آرایش و زیبایی

خلاصي از شر دانه‌هاي سرسياه

 

درمان-جوش-صورتما اغلب در مورد دانه‌هاي سرسياه صحبت مي‌كنيم و مي‌دانيم كه آنها روي زيبايي تأثير مي‌گذارند، ولي متأسفانه اطلاعاتمان در مورد چگونگي شكل‌گيري اين دانه‌ها و راه‌هاي مقابله با آنها بسيار كم است و فقط تصور مي‌كنيم كه با فشاردادن آنها مي‌‌توانيم از شر آنها خلاص شويم.

دانه‌هاي سرسياه چه هستند؟
دانه‌هاي سرسياه و يا كومدون‌هاي سياه پوستي، ناشي از رسوب بيش از حد چربي روي سطح پوست مي‌باشند. هنگامي كه سلول‌هاي مرده پوست و سبوم يا همان چربي اطراف ريشه مو در نزديك به سطح پوست تجمع مي‌كنند، دانه‌هاي سرسياه تشكيل و به تدريج بر اثر تماس با هوا سفت و خشن مي‌شوند. تشكيل آنها به عوامل مختلفي بستگي دارد، از جمله: توليد چربي بيش از حد طبيعي در پوست ترشح بيش از حد هورمون‌هاي مردانه (آندروژن‌ها) استفاده از محصولات آرايشي متفاوت و تركيب آنها با چربي پوست رطوبت و آلاينده‌هاي زيست‌محيطي استرس آلرژي

درمان‌ خانگي
براي حذف اين دانه‌ها از روي پوست، نوارهاي دارويي در برخي داروخانه‌ها فروخته مي‌شوند كه با چسباندن و سپس كندن آنها از روي پوست تا حدي از شر اين دانه‌ها خلاص مي‌شويد، ولي در صورت تمايل به استفاده از روش‌هاي خانگي و طبيعي شيوه‌هاي متفاوتي نيز وجود دارند. ميزان اثربخشي اين روش‌ها در افراد مختلف متفاوت بوده و براي افرادي‌كه پوست حساس و آسيب‌پذير دارند توصيه نمي‌گردد. مقدار كمي عسل گرم شده را روي پوست خود قرار دهيد و پس از اينكه دانه‌هاي سرسياه كمي شل شدند، با كمي فشار آنها را به بيرون برانيد. دو قاشق غذاخوري بلغور جوي دوسر، سه قاشق غذاخوري ماست و يك قاشق غذاخوري آب‌ليمو و يك قاشق چايخوري روغن زيتون را با يكديگر مخلوط كنيد و آن را روي ناحيه مورد نظر قرار دهيد و پس از 7 تا5 دقيقه بشوييد. مخلوط آبليمو، روغن بادام و گليسيرين و قرار دادن آن به مدت 5 دقيقه بر روي پوست، از روش‌هاي خلاصي از شر دانه‌هاي سرسياه است. قرار دادن پوست خيار به مدت 25 دقيقه بر روي پوست نه تنها دانه‌هاي سرسياه را مي‌تواند پاك ‌كند، بلكه لكه‌هاي پوستي ناشي از آكنه را نيز كمرنگ مي‌كند. يك خمير از دانه‌هاي آسياب شده شنبليله و آب تهيه كنيد و آن را هر شب به مدت5 الي 10 دقيقه روي پوست خود قرار دهيد و سپس با آب گرم بشوييد. دو قاشق چايخوري بي‌كربنات سديم را در سه تا چهار فنجان آب‌جوش بجوشانيد و يك حوله تميز را با آن مرطوب كنيد و روي پوست خود قرار دهيد. اين عمل را پنج تا شش بار در روز تكرار كنيد. بادام پودر شده را با كمي آب و گلاب مخلوط كرده و روي لكه‌ها قرار دهيد و پس از چند دقيقه با آب ولرم بشوييد. 3 قاشق غذاخوري عسل را با يك قاشق مرباخوري دارچين مخلوط كرده و روي پوست قرار دهيد.

روش‌هاي پيشگيري
قبل از اشاره به روش‌هاي پيشگيري ، بايد گفت كه علت اصلي ايجاد اين لكه‌ها تجمع سلول‌هاي مرده در سطح پوست ،مسدود شدن روزنه‌ها، همراه بازيادي توليد چربي در پوست است. بنابراين تميز كردن صحيح پوست در پيشگيري از ايجاد آنها موثر است. هيچ‌گاه شب با آرايش نخوابيد و حتماً قبل از خوابيدن پوست خود را تميز كنيد. البته توجه داشته باشيد كه تميز كردن بيش از حد پوست (بيشتر از روزي دوبار) نيز موجب تحريك و ترشح بيش از حد چربي و تشديد دانه‌هاي سرسياه مي‌شود. استفاده از يك صابون و پاك كننده ملايم نيز بسيار مهم است؛ به خصوص در افراد مستعد آكنه، زيرا موجب حذف سلول‌هاي مرده از روي پوست مي‌شود. هميشه آب زيادي بنوشيد و پوست خود را هيدراته نگه داريد. خوردن غذاهاي چرب و استفاده از كرم‌ها با پايه چرب را به‌طور كلي فراموش كنيد. دوش آب گرم و بخار موجب شل شدن چربي محل و باز شدن روزنه‌هاي مسدود پوست مي‌شود. لايه‌برداري نيز روش خوبي براي كاهش تشكيل سلول‌هاي مرده پوست است. فقط توجه داشته باشيد كه لايه‌برداري بايد ملايم باشد و حتماً زيرنظر افراد حرفه‌اي انجام شود و پس از انجام آن نيز به مراقبت‌هاي خاص پوستي نياز خواهيد داشت. دانه‌هاي سرسياه و همچنين سرسفيد پايه اصلي تشكيل آكنه و جوش هستند؛ بنابراين با خلاص شدن از آنها مي‌توان از ابتلا به آكنه و جوش پيشگيري كرد.

منبع: دنیای سلامت

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا