حکمت های نهج البلاغه

حکمت نهم نهج البلاغه : شناخت ره آورد اقبال و ادبار دنيا

حکمت ۹ نهج البلاغه :

شناخت ره آورد اقبال و ادبار دنيا (اجتماعي، سياسى)

وَ قَالَ إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْيَا عَلَى أَحَدٍ أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِهِ

هنگامی که دنیا به کسی روی می آورد مردم خوبی های دیگران را نیز به او نسبت می دهند.
و در آن هنگام که دنیا از کسی روی برمیگرداند مردم بدی های دیگران را به او منتسب می نماید.

حکمت ۹ نهج البلاغه : شناخت ره آورد اقبال و ادبار دنيا (اجتماعي، سياسى)

امام علی ع در این حکمت زیبا و در نکوهش و مذمت دنیا به عوض شدن رفتار و گفتار مردم در نزد کسانی که دنیا به ایشان روی کرده و به اصطلاح (دنیا به کامشان شده) یه بالعکس دنیا از ایشان روی برگردانده و پشت کرده اشاره کرده‌اند.

مثال‌های فراوانی در تاریخ داریم؛ روزگاری شخصی در علم یا سیاست و حکومت داری یا هنر یا مهارت و فنونی، معروف و نامی گشت، حتی کارها و دست آوردهای خوب دیگران را به نحوی به آنها نسبت می دهند.

یکی از دلایل این کار توسط چاپلوسان و مدح گویان، برای گرفتن امتیاز ویژه یا نزدیک شدن به آنها برای سو استفاده از جایگاه و موقعیت ها برای پیشبرد اهدافشان است.

حتی در تاریخ دیده شده با این تعاریف از خود ساخته و دروغ بافی های متملقین، و چرخیدن و زبان به زبان شدن آن توسط مردم عادی و ساده لوح گاهی قهرمان‌های خیالی از آنان ساخته شده.

زمانی هم بوده که دنیا بر کسانی که( واقعاً دارای مهارت و استعداد خدادادی و یا صاحب معرفت یا علوم و فنونی بوده اند) پشت کرده است
و حتی صفات نیک آنها را از می‌گیرند و به کسی دیگر نسبت می‌دهند.

ابن بى الحديد در شرح نهج البلاغه خود مى گويد

بسيارى از اشعار خوب را ديده ايم که چون گوينده اش ناشناخته بود از او نفى مى کردند و به افراد مشهور در شعر نسبت مى دادند، بلکه کتاب هايى در فنون و علوم از اشخاص غير مشهور وجود داشته که آن را به صاحبان نبوغ و شهرت نسبت داده اند.

نيز اشاره به داستان «جعفر برمکى» مى کند که در آن زمان که مورد قبول «هارون الرشيد» بود و اسم و شهرتش در همه جا پيچيد، هارون او را در کياست، سخاوت، فصاحت و مانند آن از برترين هاى روزگار مى شمرد; در فصاحت برتر از «قُسّ بن ساعده»، در سياست بالاتر از «عمر بن خطاب» و در زيبايى زيباتر از «مصعب بن زبير» و در عفت پاکدامن تر از يوسف و… (در حالى که واقعاً چنين نبود.) ولى هنگامى که نظر هارون درباره او تغيير کرد صفات پسندیده ای (زیرکی و بخشندگی) را هم که داشت مورد انکار قرار داد.

مجله زندگی سالم / فایل صوتی شرح و ترجمه حکمت های نهج البلاغه

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا