آرایش و زیبایی

خطرات دستکاری آکنه و جوش صورت چیست؟ رابطه لوازم آرایش با جوش زدن

رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی با بیان این که افراد مبتلا به آکنه از دستکاری جوش ها خودداری کنند؛ گفت: این کار علاوه بر ایجاد زخم و خراشیدگی روی پوست؛ جوش ها را از حالت استریل خارج می کند.

دکتر محمدعلی نیلفروش زاده در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این مطلب اظهار داشت: همچنین استفاده از موارد آرایش نامناسب،کرم های مرطوب کننده ویا ضد آفتاب های معمولی می تواند سبب تشدید آکنه ومقاومت درمان جوش شود .

وی توصیه کرد: هرگز جوش ها را فشار ندهید و آنها را دستکاری نکنید. زیرا این کارها فقط به قرمز تر و ملتهب تر شدن جوش ها منتهی می شوند. و باکتری ها و چربی هایی که باعث ایجاد این جوش ها شده اند در دیگر قسمت های صورتتان پخش می شوند . همچنین بعضی مواقع این دستکاری ها به زخم شدن و جا گذاشتن روي صورت منجر می شوند.

به گفته فوق تخصص پوست؛ مو و زیبایی، راهکارهای درمانی جهت تخلیه کامل و درمان جوش های چرکی وجود دارد که توسط پزشک منحصص قابل انجام است.

خوددرمانی عواقبی دارد؟

وی با بیان این که افرادی كه زیاد جوش می‌زنند باید برای درمان حتما باید به پزشک مراجعه كنند و از خوددرمانی بپرهیزند؛ افزود: زیرا جوش‌ها شكل‌های مختلفی دارند. بعضی از آنها بسیار ملایم، برخی متوسط و بعضی بسیار شدید و هر كدام از آنها هم درمان‌های متفاوتی دارند.

وی تأکید کرد: بالاخره روزی تمام این جوش‌ها بهبود پیدا می‌كنند اما وضعیت صورت بعد از اتمام دوره جوش حائز اهمیت است.

وی بسیاری از نازیبایی‌ها، اسكارها، لك‌ها و بدشكلی‌هایی كه روی پوست باقی مانده‌اند را ناشی از دستكاری،‌ خوددرمانی و عدم استفاده از داروهای مناسب برشمرد.

نیلفروش زاده بیان کرد: البته عوارضی مانند لك یا فرورفتگی‌های ایجاد شده روی پوست و… به شدت آكنه‌هاهم بستگی دارد. در موارد متوسط تا شدید اغلب عمق ضایعه‌ها زیاد و عوارض آنها با جوش‌های ملایم و ریز متفاوت است.

به گفته وی برخی از افراد برای درمان جوش‌هایشان با مراجعه به داروخانه قصد تهییه دارویی برای درمان آن دارند در حالی که این كار به شدت اشتباه است. زیرا گاهی جوش‌های در ظاهر خفیف اما جایشان می‌ماند یا ایجاد فرورفتگی می‌كنند .بنابراین از همان ابتدای بروز جوش‌ها برای درمان و جلوگیری از فعالیت آنها باید به پزشک مراجعه شود تا صورت خراب نشود؛ اما متاسفانه بسیاری از افراد ابتدا هر كاری كه خود صلاح بدانند انجام می‌دهند و بعد وقتی نتیجه نمی‌گیرند یا پوستشان خراب می‌شود به متخصص مراجعه می‌كنند.

رابطه جوش زدن و استفاده از لوازم آرایش

رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی تأکید کرد: افراد دارای پوست چرب و جوش باید از کرم پودر؛مرطوب کننده و حتی ضد آفتاب های فاقد چربی استفاده نمایند.

وی افزود: این محصولات باید غیر آکنه زا و غیر کومدون زا باشند؛ همچنین مواد آرایشی را باید روزی دوبار از صورت خود با آب و یا شیر پاکن های فاقد چربی و سازگار با پوست چرب پاک شود.

نیلفروش زاده به شفا آنلاین گفت: کرم پودرهای رنگی فاقد چربی می توانند قرمزی پوست را از نظر مخفی کنند. در صورت لزوم از مارکی استفاده شود که باعث التهاب پوستی نشود.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا