حکمت های نهج البلاغه

ترجمه و شرح حکمت 47 نهج البلاغه : معیار صداقت و شجاعت و عفت

حکمت ۴۷ نهج البلاغه : معیار صداقت و شجاعت و عفت

وَ قَالَ قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ هِمَّتِهِ وَ صِدْقُهُ عَلَى قَدْرِ مُرُوءَتِهِ وَ شَجَاعَتُهُ عَلَى قَدْرِ أَنَفَتِهِ وَ عِفَّتُهُ عَلَى قَدْرِ غَيْرَتِهِ .
و درود خدا بر او ، فرمود : ارزش مرد به اندازه همت اوست ، و راستگويى او به ميزان جوانمردى اش ، و شجاعت او به قدر ننگى است كه احساس مى كند ، و پاكدامنى او به اندازه غيرت اوست .

شرح و تفسیر حکمت ۴۷ نهج البلاغه : معیار صداقت و شجاعت و عفت

امام علی(ع) در این چند جمله حکیمانه به رابطه چهار موضوع مهم با چهار موضوع دیگر از صفات انسانى اشاره فرموده است.

نخست مى فرماید: «ارزش هر کس به اندازه همت اوست».

منظور از همت تصمیماتى است که انسان براى انجام کارهاى مهم مى گیرد و به دنبال آن تلاش مى کند. هر اندازه این تصمیمات والاتر و این تلاش ها گسترده باشد همت انسان بلندتر است و این که امام مى فرماید: ارزش هر کسى به اندازه همت اوست براى آن است که اشخاص والا همت معمولاً تلاش مى کنند تا به مقامات عالى برسند پس نباید ارزش وجودى ظاهرى آنها را امروز ملاحظه کرد بلکه آن نیروى نهفته در درون آنها که نامش همت است باید مقیاس و معیار شمرده شود.

در کتاب غررالحکم از امام همین معنا به صورت دیگرى بیان شده است، مى فرماید: « کسى که همت عالى داشته باشد قیمت و ارزش او زیاد است».

در حدیث دیگرى از همان حضرت و در همان کتاب مى خوانیم: « هیچ چیز انسان را به مانند همت او بلندمقام نمى کند و هیچ چیز، او را مانند شهوتش پست نمى سازد».

به گفته شاعر :

همت بلند دار که مردان روزگار 

از همت بلند به جایى رسیده اند

در دومین جمله پرمعناى خود مى فرماید:

«راستگویى و صداقتِ هر کس به اندازه شخصیت اوست»;

زیرا انسان با شخصیت این کار را براى خود ننگ مى داند که به دیگران دروغ بگوید. اضافه بر این، غالبا دیده شده است که دروغ ها بعد از مدتى فاش مى گردد; انسان با شخصیت حاضر نمى شود کارى انجام دهد که در آینده آبروى او را ببرد.

در احادیث دیگرى از امام علی(ع) مى خوانیم:

«الصِدْقُ عِزّ; راستگویى سبب عزت است».

یکى از یاران امام صادق(ع) به نام ابو کهمس خدمت آن حضرت رسید و عرض کرد:

(یار وفادار شما) ابن ابى یعفور به شما سلام فرستاده است. فرمود: سلام بر تو و بر او. هنگامى که نزد او رفتى سلام مرا به او برسان و بگو: جعفر بن محمد به تو مى گوید: «نگاه کن ببین على(ع) با چه صفاتى آن مقام را نزد رسول خدا(ص) پیدا کرد آن صفات را داشته باش، زیرا على تنها به این سبب به آن مقام نزد پیغمبر رسید که در سخن گفتن، صادق بود و در اداى امانت امین».

این سخن را با حدیثى از پیغمبر اکرم(ص) پایان مى دهیم، فرمود:

« جمال، به سخن حق گفتن است و کمال، به انجام کارهاى نیک توأم با صدق».

باید توجه داشت که «مروءة» به معناى جوانمردى، مردانگى، و فتوت و مجموعه اى از شایستگى هاست که در یک انسان باارزش جمع مى شود که شخصیت او را تشکیل مى دهد.

سپس در سومین سخن حکمت آمیز خود مى فرماید:

«شجاعت هر کس به اندازه بى اعتنایى او (به ارزش هاى مادى) است»;

روشن است وابستگى هاى انسان به مقام و مال و شهوات دنیا از شجاعت او مى کاهد و او را به اسارت مى کشاند; اما هنگامى که خود را از این امور آزاد سازد، با شجاعت حرف خود را مى زند و راه خود را مى پیماید و در برابر کسى ذلیلانه سر تعظیم فرو نمى آورد و با توکل بر خدا در برابر حوادث سخت مى ایستد.

در زبان العرب آمده است که «أنَفْ» (بر وزن هدف) به معناى کراهت داشتن چیزى و خود را برتر از آن دانستن است، بنابراین «أنف» در جمله بالا مى تواند اشاره به بى اعتنایى نسبت به ارزش هاى مادى باشد.

آن گاه امام(ع) در چهارمین و آخرین سخن حکیمانه اش مى فرماید:

«عفت هر کس به اندازه غیرت اوست»

«غیرت» به گفته بعضى از شارحان نهج البلاغه عبارت از انزجار طبیعى انسان نسبت به تصور شرکت دیگران در امورى است که مورد علاقه اوست و به تعبیر دیگر غیرت به معناى حفظ ارزش هاى مربوط به خود و جلوگیرى از تجاوز دیگران به حریم اوست که غالباً در عرف ما در امور ناموسى به کار مى رود. بدیهى است کسى که نسبت به نوامیس خود غیرت دارد هرگز حاضر نمى شود به نوامیس دیگران چشم خیانت بدوزد، بنابراین هر اندازه غیرت انسان بیشتر باشد عفت او هم بیشتر خواهد بود.

گرچه عفت و غیرت هر دو غالباً در عرف امروز ما بیشتر در مسائل ناموسى به کار مى رود; ولى از نظر ارباب لغت و علماى اخلاق، هر دو معنایى وسیع دارند: «عفت» به معناى خوددارى و حالت انزجار از ملاحظه صحنه هاى زشت و «غیرت» هرگونه اهتمام و دفاع از حقوق الهى و انسانى خویش است و بعید نیست که منظور از امام(ع) از جمله بالا همان معناى وسیع کلمه در هر دو مورد باشد.

از این رو در حدیثى از امام باقر(ع) در کتاب کافى مى خوانیم:

« برترین عبادت پاک بودن از نظر تغذیه و امور جنسى است».

در حدیثى از امیر مؤمنان(ع) مى خوانیم:

«مَا زَنَى غَیُورٌ قَطُّ; شخص با غیرت هرگز زنا نمى کند».

فایل صوتی اول حکمت ۴۷ نهج البلاغه :

فایل صوتی دوم حکمت ۴۷ نهج البلاغه :

فایل صوتی سوم حکمت ۴۷ نهج البلاغه :

فایل صوتی چهارم حکمت ۴۷ نهج البلاغه :

مجله زندگی سالم / فایل صوتی شرح و ترجمه حکمت های نهج البلاغه

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا