خانه داری

خانه تکانی عیدانه

شاید شما هم جزو افرادی باشید که نمی‌دانند از کجا باید خانه تکانی عید را آغاز کرد. نگران نباشید، شما تنها نیستید. تعداد کسانی که به خاطر این موضوع، عطای نظافت منزل را به لقایش می‌بخشند، کم نیست. اینکه نقاط مختلف منزل را مرتب کرده و بعد شروع به نظافت کنید، چندان سخت نیست؛ اما اینکه بدانید دقیقا باید از کجا این کار را شروع کنید، کمی دشوار است. به کمک فهرست ۳۰ مرحله‌ای نظافت منزل می‌توانید، نقطه به نقطه منزل را خانه تکانی کنید. کافی است به این فهرست ایمان بیاورید و بعد از نظافت کامل یک بخش از منزل به سراغ قسمت بعدی بروید. وقتی بخشی از خانه را شبیه دسته‌گل می‌بینید، انگیزه‌تان برای ادامه کار بیشتر می‌شود. مهم‌ترین بخش نظافت کردن منزل و خانه تکانی برای بهار هم انگیزه برای ادامه کار است.

برای یک خانه تکانی سریع و آسان به چه چیزهایی نیاز دارید؟

قبل از شروع خانه تکانی باید به چند جعبه مجهز باشید. مثل:

جعبه۱: بخشیدن-دور انداختن

برای چیزهایی که قرار است بخشیده یا دور انداخته شوند، جعبه‌ای تهیه کنید. اگر اشیا و اجسامی که در نظر دارید مثل یک مبل بزرگ هستند، قطعا جعبه‌ای متناسب پیدا نخواهید کرد. پس بهتر است از فهرست بخشش-دور انداختن کمک بگیرید.

جعبه ۲: تعمیرات

هنگام خانه تکانی و جمع‌وجور کردن نقاط مختلف خانه با اشیایی برخورد خواهید کرد که نیاز به تعمیر و رسیدگی دارند. بهتر است برای آنها هم جعبه‌ای در نظر داشته باشید. با این کار در حین تمیز کردن، حواس‌تان به اشیا و وسایل خرابی که نیاز به تعمیر دارند، پرت نخواهد شد و سر فرصت به آنها رسیدگی می‌کنید.

جعبه ۳: موقتی‌ها

دقت کرده‌اید که گاهی‌اوقات، حین تمیز کردن، با اشیا و اجسامی روبه‌رو می‌شوید که به‌اشتباه در مکانی دیگر قرار گرفته‌اند و اینکه آنها را سر جای خودشان بگذارید، وقت زیادی از شما می‌گیرد؟ مثلا گاهی‌اوقات، در حال تمیز کردن کابینتی در آشپزخانه هستید که چشم‌تان به یک‌ جفت گوشواره روشن می‌شود. در این حالت، بهتر است یک جعبه اشیا موقتی داشته باشید و وقتی به اشیا و وسایل بی‌ربط برخورد کردید، آنها را در جعبه موقتی‌ها قرار داده تا بعد از نظافت هر بخش، اشیای داخل آن را سر جای خود بگذارید.

بهتر است، دفترچه‌ای داشته باشید و برنامه نظافت و خانه تکانی را در آن یادداشت کنید. در فهرست برنامه‌هایی که طراحی می‌کنید، گزینه‌های مختلفی مثل نظافت زیرزمین و اتاق زیرشیروانی در انتهای کار خانه تکانی یا مرتب کردن فایل عکس‌ها در رایانه و… وجود خواهد داشت. رسیدگی به موارد موجود در این فهرست را به بعد از تکمیل نظافت بخش‌های مختلف خانه موکول کنید و نگذارید که در حین خانه‌ تکانی، حواس‌تان به آنها پرت شود. آماده‌اید؟

مرحله اول: گردگیری

یک عدد جاروی بلند بردارید و با آن گوشه‌های سقف اتاق‌ها، آشپزخانه، هال، اتاق خواب و… را برای زدودن تار عنکبوت‌های احتمالی تمیز کنید. سپس گردگیری کنید و بعد با جاروی عادی یا برقی، محیط را جارو بزنید.
پرده‌های اتاق خواب، نشیمن و پذیرایی را بشویید. احتمال دارد که هر یک از آنها در طی سال‌ پر از گردوغبار شده باشند. اگر امکان شست‌وشوی پرده در منزل را ندارید، از خشک‌شویی کمک بگیرید.
اشیا و کتاب‌های موجود در کتابخانه را گردگیری کنید.

مرحله دوم: مرتب کردن وسایل بر اساس فصل

بهتر است لباس‌ها و وسایل مربوط به هر فصل را بر اساس استفاده‌شان مرتب کنید. مثلا لباس‌های زمستانی را جمع‌وجور کنید و لباس‌های بهاری‌ را دمِ دست بگذارید.
آینه‌ها و شیشه‌های اتاق‌ها، حمام و دست‌شویی و ورودی‌های منزل را تمیز کنید.
اگر زیر تخت و گوشه‌‌وکنار منزل، جعبه‌ها و کارتن‌هایی پر از اشیا و وسایل دارید، سری به آنها بزنید و چیزهایی که احتیاج ندارید به جعبه بخشیدنی‌ها منتقل کنید.

مرحله سوم: نظافت جعبه داروها

حالا نوبت به تمیز کردن کمد ملحفه‌ها و حوله‌ها رسیده است. باید بعد از مرتب کردن این بخش از منزل، چیزهای بی‌استفاده دیگر را از کمد بیرون بیاورید و به کارتن اشیای بخشیدنی و دورریختنی منتقل کنید.
داروها و لوازم آرایشی را که تاریخ انقضایشان گذشته، کنار بگذارید. مواد آرایشی مایع که بیش از سه ماه از عمرشان می‌گذرد و مواد آرایشی پودری را که بیش از یک سال عمر کرده‌اند، دور بریزید. یادتان باشد که داروهای تاریخ‌مصرف‌گذشته را درون ظرف‌شویی نریزید و آنها را بین زباله‌ها قرار بدهید و در سطل زباله بریزید.

مرحله چهارم: نظافت و مرتب کردن کفش‌ها

همه کفش‌هایتان را مرتب کنید و اگر نیاز به تعمیر دارند به کفاش بسپارید.
وسایل کمک‌های اولیه را بررسی کنید و اگر کم‌وکسری در آن وجود دارد، حتما به فکر تهیه موارد لازم باشید. سنجاق قفلی، لوازم لکه‌گیری و وسایلی از این دست را هم مرتب و در صورت نیاز تهیه کنید و در انباری یا جایی که در نظر دارید، قرار دهید.
شمع‌های عطری و صابون‌ها را متناسب با عطر و رایحه فصل انتخاب کنید. با عطرهای خوشایند بهاری به این فصل تروتازهِ سبز سلام کنید.

مرحله پنجم: نظافت و تمیز کردن وسایل مختلف

اشیای مختلف مانند قابلمه‌ها، ظروف و… را بشویید و قسمت‌های مختلف و ابزارهای‌ جانبی‌شان را تمیز کنید.
جوراب‌های کهنه را دور بیندازید یا به‌عنوان پارچه و ابزاری برای نظافت استفاده کنید.
به سراغ کشوی لباس‌های خود بروید و لباس‌هایی را که بیش از یک سال نپوشیده‌اید و برنامه‌ای برای استفاده مجدد از آنها ندارید، جدا کرده و در کارتن بخشیدنی‌ها بگذارید.

مرحله ششم: تمیز کردن خودرو

خودروی خود را نظافت کنید. راحت‌ترین راه تمیز کردن آن، مراجعه به کارواش است. با جاروبرقی اتاقک داخلی را جارو کنید. ضمن جمع‌وجور کردن داخل خودرو، محوطه درونی اتاقک را هم با مواد شوینده پاک کنید. سپس شیشه‌ها را پاک کنید. بسته به بودجه‌ای که برای نظافت خودرو در نظر دارید، امکان محول کردن نظافت دقیق داخل و خارج خودرو به کارواش هم ممکن است.
اگر ماشین ندارید، میز وسط هال، ظرف‌شویی آشپزخانه و سینک حمام را تمیز کنید.

مرحله هفتم: رسیدگی عمیق و جدی به کابینت‌ها و یخچال

نظافت و رسیدگی عمیق یخچال و کابینت‌ها به معنای خارج کردن همه طبقه‌ها و شست‌‍وشوی اشیا و ظروف داخل آن است. مواد غذایی بی‌مصرف و کهنه را دور بریزید. حواس‌تان به شست‌وشوی سینی جایخی باشد. همه قسمت‌های یخچال و فریزر را پاک و تمیز کنید. بعد همه‌چیز را دوباره سر جای خود بگذارید. اگر از فاسد و خراب شدن مواد غذایی در حین نظافت یخچال و فریزر نگران هستید، بهتر است از یک یخدان یا سردکننده برای حفظ مواد استفاده کنید.
کابینت‌ها را بررسی کنید و مواد غذایی کهنه و فاسدشده را دور بریزید.

مرحله هشتم: نظافت دست‌شویی-حمام

قالیچه‌ها و پاگردهای دست‌شویی و حمام را بشویید.
کمدها، کشوها و طبقه‌هایی که در حمام و دست‌شویی هستند هم نیاز به مرتب شدن و نظافت دارند.
اگر حیوان خانگی دارید، اسباب‌بازی‌های کهنه و خراب‌شان را دور بریزید.

مرحله نهم: نظافت روکش‌ها و لباس‌های زمستانی

روکش مبل‌ها، روبالشی‌ها و پارچه‌های دیگری را که برای حفاظت از وسایل خانه استفاده می‌شوند، به‌دقت بشویید.
دستکش‌ها، کلاه‌ها، شال و لباس‌های زمستانی دیگر را بشویید و آنها را برای سال دیگر در جای مناسب خود نگهداری کنید.
مدارک و کاغذهای به‌دردنخوری که فقط فضای کمدهایتان را تنگ می‌کنند، دور بریزید. اگر امکان دارد، مدارک را اسکن کنید و نسخه فیزیکی آن را دور بریزید.
پالتوها و کُت‌های زمستانی را به خشک‌شویی ببرید.

مرحله دهم: نظافت وسایل الکترونیکی

کنترل‌ دستگاه‌های مختلف منزل را پاک و تمیز کنید.
نظافت تلفن همراه، منزل، تبلت، رایانه، کتابخوان و… را فراموش نکنید.
ابتدا زمین نقاط مختلف زیر میزها و صندلی‌ها را جارو بزنید و غبارگیری کنید و بعد با جاروبرقی برای تمیزکاری، آستین‌ها را بالا بزنید.
ظروف و زیورآلات نقره یا هر وسیله‌ای را که غبار گرفته و تار شده پاک و تمیز کنید.

مرحله یازدهم: مرتب کردن خرت و پرت‌ها

سطل‌های زباله و بازیافت را مرتب کنید. نظافت سطل‌ها را می‌توان داخل دست‌شویی یا خارج از آن انجام داد. بعد نوبت شستن وان و دست‌شویی می‌رسد.
بطری‌ها و شیشه‌های آب قابل شست‌وشو را برای مصارف دیگر بشویید و نگه دارید. پارچ‌های آب فیلتردار را تمیز کنید و بشویید.
کشو و کمدی که در آن وسایل غیرضروری و اصطلاحا خرت و پرت‌هایتان را نگهداری می‌کنید هم باید تمیز و مرتب شوند.
گلدان‌ها را مرتب کنید. برگ‌های خشک و خراب را بگیرید و گل‌ها را در گلدان‌های زیبا و مناسب بکارید.

مرحله دوازدهم: نظافت گاز

اجاق گاز را تمیز کنید. همه نقاط از جمله بیرون و داخل هود و بخش‌های مختلف گاز را در نظر داشته باشید. از نظافت و تمیز کردن مایکروویو و توستر هم غافل نشوید.
روکش میز اتو را جدا کنید و بشویید. حوله‌ها و دستمال‌های آشپزخانه هم نیاز به نظافت دارند.
دستکش‌های باغبانی و گل‌کاری را بشویید و کفش‌هایی که برای کار در باغچه استفاده می‌کنید هم تمیز کنید و بشویید.

مرحله سیزدهم: تمیز کردن پنجره‌ها

برای تمیز کردن پنجره‌ها، خودتان دست به کار شوید یا از یک فرد حرفه‌ای کمک بگیرید. حفاظ پنجره‌ها را کنار بگذارید و با جاروبرقی گردگیری کنید. بعد با صابون و کف، آنها را شست‌وشو داده و آب‌کشی کنید.
برای شستن و نظافت پنجره‌ها از مایع شوینده رقیق‌شده با آب و ابرهای پاک‌کننده استفاده کنید. برای پاک کردن کف‌ها هم از سرکه رقیق‌شده با آب کمک بگیرید. ترکیب سرکه و آب را روی شیشه اسپری و بعد با یک حوله تمیز شیشه را پاک کنید.
طاقچه پنجره‌ها و قاب‌شان را هم تمیز کنید. بخش‌هایی را که دچار رنگ‌پریدگی شده‌اند، رنگ و لکه‌گیری کنید.

مرحله چهاردهم: رسیدگی به کاغذهای باطله، روزنامه‌ها و مجلات

مجلات قدیمی، کاغذها و روزنامه‌ها را بازیافت کنید. یادتان باشد، اگر روزنامه‌ای را بیش از یک ماه نخوانده‌اید دیگر به سراغ آن نخواهید رفت؛ پس به حجم اشیا و وسایل بی‌کاربرد اضافه نکنید و آن را دور بیندازید. منطور از دور انداختن کاغذهای باطله، مجله و روزنامه این نیست که آنها را روانه سطل زباله کنید، بلکه باید آنها را برای بازیافت کنار بگذارید و زباله‌های خشک و تر را همیشه جدا کنید.
کابینت زیر ظرف‌شویی آشپزخانه و کاسه دست‌شویی را تمیز کنید. همه وسایل موجود در آنها را بیرون بیاورید و کف، دیواره‌ها و همه نقاط کابینت را تمیز کنید. برای مواد شوینده‌ای که استفاده نمی‌کنید هم فکری کنید. آنها را مرتب کنید یا کنار بگذارید. سپس وسایل کابینت‌ را دوباره مرتب داخل آن بچینید.
پلاستیک‌ها و کیسه‌های خرید را مرتب کنید تا دومرتبه از آنها استفاده شود.

مرحله پانزدهم: تمیزکاری زیرزمین و کمدها

بُرس‌های مو و قلم‌موهای آرایشی را تمیز کنید.
کف کمدها را تمیز کنید. کفش و چکمه‌ها و وسایل مختلف را تمیز و مرتب کرده و چیزهایی که استفاده نمی‌کنید، دور بریزید.
قفسه‌ها و کمدها را در زیرزمین و انباری مرتب و تمیز کنید. یادتان باشد که فرصت کافی برای تمیزکاری اساسی همه بخش‌های زیرزمین و انباری وجود ندارد. پس بهتر است به مرتب کردن اکتفا کنید و اشیای بی‌استفاده را از آنجا خارج کرده و تمیزکاری‌های اساسی‌تر را به روزهای آینده بهاری منتقل کنید.

مرحله شانزدهم: نظافت لوله‌ها

در این بخش از خانه تکانی باید به سراغ لوله‌ها و چاه‌ها بروید. برای پاک‌سازی این قسمت‌ها در دست‌شویی و حمام می‌توانید آب جوش را در لوله و چاه ریخته و بعد جوش شیرین اضافه کنید. سپس سرکه را اضافه کنید و محفظه چاه را سر جایش بگذارید و در آن را ببندید. بعد از آن هم بار دیگر آب جوش را در لوله و چاه بریزید تا مواد قبلی را بشوید و پایین ببرد.
مواد غذایی مشکوکی که احتمالا قابل مصرف نیستند، دور بریزید. یادتان باشد، غذایی را که خودتان نمی‌خورید و دوست ندارید هرگز به دیگران نبخشید.

مرحله هفدهم: تهیه دکور مناسب فصل

چیزهایی را که متعلق به دکور زمستانی منزل‌تان هستند، کنار بگذارید و از عناصر بهاری برای تزئین بهره ببرید. مثلا شمع‌ها، کوسن‌ها، گلدان‌ها، پتوهای کنار مبل و هر چیزی را که تِم زمستانی دارد کنار بگذارید و بهار را به خانه بیاورید.
فکری به حال سی‌دی‌ها و نوارهای ویدئویی کنید. واقعیت این است که با وجود امکان دانلود سریع هر چیز و فلش‌مموری‌ها و… دیگر نیاز چندانی به این دوستان قدیمی برای دیدن فیلم و شنیدن موسیقی نیست.

مرحله هجدهم: جارو زدن زیر اسباب و اثاثیه با جاروبرقی

زیر اسباب و وسایل سنگین منزل مثل مبل‌ها و… را با جاروبرقی تمیز کنید. سپس با سر باریک جاروبرقی، درزهای مبل را پاک کنید و گرد و غبار میان لایه‌های مبل و وسایل دیگر را بزدایید.
لباس‌های سنگینی مانند پولیورها و سوئیشرت‌های ضخیم زمستانی را بشویید و در جایی دور از دسترس بگذارید.
یادتان باشد، حوله‌های حمام، روبدوشامبر حمام و دم‌پایی‌ها هم نیاز به نظافت دارند.

مرحله نوزدهم: نظافت شومینه و پارکینگ

در این مرحله از خانه تکانی باید شومینه (اگر دارید) و پارکینگ را دریابید.
سعی کنید وسایل اضافی موجود در پارکینگ را دور بریزید.
پنجره‌های اتاق‌ها را (به‌ویژه بخش‌هایی از خانه که در آنها هوا جریان ندارد و رفت‌وآمد زیادی در آنها صورت نمی‌گیرد) باز کنید و اجازه بدهید هوای تازه در خانه بپیچد.

مرحله بیستم: رسیدگی به لوازم و تحریرها

سری به کشوها بزنید و لوازم تحریرهایی را که خراب و بی‌استفاده هستند، دور بریزید. مثلا اتودهای خراب، خودکارهای نیمه‌جانی که دیگر نمی‌نویسند یا پِنس‌ها و سنجاق‌های خراب را جدا کرده و دور بیندازید.
اگر شما هم تعداد زیادی پول خُرد و سکه در گوشه و کنار کمدها و کشوهایتان نگه می‌دارید باید حالا فکری کنید و یا آنها را در قلک جمع یا پول خردها را به اسکناس بدل کنید.

مرحله بیست و یکم: مرتب کردن لیوان‌ها و ماگ‌ها

به فنجان‌ها، لیوان‌ها و ماگ‌ها سر و سامان بدهید. مواردی را که احتیاج ندارید، بشویید و برای بخشیدن کنار بگذارید. باقی را هم بشویید و مرتب در کمد بگذارید.
کمد و گنجه‌های هال یا جلوی در ورودی را تمیز کنید.
دستکش پلاستیکی کهنه آشپزخانه و اسفنج و اسکاچ‌های قدیمی را تعویض کنید.
با مسواک قدیمی هم خداحافظی کنید که دیگر وقت عوض کردن آن رسیده است.

مرحله بیست و دوم: مرتب کردن کیف‌ها

کیف‌های سامسونت، کوله‌پشتی، چمدان‌ها و… هم نیاز به مرتب شدن دارند. داخل آنها را بررسی و مرتب کنید و همه را مرتب کنار هم بچینید.
صفحه نمایش رایانه، کی‌بورد و صفحه تلویزیون را هم پاک کنید.

مرحله بیست و سوم: تعمیر و رسیدگی به لباس‌های خراب

در این بخش از خانه تکانی باید لباس‌های نیازمند تعمیر را به خیاط بسپارید. اگر خیاط سراغ ندارید از خشک‌شویی محل درباره خیاطی خوب تحقیق کنید. آنها احتمالا شما را راهنمایی خواهند کرد.
کفش‌ها و چکمه‌های خراب را هم به کفاش بسپارید.
پرده قدیمی حمام را هم عوض کنید.

مرحله بیست و چهارم: منظم کردن وسایل تفریحی و تفننی

وسایل بازی، کاردستی، کتاب‌ها و لوازم ورزشی را نظافت کنید.
دستی به سر و روی حیاط خلوت، خرپشته و ایوان بکشید.

مرحله بیست و پنجم: مشارکت کودکان و فرزندان در تمیزکاری

اگر فرزند دارید به او یاد بدهید که چطور باید نظافت بخشی از اتاقش را انجام بدهد و از او بخواهید که مشارکت خود در انجام کارهای خانه را شروع کند.
با فرزندتان درباره اهدای کتاب‌هایی که خوانده به کتابخانه یا کودکان دیگر مشورت کنید.

مرحله بیست و ششم: گردگیری و جاروی بیشتر

سعی کنید گوشه‌وکنار نقاط مختلف خانه را گردگیری کنید و بعد جارو بزنید یا کلا با جاروی دستی گردگیری و غبارزدایی کنید.
نرده‌ها و راه‌پله‌ها را نظافت کنید و جاروبرقی بکشید.
قرنیز دیوارها و کنج‌ها هم نیاز به گردگیری و جارو زدن دارند.

مرحله بیست و هفتم: شست‌وشوی دیوارها

اگر دیوارهایتان رنگِ روغنی دارند، امکان شست‌وشوی آنها وجود دارد. در غیر این صورت باید فقط به پاک کردن و غبارزدایی بسنده کنید. بهتر است به رنگ‌پریدگی‌ها و نقاط مخدوشی که رنگ‌شان را از دست داده‌اند هم رسیدگی شود. برای بخش‌هایی از نظافت منزل که دشوار است و از عهده‌شان برنمی‌آیید، از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید.
به سراغ کمدها و کشوهایی بروید که در آنها خرت‌وپرت نگه می‌دارید. سه انتخاب برایتان وجود دارد: آنها را بازیافت کنید، تعمیر کرده و نگه دارید یا دور بریزید.

مرحله بیست و هشتم: شستن ملحفه‌ها

ملحفه تمام رختخواب‌ها، کوسن‌ها، پتوها، بالش‌ها و… را بشویید.
رختخواب‌های مهمان‌ها را هم در نظر داشته باشید و ملحفه رختخواب‌ها را جدا کرده و بشویید.

مرحله بیست و نهم: بخشش یا فروش لباس‌های بی‌استفاده

وسایل و لباس‌هایی که دیگر استفاده نمی‌کردید و از آنها فهرستی درست کرده بودید، برای فروش در وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های فروش اجناس کارکرده بگذارید یا آنها را به دیگران ببخشید.

مرحله سی‌ام: دل کندن نهایی

حالا که به انتهای خانه تکانی رسیده‌اید، باید یک تصمیم مهم بگیرید؛ اشیا و وسایل خراب را تعمیر کنید یا کلا آنها را دور بریزید.

مجله اینترنتی زندگی سالم

نیلوفر شهدوست

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا