حکمت های نهج البلاغه

حکمت دوازدهم نهج البلاغه : اهمیت دوستیابی و حفظ دوست

حکمت 12 نهج البلاغه : اهمیت دوستیابی و حفظ دوست . آيين دوست يابی (اخلاقى، اجتماعي، تربيتى)

وَ قَالَ أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اكْتِسَابِ الْإِخْوَانِ وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ .

ناتوان ترين مردم كسى است كه در پیدا کردن دوست ناتوان باشد، و از او ناتوان تر آن كسی است که دوستی را که پیدا کرده از دست بدهد.

حکمت 12 نهج البلاغه :  اهمیت دوستیابی و حفظ دوست . آيين دوست يابی (اخلاقى، اجتماعي، تربيتى)

در اينجا منظور دوستان صمیمی و نیک می باشد. و این حکمت تلنگری است برای کسب معرفت و تلاش به خوب شدن خلق و خوی و رفتار عامه پسند در دنیا، چون دوست خوب به دست نمی‌آید جز نیکی و احسان و خوش اخلاقی با مردم.

دوست با معرفت یک سرمایه ابدی است که در تمام لحظات زندگی، ( همچون غمها و شادی ها) و چه در برابر مشکلات و رنجها به یاری و همراهی دوست می شتابد.

دلیل اینکه امام می‌فرماید «ضعیفترین مردم کسی است که از پیدا کردن دوست ناتوان باشد»،، اين است که برای پیدا کردن دوست نیاز به هزینه مادی و سرمایه‌گذاری و کار و تلاش بدنی ندارد. حتی مانند پست و مقام نیست که محتاج به سال‌ها کار و آموزش فراوان و تحصیلات داشته باشد،
فقط و فقط با ادب، خوش اخلاقی، رفتار درست، گشاده رویی، صداقت و معرفت می توان دوست (خوب) را به دست آورد.

در قسمت دوم این سخن فرمودند؛

«ناتوان تر از آن کسی است که دوستان خوبش را از دست بدهد»

چون ممکن است آدم در ابتدا برای پیدا کردن و شناخت دوست خوب از دوست بد متحمل سختی یا زیان مادی و معنوی و تلف کردن عمر شده باشد، اما از دست دادن چنین سرمایه ی گرانبهایی (عاجزترین) مردم است.

در روایات امامان و اشعار شاعران و پند حکیمان، به وفور از دوست سخن به میان آمده است.

امام صادق علیه السلام مقام دوست را بسیار بالا و برجسته میدانند و فرموده اند (هر چیزی زینتی دارد و زینت انسان، دوستان او هستند.)

مجله زندگی سالم / فایل صوتی شرح و ترجمه حکمت های نهج البلاغه

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا