اجتماعی

خطرات لامپ های کم مصرف را بدانید

 

لامپعارضه اصلی لامپ‌های فلورسنت، تشعشع پرتوهای فرابنفش است.کارشناس بهداشت محیط و پرتوهای معاونت امور بهداشتی آذربایجان‌غربی گفت: مواجهه با پرتوهای ماورای بنفش که از لامپ‌های کم مصرف ساطع می‌شود موجب آسیب رساندن به پوست، چشم و ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

حجت کارگر عنوان کرد: عمده ترین منبع طبیعی پرتوهای ماورای بنفش، تشعشعات خورشید هستند و در این راستا مهمترین و متداولترین روش مصنوعی تولید پرتوهای ماورای بنفش نیز استفاده از لامپ‌های کم مصرف است که از خود بخار جیوه تولید می‌کنند.

وی افزود: پرتوهای ماورای بنفش از یک سو برای بدن لازم است و کمبود آن باعث کمبود ویتامین D در بدن و ایجاد بیماری نرمی استخوان می‌شود و از سوی دیگر چنانچه مقدار پرتو دریافتی کنترل نشود می‌تواند عوارض زیان باری برای سلامت اشخاص داشته باشد.

کارشناس معاونت امور بهداشتی آذربایجان‌غربی با اشاره به سایر عوارض نامطلوب لامپ‌های کم مصرف برای انسان، گفت: عارضه اصلی لامپ‌های فلورسنت، تشعشع پرتوهای فرابنفش است که در برخی از افراد حساس یا مبتلا به بیماری‌های پوستی باعث تشدید علایم و یا آسیب به پوست می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که از شکستن لامپ‌های فلورسنت یا کم مصرف باید به شدت پرهیز کرد، توضیح داد: قطعات شکسته لامپ‌ها و به ویزه لامپ فلورسنت مثل مهتابی و کم مصرف پس از شکسته شدن موجب انتشار بخار جیوه به داخل هوا شده و سمی هستند. نفوذ جیوه به محیط اطراف تهدیدی برای سلامت انسان محسوب می‌شود، چون جیوه بر روی سیستم عصبی بدن و مغز تاثیر مضری دارد و حتی موجب بروز اختلالات به ویژه در کودکان می‌شود.

کارگر با اشاره به بهترین محل‌های استفاده از لامپ‌های کم مصرف، گفت: بهتر است در محل‌هایی که افراد مدت طولانی در آنجا حضور دارند از این لامپ‌ها استفاده نشود و در عوض در مکان‌های عبور و مرور، راهروها، پارکینگ‌ها و دستشویی‌ها از این نوع لامپ‌ها استفاده شود.

وی تاکید کرد: تا آنجا که می‌توان باید لامپ‌های کم مصرف را در حباب شیشه‌ای قرار داد و در این راستا لامپ های کم مصرف باید دورتر از بدن انسان و با فاصله بیشتری به کار رود بنابراین لامپ‌های رشته‌ای می‌توانند منبع نور بهتری از لامپ‌های فلورسنت باشند.

منبع : ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا