پزشکی و سلامت

خطرات آشپزی با فویل

فویل آلومینیومی وسیله ای است که در همه آشپزخانه ها یافت می شود و در آشپزی ها مورد استفاده قرار می گیرد. برخی معتقدند استفاده از فویل آلومینیومی در پخت و پز ممکن است موجب شود آلومینیوم در غذا نفوذ کرده و در نتیجه به سلامتی بدن آسیب برساند. اما گروهی نیز معتقدند استفاده از فویل آلومینیومی ضرری ندارد. در این مطلب به خطرات احتمالی استفاده از فویل آلومینیومی اشاره خواهد شد و به این سوال پاسخ خواهیم داد که استفاده هر روزه از فویل آلومینیومی بی ضرر است یا خیر؟

فویل آلومینیومی چیست؟

فویل آلومینیومی یا فویل حلبی یک کاغذ نازک و درخشان ساخته شده از آلومینیوم است. این فویل ها از ورقه های بزرگ رول شده آلومینیوم ساخته شده اند که نازکی آن کمتر از ۰/۲ میلی متر است. این فویل ها به صورت های مختلفی در صنایع از جمله در بسته بندی، عایق و حمل و نقل استفاده می شود. همچنین در تمام سوپر مارکت ها نیز برای مصارف خانگی در دسترس است. از فویل های آلومینیومی در خانه به منظور بسته بندی غذا استفاده می شود از جمله به عنوان روکش غذا یا پیچیدن فویل دور مواد غذایی چون گوشت تا رطوبت خود را حین پختن از دست ندهند. علاوه بر این از فویل آلومینیومی برای نگهداشتن مواد غذایی چون سیب زمینی استفاده می شود تا حین پخته شدن فرم خود را از دست ندهند. در نهایت از این فویل ها برای سطح اجاق گاز و میله های آهنی آن استفاده می شود تا از به جا ماندن لکه های غذا جلوگیری شود.

غذاهایی که آلومینیوم دارند

آلومینیوم یکی از فلزات فراوان بر روی کره زمین است. آلومینیوم در طبیعت در عناصر دیگری چون فسفات و سولفات موجود در خاک، سنگ و خاک رس یافت می شود. علاوه بر این در ذرات کوچک موجود در هوا، آب و غذای شما نیز موجود است. در واقع آلومینیوم در بیشتر غذاها از جمله میوه، سبزیجات، گوشت، ماهی و فرآورده های لبنی یافت می شود.

بعضی مواد غذایی مانند برگ چای، قارچ، اسفناج و تربچه بیش از سایر مواد غذایی ذخیره آلومینیوم در خود دارند. علاوه بر این بخشی از آلومینیومی که مصرف می کنیم نیز از مواد افزودنی موجود در غذاهای فرآوری شده می باشد. این مواد شامل نگهدارنده ها، رنگ خوراکی و قوام دهنده ها می باشند. لازم به ذکر است که آلومینیوم موجود در مواد غذایی فرآوری شده بیش از غذاهای خانگی است. میزان آلومینوم موجود در غذاهایی که مصرف می کنیم به عوامل مختلفی بستگی دارند از جمله:

  • جذب غذا: نحوه جذب غذا و نگهداشتن آلومینیوم موجود در غذا
  • خاک: آلومینیوم موجود در خاکی که مواد غذایی در آن رشد کرده اند
  • بسته بندی: اگر غذا در بسته بندی های آلومینیومی بسته بندی و ذخیره شده باشد
  • مواد افزودنی: میزان مواد افزودنی موجود در غذا

علاوه بر این، با مصرف داروهایی که مقداری آلومینیوم دارند مانند آنتی اسیدها، می توانند وارد بدن شوند. آلومینیوم موجود در غذاها و داروها چندان مشکل ساز نمی تواند باشد چرا که میزان اندکی از آلومینیوم آنها جذب بدن می شود. به هر حال مقداری از آلومینیوم به صورت ادرار یا مدفوع دفع می شود و میزان کم آلومینیوم هم که در بدن باقی می ماند چندان خطرناک نیست.

پخت و پز با فویل آلومینیومی میزان آلومینیوم غذا را بیشتر می کند

بیشتر جذب آلومینیوم از طریق غذاهاست. مطالعات نشان داده است که فویل های آلومینیومی، ظروف و وسایل آشپزی می توانند آلومینیوم را وارد غذا بکنند. بنابراین مصرف میزان آلومینیوم بیشتر می شود. اما میزان آلومینیومی که از طریق استفاده از فویل آلومینیومی وارد غذا می شود به چند عامل بستگی دارد:

  • دما: آشپزی در دمای بالا
  • غذاها: غذاهایی که اسید بالایی دارند مانند گوجه فرنگی، کلم و ریواس
  • برخی افزودنی ها: استفاده از نمک و فلفل در پخت غذا

در کل، میزان آلومینیومی که حین پخت و پز به غذا منتقل می شود متفاوت است. مثلا مطالعه ای نشان داده است پختن گوشت قرمز با فویل آلومینیومی می تواند آلومینیوم موجود در غذا را بین ۸۹ تا ۳۷۸ درصد افزایش دهد. این مطالعات در خصوص خطرات استفاده مداوم از فویل آلومینیومی در پخت و پز هشدار می دهند. این در حالی است که گروهی دیگر از محققان معتقدند میزان اندک آلومینیوم موجود در فویل آلومینیومی مشکل ساز نیست.

خطرات بالقوه استفاده زیاد از آلومینیوم برای سلامتی

میزان آلومینیوم موجود در غذاهایی که به صورت روزانه استفاده می کنیم برای سلامتی مضر نیست چرا که مقداری از آن از بدن دفع می شود. با این حال، آلومینیوم موجود در مواد غذایی می تواند یک فاکتور بالقوه در پیشرفت بیماری آلزایمر باشد. بیماری آلزایمر یک اختلال عصبی است که با از بین رفتن سلول های مغزی ایجاد می شود. بیماران مبتلا به آلزایمر حافظه خود را از دست می دهند و عملکرد مغز آنها کاهش پیدا می کند. علت اصلی این بیماری مشخص نیست اما هم ژنتیک و هم فاکتورهای زیست محیطی که می تواند به مغز آسیب برساند، در ایجاد این بیماری موثرند. در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر میزان زیادی آلومینیوم موجود است. گرچه رابطه مستقیمی بین مصرف داروهای حاوی آلومینیوم مانند آنتی اسیدها و آلزایمر دیده نشده اما مشخص هم نیست که آلومینیوم موجود در غذا علت این بیماری باشد. اما این احتمال وجود دارد که مصرف زیاد غذاهای آلومینیومی، بیماری های مغزی مانند آلزایمر را تشدید کنند. علاوه بر تاثیر غذاهای آلومینیومی بر بیماری های مغزی، بر بیماری هایی مانند التهاب روده نیز تاثیرگذار است. با این وجود شواهدی نیز تا به حال در خصوص رابطه مستقیم غذاهای آلومینیومی با ابتلا به بیماری التهاب روده موجود نیست.

چگونه در آشپزی خود آلومینیوم کمتری استفاده کنیم؟

حذف آلومینیوم از غذاهایی که مصرف می کنیم غیرممکن است اما می توان مقدار آن را کاهش داد. سازمان سلامت جهانی و سازمان غذا و دارو اعلام کرده اند که هفته ای کمتر از ۲ میلی گرم آلومینیوم در هر یک کیلوگرم وزن بدن، نمی تواند مشکل ساز باشد. سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا با یک تخمین محافظه کارانه تر کمتر از ۱ میلی گرم در هر یک کیلوگرم وزن را برای یک هفته در نظر گرفته است. اما بیشتر افراد کمتر از این میزان را مصرف می کنند.

اقداماتی که می توانید برای استفاده کمتر از آلومینیوم در جریان آشپزی خود به کار ببرید، شامل موارد زیر است:

  • از آشپزی با دمای بالا بپرهیزید: تا جایی که ممکن است غذا را در دمای پایینتر بپزید.
  • کمتر از فویل آلومینیومی استفاده کنید: در پخت و پزهای خود کمتر از فویل آلومینیومی استفاده کنید به خصوص در مورد مواد غذایی اسیدی مانند گوجه فرنگی و لیمو.
  • از ظروف غیر آلومینیومی استفاده کنید: در پخت غذا از ظروف غیر آلومینیومی مانند ظروف شیشه ای و چینی استفاده کنید.

علاوه بر این استفاده بیشتر از غذاهای خانگی و استفاده کمتر از غذاهای فرآوری شده و افزودنی ها می تواند در کاهش مصرف آلومینیوم موثر باشد.

مجله اینترنتی زندگی سالم

صبا پلاشانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا