، ایجاد خلل و خرج، صافی یا جاهای خالی، ناهمواری‌ها در کف جدار سینوس‌ها و صافی سطوح آن میکروب‌ها در این محل تجمع می‌کنند و بدن بیمار اقدام به مبارزه که بیشتر هنگام خواب شبانه و شب تا صبح اتفاق می‌افتد، می‌کند و باعث خلط ریه، گلو و بینی پس از بیدار شدن و هنگام صبح می‌شود.

عمادی در پایان گفت: درمان خاصی برای بیماری‌های مزمن ریوی و سینوس‌ها و خلط گلو وجود ندارد.

اما به طور عمده می‌توان از دو روش آندوسکوپی ریه و سینوس‌ها برجستگی‌های ایجاد شده را تراشید تا میکروب‌ها در آن محل نتوانند تجمع کنند و یا آب نمک روزی 1 تا 3 بار بینی را شست و شو شود تا ترشحات تا حدودی درمان شود، اما به طور قطع این عارضه درمان خاصی ندارد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا